{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
856 visninger | Oprettet:

skift fra Balck max propelle til Vengeance {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg leger med tanken om at skifte den standard probel min Gastron GTX185 kom med, motoren er en mercruiser 3.0 karburator ) 135 HK, i dag sejler den ved WOT 42 knob, omdrj WOT er 4800 rpm.

propellen der sidder på nu er 14.25" med 21P

Ønsker at skifte for at komme en smule hurtigere ud afvandet, og gerne sænke cruise speed/omdr en smule, om det koster lidt på toppen er sådan set ikke så væsentligt.

Men er total newbie på det her med skift af propeller og kan bare se at der her er nogle brugere der har 100% styr på tingene, så håber på at jeres råd kan hjælp med at undgå at skulle købe propeller ind i dusin vis for at finde den rigtige

så hit me og gerne en forklaring på hvorfor ( så lærer jeg også lidt på den måde )

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af skrivebord 750 kr.
  • vinduespudsning 450 kr.
  • Udskiftning af armatur på udvendig vandhane 1.180 kr.
  • havearbejde 1.500 kr.
  • Rens af vaskemaskine-skuffe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  skift fra Balck max propelle til Vengeance
  • #1   14. jun 2018 Hvis udgangspunktet er en 3 bladet propel, så skal du have flere blade på. Og man plejer at gå lidt ned i stigning, lidt afhængig af om hvor din motors max tilladte rpm ligger. Hvis du ikke er klar til at gå i de dyre rustfrie propeller så har Mercury jo en alu version med fire blade (Spitfire). Der er ok til at få en fornemmelse af om du er i den rigtige retningen. måske det er nok for dig, men hvis du skal helt ud og fintrimme. Så slipper du nok ikke med bare at prøve en propel, da alting afhænger af hvordan du laster din båd. Men hvis du kender en du kan låne en propel af så ville det jo være en fordel.
    Mercury har jo også deres hjemmeside,
    https://www.mercurymarine.com/en-gb/europe/propellers/selector/#!/step-one
    Men pas nu på ikke at blive for optimistisk med de performance der kommer frem, det er kun ude på vandet at det endelige resultat bliver en realitet.

• #2   14. jun 2018 Max omdr er efter bogen 4800, så der ligger jeg jo i forvejen, men hvis jeg går op i 4 blade, ændre det så ikke på omdr ? For så skal der vel også ændres på pitch

Men hvis jeg tester med en alu så kan jeg vel ikke bare springe fra Alu til RF stål på grund st de stivere blade, så det må være vejen frem af finde den rigtige i det rigtige materiale første gang

• #3   14. jun 2018 Der er ikke nogen facit liste, så der er ikke en første gang der det bedste, så det er lidt at man prøver sig frem til det der passer. Men hvis man spørger dem der sælger dem vil man få en anbefaling. Tænker du at købe en ny propel her hjemme, eller at importer en fra USA?
    Eller har du kig på en brugt?

• #4   14. jun 2018 Jeg ville gå efter en Mercury Revolution 4, sikkert 19 pitch, men svært at sige helt præcist. Den har et virkelig godt grip og du kan virkelig mærke forskel når du skal ud af vandet og op at plane, samt ved meget skarpe sving, hvor en 3 bladet nemt laver "hjulspin" i vandet og mister sit grip.

Kig på DBA og ellers kan de købes til rimelig pris i USA (også når man medregner fragt, told og moms!).

• #5   15. jun 2018 Jeg syntes ellers at det er ret fin præstation du har på din båd. smiley
    Tror du må vælge om det er optræk, eller det er cruise speed og økonomi du går mest efter.
    Optræk siger bliv på 21pitch men måske 4-5 blade. Iht mercurys propselector. Men vil tro at highfive 21p er den der rykker dig hurtigst ud af vandet
    cruice siger 23pitch men måske 4 blade. men rpm falder nok ned til 4500rpm. Vensura 23p er mercurys propselectors forslag.

Og hvis du er til import fra US så prøv evt at skrive til Propgods for at få råd, (søg på google) Jeg har købt et par propeller hos ham.

Der er ikke nogen facit liste, det er lidt "prøv dig frem princip"

• #6   15. jun 2018 https://www.guloggratis.dk/sport/baade/tilbehor/paahaengsmotor/annonce/37618886-22rustfri5-bladet-highfivepropel
    den er godt nok ikke aktiv længere men man kunne evt ringe til ham og spørge. Og evt få en snak om det var ham der har sejlet med den, osv.

• #7   15. jun 2018 Min erfaring er at Revolution 4 har noget bedre optræk end HighFive, nok fordi diameteren er noget mindre på HighFive, så Revolution 4 får bedre grip.

Kommentér på:
skift fra Balck max propelle til Vengeance

Annonce