{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.573 visninger | Oprettet:

Fletcher vs Quicksilver {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Jeg har solgt min gamle båd og vil købe mig en anden. Har kig på to forskellige modeller:

Fletcher GTO 14

Quicksilver 470 Sport

Båden skal bruges som trailerbåd. Er der nogen som ved hvordan kvalitet og sejlegenskaber er sammenlignet med hinanden? Quicksilveren er nok lidt mere moderne i udseenet og så er den lidt bredere hvilket giver mere plads men også mindre topfart og brændstoføkonomi hvis bådene havde samme motor. Fletcher har jeg indtryk af er høj kvalitet? Input omkring begge både er meget velkomne og specielt hvis der er nogen som kender til begge modeller der kan fortælle lidt om pros/cons. Båden skal bruges til hygge og vandski mv i fjord når vejret bliver til det.


Kommentarer på:  Fletcher vs Quicksilver
  • #1   15. feb 2018 Hvis det er for 10 - 15år siden havde jeg taget Fletcher model.
    Fletcher har et godt skrog dengang de var meget på mode smiley
    Men nu er vi i 2018 og nyere tid, så havde jeg klart valgt Quicksilver 470 Sport ud af de 2 muligheder.


  • #2   15. feb 2018 Hvis jeg var dig.
    Så ville jeg aftale en tid med dem bægge til en prøvesejlads.
    Der kan du se hvordan de vær i sær sejler og hvordan båden opføre sig.


  • #3   15. feb 2018 Fletcher er væsentlig bedre (stærkere) kvalitet end Quicksilver.
    Du peger jo allerede selv på nogle fordele/ulemper.
    Jeg stod selv i samme valg for nogle år siden - og valgte (efter at have prøvet begge) uden tøven en Fletcher, og fortrød ikke. Det blev så en Arrowstreak 17 smiley

    Som jeg ser det så er den eneste fordel ved Quicksilver at der er mere plads.
    Min mening om Quicksilveren er at det er et "badekar" og noget billigt "skrald" der rasler fra hinanden. Kvaliteten, styrken og sejlegenskaber er simpelthen ikke på højde med Fletcheren.
    Tror også på at Fletcheren holder sin værdi bedre.

    Men det er jo bare min vurdering smiley


  • #4   16. feb 2018 Så er der stor minus ved Fletcher skroget.
    Du kan kun sejle med det i rolig vande, ellers får du tæsk i båden.
    Der kan du sejle med Quicksilver istedet da det er mere allround båd.
    Fletcher er kun til fart ikke andet.


  • #5   16. feb 2018 #4 Der er jeg så 100% uenig.
    Det lyder ikke til at du har prøvet prøvet at sejle i en Quicksilver 470 Sport smiley


  • #6   16. feb 2018 Nej det har jeg ikke.
    Men havde en Bravo 199 i mine unge dage.
    Den kun kun komme på vandet i stille vejr, ellers pissede man rødt når man kom hjem hehe.


  • #7   17. feb 2018 #3 Hvis det stod til valget mellem Quicksilver 470 Sport og Fletcher Arrowstreak 17 ville jeg selvfølgelig også vælge Fletcheren men det bliver desværre ikke til mere end en af de to modeller. Ud fra hvad i skriver fornemmer jeg lidt at det er et spørgsmål om man vil have kvaliteten i Fletcheren eller få lidt mere båd for pengene i Quicksilveren. Jeg gætter på at de begge gynger ret meget så snart der er en smugle bølger men man sidder lidt mere beskyttet i Quicksilveren man sidder inde bag ruderne og ikke får luft i håret som på fletcheren.

  • #8   17. feb 2018 Ud og prøv dem bægge og se hvad for en du er til.

  • #9   18. feb 2018 Der er også en vægt forskel:

    Fletcher GTO 14, 270kg (tom og uden motor)
    Bredde: 1,64 m

    Quicksilver 470 Sport, 420kg (tom og uden motor)
    Bredde: 2,08 m

    Vægtforskellen kommer sikkert fra at Ouicksilver er nyere og bredere, og der er sikkert mere synkefri materiale puttet i alle hulrum, som vejer til.
    Jeg mener ikke at Fletcher har ret meget synkefri materiale i sig, og dermed meget lettere.
    Så hvis du går efter den hurtigste båd af de 2, så kig efter vægten og den smalleste. Tror også at den smalleste af dem er sjovere at sejle i, da den ligger mere ned i svingene. Men hvis man ønsker mere stabilitet sideværts, så gå efter den bredde. Den bredde af dem, vil på den anden side nok hugge en anelse mere i bølgerne på længderetningen.
    Den lette af dem vil også være lidt nemmere at sætte i fra kysten.
    Vh Thomas


  • #10   18. feb 2018 #8 Det lyder som en rigtig god idé at få prøvet begge modeller inden man tager beslutningen men er ikke helt sikker på hvordan det skal kunne lade sig gøre. Sælgere vil jo nærmest se pengene inden man kan få en prøvetur og jeg vil jo egentlig bare prøve for at finde ud af om jeg gider den bådtype.

