skift fra Balck max propelle til Vengeance {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg leger med tanken om at skifte den standard probel min Gastron GTX185 kom med, motoren er en mercruiser 3.0 karburator ) 135 HK, i dag sejler den ved WOT 42 knob, omdrj WOT er 4800 rpm.
propellen der sidder på nu er 14.25" med 21P
Ønsker at skifte for at komme en smule hurtigere ud afvandet, og gerne sænke cruise speed/omdr en smule, om det koster lidt på toppen er sådan set ikke så væsentligt.
Men er total newbie på det her med skift af propeller og kan bare se at der her er nogle brugere der har 100% styr på tingene, så håber på at jeres råd kan hjælp med at undgå at skulle købe propeller ind i dusin vis for at finde den rigtige
så hit me og gerne en forklaring på hvorfor ( så lærer jeg også lidt på den måde )
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Mercury har jo også deres hjemmeside,
https://www.mercurymarine.com/en-gb/europe/propellers/selector/#!/step-one
Men pas nu på ikke at blive for optimistisk med de performance der kommer frem, det er kun ude på vandet at det endelige resultat bliver en realitet.
aug 2006
Følger: 6 Følgere: 54 Både: 1 Emner: 18 Svar: 59
Men hvis jeg tester med en alu så kan jeg vel ikke bare springe fra Alu til RF stål på grund st de stivere blade, så det må være vejen frem af finde den rigtige i det rigtige materiale første gang
jul 2008
Eller har du kig på en brugt?
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Kig på DBA og ellers kan de købes til rimelig pris i USA (også når man medregner fragt, told og moms!).
jul 2008
Tror du må vælge om det er optræk, eller det er cruise speed og økonomi du går mest efter.
Optræk siger bliv på 21pitch men måske 4-5 blade. Iht mercurys propselector. Men vil tro at highfive 21p er den der rykker dig hurtigst ud af vandet
cruice siger 23pitch men måske 4 blade. men rpm falder nok ned til 4500rpm. Vensura 23p er mercurys propselectors forslag.
Og hvis du er til import fra US så prøv evt at skrive til Propgods for at få råd, (søg på google) Jeg har købt et par propeller hos ham.
Der er ikke nogen facit liste, det er lidt "prøv dig frem princip"
jul 2008
den er godt nok ikke aktiv længere men man kunne evt ringe til ham og spørge. Og evt få en snak om det var ham der har sejlet med den, osv.
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
skift fra Balck max propelle til Vengeance