{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
745 visninger | Oprettet:

Ferskvandspumpe - gode ideer søges {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg har en udfordring med, at min ret nye (april 2018) ferskvandspumpe giver mig problemer: Den bliver så vildt varm, at den resetter for at undgå overophedning.
Jeg har haft pumpen med tilbage til forhandleren, hvor den er blevet testet og der var intet problem med den. Den lavede tryk og slukkede - uden at blive varm. Men når jeg sætter den til på båden, så bliver det varm i løbet af få minutter og lukker ned. Nogle gange, ikke altid, står den og klikker hele tiden, for at lave tryk. Men kun nogle gange.
Forhandlerens umiddelbare gæt var, at der var en utæthed i mit system, som var årsagen. Derfor har jeg brugt mange timer på, at skille alt ad og samle det, gået det minutiøst igennem for lækage mv. Jeg kan intet finde og alligevel bliver pumpen ved med at blive sindsygt varmt.

Jeg er løbet tør for ideer - kan nogle herinde hjælpe med et godt bud?

På forhånd tak.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ferskvandspumpe - gode ideer søges
  • #2   1. jul 2018 @Jens S: Tak, det prøver jeg. Da jeg købte den i april skyldes det, at den gamle var brændt af. Den nye er næsten samme type, så jeg har ikke skænket strømmen som en årsag. Har kun forsøgt at tage sikringen af, uden at det gjorde en forskel.

  • #3   2. jul 2018 Bliver den Varme fordi den kører konstant eller bliver den også varm bare ved periodisk brug?

    Har du en trykbeholder i din ferskvands setup?

    Har du en filter placeret for pumpen, hvis Ja har du tjekket er den ikke er blokeret? Du burde kunne blæse luft frit igennem med munden hvis den er frit.


  • #4   2. jul 2018 @Kenneth O. Her svar:

    Bliver den Varme fordi den kører konstant eller bliver den også varm bare ved periodisk brug?

    Også varm ved periodisk. Den kan sagtens stå uden at lave tryk i måske 3 minutter, alligevel blive betydeligt varmere.

    Har du en trykbeholder i din ferskvands setup?
    Jeg har en varmtvandsbeholder siddende, efter pumpen, som jeg har haft taget ud af kredsløbet, uden at det hjalp.

    Har du en filter placeret for pumpen, hvis Ja har du tjekket er den ikke er blokeret? Du burde kunne blæse luft frit igennem med munden hvis den er frit.

    Filtreret har det godt og er helt rent. Jeg har endda haft taget det ud af kredsløbet, uden held.


  • #5   2. jul 2018 Hvis den bliver Varme trods for at den ikke kører og laver tryk er det et elektrisk problem , det er formintlg også derfor din gammel pumpe brændt af. Prøve at trække 2 ny løs ledning direkt fra batteriet og prøve at tilslut pumpen udenom nuværende strømkreds og se.

    PS: en trykbeholder er aneledes til en varmtvandsbeholder, trykbeholder (somtider kaldt for tryk akkumulator) sørger at pumpen ikke korer hele tiden men stadig fastholder konstant vandtryk fra hanen.


  • #6   2. jul 2018 Måske en sugeslange der er klappet sammen indvendigt


  • #7   2. jul 2018 Kære alle,
    Tusind tak for jeres forslag - det er jeg virkelig glad for.

    @Jens S og @Kenneth O
    Jeg har målt og den måler 13 volt.

    @Martin J
    Vandet løber frit og uhindret fra vandtanken. Det er kontrolleret.
    Slangesystemet er de utroligt hårde Whale og jeg kan ubesværet blæse igennem slangen fra tanken til pumpen.


  • #8   2. jul 2018 Selv om du fint kan blæse igennem den, er det ikke sikkert den kan tåle vaccum mere. Har set masser af slanger, der umiddelbart ser fine ud. men er gået fra hinanden indvendigt,så det nærmest er en kontraventil pumpen står og suger imod.

  • #10   2. jul 2018 En opdatering:
    Jeg har nu haft alt skilt ad, skiftet o-ringe mv. og testet pumpen i et enkelt system med nye slanger. Det virker, men det virker som om, at der er en utæthed i én af tilslutningerne til selve pumpen. Dette har jeg ikke kunne teste i dag, da jeg fik fat i ny slange og en stopper, så jeg kunne bruge udelukkelsesmetoden.
    Men jeg får fat i nye tilslutninger hurtigt og så giver jeg en frisk opdatering på, om dette viste sig at løse problemerne.

    God aften og tak for al jeres hjælp.


  • #11   25. jul 2018 Kære alle,

    Igen, tusind tak for jeres forslag. Mange løsninger har været prøvet og nu er det lykkedes, at få pumpen til at opføre sig rigtigt. Jeg tilføjede en ekspantionstank efter pumpen og dette har afhjulpet problemet. Jeg har ikke skænket denne løsning en tanke, da den tidligere pumpe ikke havde dette og alligevel fungerede fint i 10 år.
    Men nu er det løst og jeg kan bruge vandsystemet uden problemer.

    God sommer.


Kommentér på:
Ferskvandspumpe - gode ideer søges

Annonce