{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.461 visninger | Oprettet:

Hvilken motorløsning til en Fjord 24 {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt mig en ny brugt båd.
En Fjord 24 Weekend fra 1975, vægt uden motor 2-2,5 tons.
Den er hysterisk velholdt, har kun en mangel… ingen motor 
Der lå en Volvo Penta diesel KAD 300A med tilhørende 290 drev.

Den tidl. ejer skulle bruge motor og drev i sin nye båd.

Nu har jeg fx følgende muligheder:

Lukke hul i hæk ( er det nemt? )og lave en bracket til påhængsmotor.
Så kan jeg sætte en 25 HK 4-takt motor på og tøffe af sted med 5-8 knob.
Sætte en 70-100 HK påhængsmotor på og sejle ? knob.

Montere en gl. B20 130 HK eller B30 170 HK med tilhørende 270 eller 280 drev.
Med B20 kommer den vel ikke op at plane, og B30 motoren har jeg kun hørt dårligt om.

Jeg kan også montere en KAD300A igen og så være fattig resten af livet, de koster jo en krig som brugt.

Jeg har en 70 HK Suzuki 4 takt motor på hånden, som kun har kørt 70 timer, hvor hurtigt kan jeg mon fremdrive båden med den ?

Som I sikkert kan læse mellem linierne, så vil jeg gerne have en økonomisk motor med mange HK, som er billig i anskaffelse og som næsten monterer sig selv 

Båden skal ligge i havn, og bruges til aftenture og måske miniferie et par dage med konen og ungerne.

Den skal ikke bruges til vandsport, da jeg har trailerbåd til dette formål.

Input, kommentarer og nye forslag modtages gerne.

MVH

HH


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvilken motorløsning til en Fjord 24
  • #1   28. apr 2010 Hej.
    Jeg havde en båd magen til for et par år siden, dog hed den selco sellqueen. men det skulle vist være den samme model. Fjord købte selco, eller omvendt. faktisk har den også optrådt som et helt tredje mærke, Ancas tror jeg det var.
    båden var et salgs projekt, så jeg nåede ikke at sejle i den særligt meget.
    Den var originalt monteret med bmw motor på et mercruiser drev.
    Jeg havde en 5,0 220 hk.mercruiser liggende som skulle bruges til et eller andet, så den røg i. monteret med et alpha drev.
    Den billigste løsning med indenbords motor er nok at montere en brugt v6 benzin. skal det være mercruiser, skal der monteres en adapterplade til drev hullet. mht. motorophæng, kan der også være noget arbejde.

    En kad300 er lidt for voldsom til denne båd, da den er helt fladbundet i agter, og sejler hårdt i søerne når man sejler over et par og tyve knob..
    min selco sejlede 37 knob i top med 220 hk. og 25-27 i march.

    en b20 er lidt for lille. du skal satse på mn 150 diesel ell. 170 benz. for at få båden ud af vandet.
    Håber det kan hjælpe lidt.


  • #2   28. apr 2010 Jeg vil sige at B30 / AQ170 ikke er en dårlig motor, den er dyr i drift og udstødningsmanifols kan være svær/dyr at få fat i, men den går godt og de fleste reservedele er til at skaffe evt fra Volvo 164. Men jeg ville nok osse kigge på en V6 / V8 small-block da der er mange i omløb og de er til at få reservedele til. Kig evt i sverige: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_Penta_27047955.htm?ca=20&w=3. Kig evt efter en ferskvandskølet motor. Det er en god ting at have med, det sparer på reservedelene, da du undgår tæring.

  • #3   28. apr 2010 Men hvis du vil fremtidssikre så kunne det jo osse være en løsning at købe helt nyt : http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=9701 - det er ihvertfald et rigtig godt sæt, til en fornuftig pris.

Kommentér på:
Hvilken motorløsning til en Fjord 24

Annonce