{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.348 visninger | Oprettet:

Carsten K
Carsten K
Tilmeldt:
27. maj 2018
Følger: 10 Emner: 1 Svar: 8

Køleproblemer Mariner 4hk 2takt {{forumTopicSubject}}

Hej bådfolk.
Jeg har en brugt påhængsmotor 4hk 2takt ca årgang 1995, med et problem.
Når jeg sejler ca 600m så kører den varm og går istå.
Den har en fin inspektionsstråle af kølevand, der ikke bliver mere end lige godt håndvarmt, så jeg forstår ikke helt hvorfor.
Er der nogen af Jer der ved hvor der sidder en Thermostat i den, hvis den har en? Har set en Yamaha 4hk 2takt at der sidder en i siden af cylinder hovedet, men kan ikke finde noget der ligner på min Mariner.
Eller er det kølekanalproblem jeg har?
Den er nyserviceret med ny impeller og Gearolie. Så jeg går ikke ud fra det er impellerproblem.
Pt er der mange vandmænd hvor jeg har sejlet, udgør det et problem?
Kan det være pakningen hvor motoren sidder på benet, der ikke slutter tæt, så vandet ikke ledes op i hovedet?
Kan det være toppakningen den er gal med?
Jeg vil være lidt træt af at tage toppen af, men det kan jo være nødvendigt for at rense kanalerne i hovedet, for så skal der en ny toppakning til.
Der er screenshot af et diagram af Mariner Cylinderblokken vedhæftet, der hvor jeg ikke kqn finde en Thermostat.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Køleproblemer Mariner 4hk 2takt
  • #2   29. maj 2018 Som du selv er inde på kan der være flere ting galt.
    Hvis motoren har været brugt til sejllads på for lavt vand, til og fra kysten. Så kan der godt være ophobet sand inde i køle kanalerne. Her lige haft en lille 7,5 hk honda skilt ad med bla masser af sand i blokken.
    Der kan også være et problem med en pakning, eller tæring på en pakflade mellem udstødning og kølevands kamre.


  • Carsten K
    Carsten K Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 8
    #3   29. maj 2018 Tak for input.
    Da motoren bliver så varm som en bageovn tror jeg ikke det er tændspolen.
    Mht. Ophobning af sand, evt mudder, kan man så rense ved at lade motoren køre i en tønde med rengørings middel? Jeg har lidt en ide om at det lige er problemet, da den har været brugt langs lavvandet kyst.


  • Carsten K
    Carsten K Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 8
    #5   29. maj 2018 Hvor sidder Thermostaten, hvis der er en? spurgte jeg vist også om oprindeligt. Lægger lige et diagram over motoren op. Kan ikke se nogle af numrene er Thermostat neden under hvor reservedelsnumre og benævnelser står.

  • Carsten K
    Carsten K Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 8
    #6   29. maj 2018 Jeg har fundet fotos af topstykker og Cylinder blok, men kan ikke se hvor en evt thermostat skulle sidde.

    profilbillede
  • Carsten K
    Carsten K Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 8
    #7   29. maj 2018 Her fulgte diagrammet vist med.

    profilbillede
  • Carsten K
    Carsten K Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 8
    #8   29. maj 2018 Cylinderblokken.

    profilbillede
  • Carsten K
    Carsten K Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 8
    #9   29. maj 2018 Cylinderblokken set nede fra. Det er godt nok en 5hk, men ligner fuldstændig det der er på min 4hk 2takter.

    profilbillede
  • #10   29. maj 2018 Tror ikke du kan skylle det ud, det jeg fandt i min Honda 7,5 hk skulle have hjælp. den havde også fin kølestråle i tomgang. men topstykke og cylinder blok var delvis blokeret. Så af med topstykket er mit forslag.

    profilbillede
  • Carsten K
    Carsten K Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 8
    #11   29. maj 2018 Mange tak for de forskellige bud.

Kommentér på:
Køleproblemer Mariner 4hk 2takt

Annonce