{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.016 visninger | Oprettet:

Glasfiber ekspert {{forumTopicSubject}}

Jeg opdagede nogle små brunlige dråber ildelugtende væske der sad rundt omkring udenbords fra vandlinjen og nedefter på min båd.
Jeg tænker osmose/glasfiber pest.

Er løsningen at slibe al gelcoaten væk... Og hvad så?

2. spørgsmål er at hele den ene side af båden er forsøgt renoveret og slebet ned med vinkelsliber og har efterladt grimme mærker. Hvordan får jeg en jævn fin over flade uden at skulle slibe al maling/gelcoat væk?

Der kan ses billeder inde på min profil.

På forhånd tak...


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Glasfiber ekspert
  • #1   5. maj 2010 det første tyder meget på osmose, eller i hvert fald vand under gelcoaten... du skal slibe ned til fiberen og så skal det have lov at tørre og evt repareres. bagefter ny gelcoat primer og bundmaling.

    spørgsmål 2 så kan du evt spartle gelcoat ovenpå slibemærkerne


  • #2   5. maj 2010 Den er dobbelt skroget, så det kan med det du siger godt skyldes vand i skroget der trækker ud igennem fiber og gelcoat...?

    Mener du spartle gelcoat oven på malingen, eller mener du at den skal slibes ned til fiberen først? Og hvad for noget gelcoat kan spartles, det jeg kender til er flydende...?


  • #3   6. maj 2010 Hej

    Kommer det ildelugtende vand fra blærer i glasfiberen?

    Hvis den har osmose, skal ALT gecoat og dårlig fiber væk inden der spartles og males.

    Måske du skal overveje en type "sand" blæsning. (der findes flere typer, alt efter hvor kradsbørstigt et materiale der skal fjerne)

    MVH frank


  • #4   6. maj 2010 gelcoat er ikke nødvendigvis flydende. man kan købe sån nogen reperationskits i forskellige farver som bruges til at spartle mindre ridser og sådan. det kan du evt bruge hvis der wer sliberidser på fribordet eller hvor det nu er... hvis der er osmose i den skal du have alt bundmaling, gelcoat og dårlig fiber, fjernet og udbedret. det lyder desværre meget som osmose, men evt få lige en glasfibermand til at tage et hurtigt kig. du kan også bare slibe i det og se hvor slem selve fiberen reelt er
    når man læser på din profil hvad den båd har været igennem af klampreperationer så undrer det ikke nogen hvis der er osmose i den.


  • #5   7. maj 2010 Ad Frank G
    Nej der er ingen blærer at se. Derfor tænker jeg at det kan skyldes vand der er trængt igennem inde fra hulrummet i dobbeltskroget. Men det burde det vel heller ikke kunne, hvis fiberen er i god stand...

    Det var sgu da en s.... god ide med sandblæsning... Det må blive projektet til vinter. Jeg tror jeg sejler i den denne sæson som den er.

    Ad Steffen M
    Du har fuldstændig ret mht. bådens historie, den har været i hænderne på indtil flere klamphuggere.
    Kan Gelcoat reperationer laves oven på gelcoat og maling, eller kun oven på rå fiber?


  • #6   7. maj 2010 Hvis der ingen blærer er, så er jeg 99% sikker på at det ikke er osmose.

    MVH Frank


  • #8   7. maj 2010 Ad Frank G
    Ok det er da trods alt meget godt at høre, at der skal være blærer for at det kan være osmose.
    Tror du så det kan være vand gennemtrængning indefra? Det var som om der var lidt kalk aflejringer ved et par af dråberne, som om der er sivet vand ud gennem noget tid.


  • #9   7. maj 2010 tror nærmere det er vand udefra hvis der har været småridser i gelcoaten.. desuden er gelcoat ikke 100% vandtæt. hvis en båd ligger fast i vandet skal den have primer eller epoxybehandles.

    du kan godt putte gelcoat ovenpå gelcoat, men du skal lige grov slibe med noget sandpapir fx korn 120 først da der nok er voks i det øverste lag... hvis der er alm maling på skal det af


  • #10   7. maj 2010 Tak til jer begge for jeres svar, jeg er blevet klogere.

    Nu ved jeg hvad jeg skal lave til næste vinter... smiley


  • kjeld n
    kjeld n Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #11   9. jan 2012 hej folkens tilbyder alt i sand og glas blæsning,

    tjek evt. chulo-byg.dk

    ellers kan jeg træffes på 21 86 63 21,

    kan også udføre i weekenden til rimelig priser smiley


Kommentér på:
Glasfiber ekspert

Annonce