{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.008 visninger | Oprettet:

Afrensning af bund inden bundmaling {{forumTopicSubject}}

Har lige købt bundmaling Hempel Hard Racing Extra og Hempel Light Primer til en brugt 14" Limbo som jeg lige har købt. Damen i butikken sagde at det var det jeg skulle bruge.
Båden har tidligere været bundmalet og malingen smitter af når man kører en finger henover.
Skal jeg have den gamle maling af inden den får primer eller hvad? Hvad gør jeg?
Vil gerne gøre det rigtig da denne maling er ret kostbar.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Afrensning af bund inden bundmaling
  • Dr. Boat
    Dr. Boat Tilmeldt:
    sep 2005

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 58
    #2   13. mar 2010 Hvordan kan det være at bundmalingen smitter af, når man køre en finger hen over?..

  • #3   13. mar 2010 Bundmalingen smitter af fordi det nok er en blød bundmaling der er på - en såkaldt selvpolerende maling. Hvis det er tilfældet kan du ikke bruge hard racing da det er en hård bundmaling. Man kan ikke smøre hård bundmaling oven på blød, men omvendt kan man godt. Så hvis du vil bruge hård bundmaling skal alt det gamle skrabes af først.

  • #4   13. mar 2010 Hvordan får jeg så nemmest den gamle bundmaling væk?

  • #5   13. mar 2010 med en god skarstenskraber
    (link fjernet)


  • #6   13. mar 2010 du skal ikke begynde at skrabe bundmalingen af hvis den ligger i et rimelig jævnt lag , gå tilbage og aflever din primer og bundmaling og forklar hvad du har på nu ! det andet er unødvendigt ekstra arbejde ,
    men det er selvfølgelig kun min mening


  • #7   13. mar 2010 ja michael det vil jeg nu os gøre hvis det var mig

  • #8   13. mar 2010 helt enig

  • thomas a
    thomas a Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 2
    #9   14. mar 2010 hård bundmaling er det bedste til både med stort slid, som exempelvis triller både.hård bundmaling kan ikke påføres blød/selvpolerende bundmaling.det er hårdt/tidskrævende/giftigt. at fjerne gammel bundmaling. men det går ikke at smøre hård på blød. det nemmeste er at forsætte med den bløde.den er også bedst hvis du ligger i vandet og sejler langsomt. eller ikke gør mekanisk rent hver md.

  • #11   14. mar 2010 jo du kan godt skifte farve , og bundmalingen kan godt smitte af selvom det ikke er blød bundmaling , så det bedste er hvis spørgeren kan få fat i tidligere ejer og spørge hvad der er brugt sidst.

  • #13   14. mar 2010 Tak for gode råd - nu har jeg byttet malingen ud til Hempel Mille Xtra (Selvpolerende bundmaling til høj begroningsbeskyttelse). Så først en gang primer og så 2 gange maling.
    Er det så rigtigt?


  • #14   14. mar 2010 nej , hvis den er bundmalet før skal den ikke primes smiley

  • #15   14. mar 2010 du kan også læse Den lille Søstærke fra hempel den er god
    (link fjernet)


  • #16   14. mar 2010 Det er vist lidt af en videnskab det her. På dåsen står:
    "Undersøg om gammel og ny bundmaling er forenlige, om nødvendigt påføres 1 lag Yact Primer som mellemstrygning".
    Ved ikke hvad den tidligere ejer har malet med, så for en sikkerheds skyld foreslår jeg en mellemstrygning med Hempel Light Primer.
    Føler mig stadigvæk ikke sikker på at det er rigtigt!


  • #17   14. mar 2010 har du ingen mulighed for at høre sælger ad ? de fleste vil jo gerne hjælpe .

  • #19   14. mar 2010 hvis det er en alm bundmaling ,du har købt ville jeg smøre den på , der hvor der er problemer er en hård bundmaling på en blød . så hvis den ikke er hård så mal smiley
    nej det er faktisk ikke så videnskabeligt smiley


  • #20   15. mar 2010 Generelt kan de fleste bundmalinger males oven på hinanden. Der er dog visse regler, som bør følges.

    Som alt muligt andet malearbejde skal overfladen på bunden være ren og fri for gammel løstsiddende maling og snavs.

