{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.943 visninger | Oprettet:

Konservering af toilet osv.. {{forumTopicSubject}}

Hej Bådfolk smiley
Jeg kan finde en hel del info vedr. konservering af motor og drev..

Men hva' med resten at udstyret i båden såsom lænsepumper, toilet vand og septitanke..

Da jeg står og skal kaste mig ud i alt dette for første gang vil jeres gode råd og vejledning hjælpe mig til at kunne sove godt om natten igen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Møbelsamling 1.000 kr.
  • Spartlet en ny åbning i væg 1.500 kr.
  • Elektriker 1.620 kr.
  • Stubfræsning 2.500 kr.
  • Havearbejde 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Konservering af toilet osv..
  • #1   6. okt 2010 prøv at søg på vinterklargøring af campingvogne , der mange af de samme tricks der kan bruges lænsepumpe der skal du bare sørge for der ikke er noget vand ved , læns og tør med klude .
    et ëksempel http://www.campingdanmark.dk/Gode-raad/Vinterklargoering-af-campingvogn.html

• #2   8. okt 2010 Du hælder bare noget almindelig kølevæske i toilet og pumper/køre, så er det og septitank frostsikret.

• #3   8. okt 2010 arhhh DR : jeg tror det er en porta potti han har , vil du konservere det med kølervæske ?

• #4   8. okt 2010 Det eneste der skal frostsikres er motor og drev. Er der vandvarmer tømmer man den blot for vand.

Septiktanken tømmes, så er der ingen grund til frostsikring. Lænsepumper og toilet skal ikke frostsikres. Så længe at vandet har plads til at udvide sig sprænger det ikke slanger og rør når det fryser.

Det er bare at pumpe systemerne tomme når båden er på land.

• #5   8. okt 2010 michael B: Har aldrig hørt om porta potti tilsluttet septitank i båd, smarte....

Det er sådan jeg gør, take it or leave it.

• #6   8. okt 2010 søren : det er faktisk sådan at hvis der ligger 1 cm vand i bunden af en plastiktank ,kan der være nok så meget luft opad , den vil stadig frostsprænge den . så alle tanke skal tømmes og har man trykvand også diverse armaturer .

• #7   8. okt 2010 Michael: Jeg har haft båd med den type systemer de sidste mange år. Der har aldrig været en frostsprængning....

Septiktanken er blevet tømt inden båden er kommet på land, trykvandssystemet drænet og vandvarmeren tømt.

Resten er uden betydning. Den smule vand der kan stå i et rørsystem ifm lænsepumper, søvandsindtag og den slags sker der intet med.

• #8   8. okt 2010 Søren ; jeg havde en sprunget plasttank sidste vinter , der var måske 5 mm vand i men alligevel havde den flækket tanken , men de andre år har jeg heller ikke gjort andet end det du beskriver,og det er gået godt pånær sidste vinter.
    Jesper : beskriv lige lidt nærmere , hvad du har i båden .

• #9   9. okt 2010 Jeg har trykvand samt varmtvandsbeholder..
    Så har jeg et toilet med skyl samt en Holding tank til det hele..
    Derudover har jeg en lænsepumpe i midtskibs plus agter.

• #10   9. okt 2010 holding tank har jeg ikke forstand på , men dit trykvand ,og varmt vand ville jeg tømme helt , og blæse tørt med luft.jeg ville også sørge for at båden er helt tør og så kommer der jo ikke vand til pumperne, og så pakker jeg min ind i pressening og hænger en fugtpose op , skal den stå inde eller ude ?

• #11   9. okt 2010 Hej Michael B

Den står udenfor, i haven.

Jeg skulle ha' ventet med at købe nu båd til foråret..
    så var jeg fri for Ruer og alt det her.. hehe...

• #12   10. okt 2010 min står også i haven , med en pressening over , ja vente det ved jeg ikke ,hele vinteren ser jeg på båden ,og glæder mig bare til jeg skal ud og sejle igen ,:)

Kommentér på:
Konservering af toilet osv..

Annonce