    #9 gode pointer der taler for Fletcher synes jeg.


  • #11   19. feb 2018 har selv en Fletcher syntes de ligger godt i vandet / de skær bølgerne godt smiley selv med høj fart pga de er meget v bundet, og ikke så flade som mange andre små speedbåde jeg har prøvet gennem tiden men sikkert smag og behag

  • #12   20. feb 2018 #6 jeg er fuldstændig uenig.
    Jeg har haft 3 Fletcher 199 - den sidste så sent som tilbage i 2017 - og de sejler eminent i bølger. Jeg har været 4 voksne og fire unger i min uden problemer (bevares pladsen var træng) men den er perfekt i bølger, grundet dens længde (6 meter) og kan bruges af to voksne på en heldagstur pga. de mange siddemuligheder.
    Jeg tror du må ha’ sejlet den forkert:).


  • #13   20. feb 2018 Det er jeg slet ikke ikke enig i.
    Det er en racerbåd og godt nok lavet til Offshore racing.

    Men så meget skær den model nu heller ikke igemmen bølgerne, man får en del flyveture det fik jeg i min.
    Hvis det gashåndtag skal frem, er bølgerne sku en dårlig ting.
    Og der var en 200hk blakmax til at skuppe på.
    Men nu skal man heller ikke sejle i sø med sådan en, eller der er jeg dog stået af man får ikke 100 % udnyttelse i forhold til stille vejr.
    Så jeg var kun ude med den i stille vejr de år jeg havde den.


  • #14   21. feb 2018 Lad os være enige om at være uenige, Speedy79😄.
    Jeg synes netop det er mest underholdende at sejle når der er lidt uens bølgegang. Der er ikke meget udfordring i helt stille vandoverflade/bølgegang, og jeg finder netop at jo mere v-bund en båd er, desto bedre og ‘blødere’ lander den når der kommer luft under;).
    Min Phantom hopper og danser som en sindsyg, men er ikke ubehagelig at sejle i synes jeg.


  • #15   21. feb 2018 Ja lidt enig er man jo smiley
    Syntes bare ikke om høj fart og den banker og hopper sådan.
    Men det skal de jo nok siden din Phantom også gør det hehe.
    Derfor gør den det ikke i stille vejr.
    Og så kan man få håndtaget helt frem.


  • #16   22. feb 2018 Jeg har haft en 470 sport og var rigtig glad for den. God plads og ligger fint i vandet, selv ved mindre bølger. Jeg havde 60hk på, som gav en fin fart.
    Jeg har bestemt ikke fornemmelsen af at Quicksilver er noget billigt skrammel.


  • #17   22. feb 2018 100% fletcher. Det er kvalitet fra en tid hvor alt ikke bare gik op i billig produktion. En fletcher sejler rigtig god, og bølger kan den også sagtens tage (med måde) min bror havde selv en 13fods med en 60er bagpå. Virkelig velsejlende båd. Havde valgt fletcheren uden at tøve.

  • #18   8. mar 2018 Tak for alle de gode svar. Det endte med en Fletcher Arrowsprint 13

  • #19   8. mar 2018 Haha, fedt.
    Tillykke


  • #20   8. mar 2018 Tillykke!
    Det er vist den mindste Fletcher man kan få, og en dejlig begynder størrelse. Det var i samme størrelse båd jeg selv faldt for interessen. Husker min faders båd i samme størrelse med en 40 hk evindrude. Den var sjov og kunne nemt trække to lette vandski løbere på engang. Og den kunne sejle ca 36 knob efter en tryklog giver.
    Lav en beskrivelse samt tag nogle gode billeder, og opret den!!!.
    Hvor stor en motor er der på?
    mvh Thomas


  • #21   8. mar 2018 Kan tilføje at hvis du smider en 60 hestes på, så får du en drøn sjov sommerbåd smiley held og lykke med den

Kommentér på:
Fletcher vs Quicksilver

Annonce