    Hård, ikkepolerende bundmaling som HARD RACING vil efterlade et udludet lag af tom matrix, når sæsonen er slut. Dette lag bør fjernes ved vådslibning før ny bundmaling påføres for at opnå det bedste resultat med den nye bundmaling.

    Polerende MILLE bundmalinger kan påføres direkte oven på gammel MILLE eller tilsvarende polerende bundmalinger efter afvaskning med ferskvand.

    Blød bundmaling - BASIC - skal mellemstryges med et lag YACHT PRIMER, før ny bundmaling påføres.

    Skift af bundmaling
    Hvis man ønsker et bundmalingsskift er følgende gældende: man kan altid påføre en polerende eller blød bundmaling oven på en hård bundmaling (f.eks. en HARD RACING). Hvis det omvendte ønskes, skal man altid påføre et lag YACHT PRIMER som mellemtrygning.

    så hvis du vil være sikker så byt dit Light Primer til Yact Primer
    SLUT


  • #21   11. apr 2010 Ville også helt klart fortsætte med blød bundmaling hvis det er en jolle. Men ja... din Light primer kan du godt aflevere tilbage igen. Det er nemlig en 2-komponent epoxy primer, som man ligger direkte ovenpå topcoaten. F.eks. på nye både, og både der aldrig er blevet bundmalet før, og nu skal lægge fast i vandet.

    Glasfiber er nemlig i sig selv ikke vandtæt, og med årene kan du få det man kalder osmose hvis din bund ikke er blevet lukket med epoxyprimer.

    yacht primer er bare en meget tyndt flydende hæfteprimer (sølv), som er enorm nem at arbejde med, og skaber en ensartet overflade, hvor alle malinger kan hæfte på. Dette bruger man specielt hvis man ikke ved hvilken bundmaling der tidligere er brugt, eller hvis man som nogen af de forrige skriver. vil skifte fra blød til hård bundmaling.

    Dog er alle de nye gængse bundmalinger idag blevet meget bedre til at samarbejde, og hvis du blot holder dig indenfor de kendte mærker såsom f.eks. Hempel eller International. Så er der ingen problemer. Blot du husker reglen med blød/hård bundmaling.

    Hvis du ellers er i tvivl om noget har jeg selv god erfaring med www.båd-maling.dk ->

    (link fjernet)

    De er altid flinke til at give et godt råd, og både sælger produkter og udfører bundbehandlinger mm.

    mvh.



  • #22   11. apr 2010 Ville også helt klart fortsætte med blød bundmaling hvis det er en jolle. Men ja... din Light primer kan du godt aflevere tilbage igen. Det er nemlig en 2-komponent epoxy primer, som man ligger direkte ovenpå topcoaten. F.eks. på nye både, og både der aldrig er blevet bundmalet før, og nu skal lægge fast i vandet.

    Glasfiber er nemlig i sig selv ikke vandtæt, og med årene kan du få det man kalder osmose hvis din bund ikke er blevet lukket med epoxyprimer.

    yacht primer er bare en meget tyndt flydende hæfteprimer (sølv), som er enorm nem at arbejde med, og skaber en ensartet overflade, hvor alle malinger kan hæfte på. Dette bruger man specielt hvis man ikke ved hvilken bundmaling der tidligere er brugt, eller hvis man som nogen af de forrige skriver. vil skifte fra blød til hård bundmaling.

    Dog er alle de nye gængse bundmalinger idag blevet meget bedre til at samarbejde, og hvis du blot holder dig indenfor de kendte mærker såsom f.eks. Hempel eller International. Så er der ingen problemer. Blot du husker reglen med blød/hård bundmaling.

    Hvis du ellers er i tvivl om noget har jeg selv god erfaring med www.båd-maling.dk ->

    (link fjernet)/hjemmeside/Forside.html

    De er altid flinke til at give et godt råd, og både sælger produkter og udfører bundbehandlinger mm.

    mvh.



  • #23   17. apr 2010 Tak for hjælpen ALLESAMMEN
    Det endte med at jeg sleb rigtig meget af det gamle maling af (som viste sig at være Hempel Hard Racing) derefter fik det 2 lag Hempel Yact Primer derefter 2 lag Hempel Hard Racing Xtra.
    Så får vi at se om det holder.


Kommentér på:
Afrensning af bund inden bundmaling

Annonce