{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Glasfiber på plywood
  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 15
    #1   12. jul 2010 Hej, har selv haft en LA-krydser, som jeg restaurerede. Konstruktionen synes jeg er helt fin, hvis man blot holder øje med plywooden, kan man være helt tryg i den gamle sejler, der kræver lidt mere vind, end de mere moderne både. Pas på med "løst" fiber eller afskallende maling nede om læ, men den er rimelig let at reparere på...både ude og indefra. Check specielt kølsvinet for tørhed (der er den tykke planke i bunden, som kølen hænger i) Fiberen på overgangen mellem køl og skrog må ikke være revnet, løs eller i dårlig stand. Kølens svage sted er foran, hvor grundstødninger kan revne glasfiberen, samt bagpå, hvor der er enten en hulkil til roret eller hvor den spidser til inden roret. Generelt er fiber på skarpe kanter ikke godt under vandet. Gennemboringer overalt på båden skal være tørre og sunde. Masten er opbygget i træ og er hul indeni. Træet omkring skruer m.v. må ikke være for mørk, usund og blød, og lakken ikke slået af. Check skinnen til bommen er ordentlig skruet fast, og at ingen af skruerne kan skrues rundt uden at "bide" i noget (en ikke ualmindelig ældningsting med indbygget overraskelse af den ubehagelige slags)
    Nu er det jo en dejlig, men halvgammel båd, og man kan ikke forvente en forbriksny stand, så du må i den sidste ende afgøre, hvad der er rimeligt at "overtage"...men det er dæleme en dejlig skude med masser af dejlig gammeldags charme.

    Lidt mere om LA:

    Check også om det er en LA eller LD-krydser. De er ens i udseendet, med LD´eren er hjemmebygning, mens LA´eren er værftbygget.

    krydser. http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=15&cid=4703&Searchtext=&Listpage=2

    http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/9/aft/14610/afv/topic

    Citat fra en "Gør det selv side" http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/9/aft/46704/afv/topic :
    LA krydser bygget i finer med glasfiberovertræk, en meget stabil dame, som tåler en del sus i skørterne. De er jo gamle nu, og har et svagt punkt i det dødtræ, som forbinder bunden med kølen. ( skal ubetinget undersøges )
    en dejlig langkølet båd, som med sin finerinderside, har et godt indeklima.
    sejler i al slags dansk sommervejr. men glasfiberen må ikke være skadet, så der er trukket vand ind til fineren. eller huller. cockpit ikke specielt komfortabelt, men i den båd kan man ændre, som man vil.


  • #2   13. jul 2010 Mange tak for svar, det var yderst hjælpsomt!
    I øvrigt er det en LD udgave..

    Mvh.
    Henrik


  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 15
    #3   13. jul 2010 Det var så lidt...hvis det er en LD´er, bør du være ekstra grundig i din checkning...også omkring forlugen.
    Har du nogle fackts/historie på den ? Måske kender jeg den.

    V.h. Carsten


  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 15
    #4   13. jul 2010 På LD´eren går skrueakslen ofte midt gennem kølen, hvorimod den på LA´eren løber langs med kølen...Check træet omkring det rør, skrueakslen går igennem.
    Prisen på en LD´er er normalt lavere end en LA´er, fordi den sidste er lavet af fagfolk.
    Har du spørgsmål, er du velkommen smiley

    V.h. Carsten


Kommentér på:
Glasfiber på plywood

Annonce