{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.812 visninger | Oprettet:

Omdrejninger på motor og propel {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en alupropel på min motor, som er en 23'', og den tager ca. 4200 omdrejninger ved fuld gas.
Motoren er en Mariner 115 HK fra 1990-92, og jeg kan ikke finde frem til omdrejnings max nogen steder.

Jeg ønsker en stålpropel, som er rigtig god til vandsport.

Nogen der har forslag/erfariner, og som evt. ved hvilken stigning jeg kan bruge på en ny propel?

Mvh Kim



Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Omdrejninger på motor og propel
  • #1   22. jul 2010 Hej Kim.
    Jeg har ikke kunne finde det eksakte RPM-max for din motor, men det ligger sikkert mellem 5000-6000 - ergo er din propel alt for stor i stigning!
    Den sejtrækker voldsomt, og det kan motoren på sigt dø af...

    Hvis propellen skal være god til vandsport, er en High-five uovertruffen! Hvis du kan finde en på 20" tror jeg det vil være optimalt, men kun en test kan afgøre det.

    Du kan som tommelfingerregel sige at for hver tomme du går ned i stigning ændres RPM opad med ca. 200.


  • #2   22. jul 2010 Hej igen...
    Hvis oplysningerne på dette link er rigtige bør den ligge imellem 4750 - 5250 RPM ved fuld hane (WOT).

    Lidt lavere end jeg først antog, men det gør absolut ikke en 22" High-5 mindre uegnet! smiley
    Alternativt er der vist en herinde der har en 22" Laser 2-propel til salg - den er dog mest til fart, men kan sagtens bruges til vandsport.


  • #3   22. jul 2010 Hov....
    Linket var her: (link fjernet)


  • #4   22. jul 2010 jeg tror ikke en high5 er optimalt til din båd, den er let og har rigeligt med heste så en prop til fart som lige rammer lidt under max omdr vil sikkert virke rigtig godt på sådan et sæt, jeg var selv ude efter en high5 men endte med en prop til fart og det virker kanon til det hele, bare man har hk nok i forhold til vægt.

  • #5   23. jul 2010 Tak for jeres svar.

    Har mulighed for at prøve en High5 i næste uge, så det prøver jeg lige.

    Men var også mest usikker vedr. omdrejningerne, så nu hvor det er på plads, så kan jagten rigtig gå ind.

    Endnu engang tak for jeres hurtige og gode svar smiley

    Mvh Kim


Kommentér på:
Omdrejninger på motor og propel

Annonce