{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.735 visninger | Oprettet:

Bådvalg - RIB eller andet til leg {{forumTopicSubject}}

Hej Baadgalleri

Efter at have haft en båd der rente 110 km/t og måske ikke var det mest optimale til Silkeborg søerne, så er vi måske stille og roligt ved at blive mere fornuftig og overveje hvad vi reelt har tænkt os at bruge båden til.

Og vi er nok kommet til et sted hvor den nok mest skal bruges til leg, vandski, tube mm. (Ikke i Silkeborg)

På den baggrund er vi begyndt at kigge på RIB, da jeg umiddelbart tænker det er optimalt til det før nævnte, men kan tage fejl.

Tænker umiddelbart at båden generelt er bygget mere til at blive kastet rundt i bølgerne og få gennemblødte passagerer ombord.
Ligeledes er båden let, og kan trækkes efter de fleste biler.

Her har jeg kigget på nogle RIB’s med 50 heste ca på 4.7 meter. Hvilket jeg tænker er en god størrelse og burde vel kunne hive en op på ski selvom der er nogle mennesker ombord.

Nogle af disse ribs er også Alu istedet for glasfiber, og har lidt svært. Er at gennemse fordelen ulemper med hvert valg.

Håber der er nogen herinde med lidt erfaring på RIB’s, samt nogen måske tænker noget andet end en rib ville være optimalt.

Vh Thomas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bådvalg - RIB eller andet til leg
  • #1   24. jul 2018 Jeg har det sådan at noget der skal pustes op også bliver utæt på et tidspunkt. Så jeg ville undgå rib med mindre du tænker, at den absolut skal fyldes med vand, hver gang du sejler.
    hvad med noget med lille kabine, du kan sidde og drikke din kaffe i tørvær, mens du sidder og kigger på om der er noget der bidder på fiskestangen?
    https://www.guloggratis.dk/sport/baade/kabinebaade/annonce/40985853-oernvik-420-flamingo-kabinebaad#image-190642065

    eller denne her

    https://www.guloggratis.dk/sport/baade/kabinebaade/annonce/40936108-en-af-danmarks-flotteste-shetland-baade#image-190460858


  • #2   24. jul 2018 Thomas, en RIB kan på ingen måde sidestilles med et badedyr eller en luftmadras smiley

    En RIB med ponton af hypalon er stærkere end en glasfiberbåd, og er nærmest umulig at punktere.

    En RIB har væsentlig bedre søegenskaber end en konventionel glasfiberbåd i tilsvarende størrelse.


  • #3   24. jul 2018 Søren,,
    https://www.youtube.com/watch?v=523KJ8pp8DU

    Som teenager havde min fader datidens rib over to omgange. Og tro mig de bliver utætte på et tidspunkt og det er der de bliver trælse at have. Ved godt at det er mange år siden, men jeg har bar ikke forkærlighed for rib. Og mener at man sagtens kan finde glasfiber både med bedre sø egenskaber end det en rib kan.
    Men det er jo altid en smags sag.


  • #4   24. jul 2018 Thomas, der er en årsag til at RIB er den mest udbredte bådtype iblandt diverse beredskaber til søs, og det er at deres sejlegenskaber er bedre end tilsvarende fastskrogsbåde.

    Personligt havde jeg en RIB i en årrække. Den blev brugt til speedbådskørekort, og havde ca 1000 kursister igennem, samt jeg brugte den til events såvel som privat.

    Den fejlede intet, og var aldrig utæt. Så de er utroligt holdbare og stærke.


  • #5   25. jul 2018 Ja fordele er der jo i, at vægten ikke er så høj. Og den umiddelbar regnes som mere synkefri, på grund af der store oppustede hulrum. Og at den også ligger lavt i vandet når den ligger stille, og derved gør det nemmere at eks hive ombordfaldne personer op. Og man kan sige at den har indbygget fendere, så man ikke behøver at tænke på at ridse/skade skrovet når man lægger til. Men jeg mener at den forholdsvis flade bund, kombineret med den lavere vægt, giver en mere hård hoppe tur hen over bølgerne. Kontra en lidt dybere V bundet speed båd. Og de små rib har ikke nogen kahyt til evt overnatning eller stuvning af større grej.
    Der er en væsentlig ulempe ved rib og det er bla. at levetiden er begrænset. Men forsvaret og beredskabsstyrrelsen har jo "råd" (skatteyderne betaler jo) til at skifte rib-en ud efter de her 8-15 år som levetiden regnes til. Hvis du skal have en god kvalitet, er de også dyre i indkøb end andre både. Og med det kombineret med levetiden, vil jeg kun anbefale en rib til erhverv og lign.. Eller hvis du har vundet i lotto, og prisen og levetid er ligemeget.
    Det er efter min mening lidt et mode fænomen, og ligger lidt i retningen af at argumentet er, at det er jo de seje jægersoldater, og andre i den brance der sejler i sådanne. Så sådan en vil jeg også have,,,,,,,,,,,,,,,,
    Det gav god mening for mig, at i de gamle ribs min fader havde, kunne den udspændte træbund skilles ad. Så den kunne pakkes sammen, og puttes i bagage rummet på den bil, vi brugte at køre på sommerferie i. Den første han havde var af fabrikatet Viking, og blev tilsidst så utæt at den måtte opgives. Og sidste han havde havde en 20 hk motor på, og blev brugt til vandski. Kan ikke huske fabrikatet på den sidste, blot at den var orange.


  • #6   25. jul 2018 Thomas

    Din far havde ikke en RIB, men en gummibåd.

    En RIB kendetegnes netop ved at det er et glasfiberskrog, og v-bunden er netop det der giver den bedre sejlegenskaber end en tilsvarende fastskrogsbåd. Ligesom med almindelige speedbåde er der afhængigt af mærke og model forskellige vinkler på v-bunden.

    Levetiden på en ponton er 20-30 år, og de er oftest ikke urimeligt dyre at udskifte.

    Det er også muligt at købe RIB’s med kahytter og styrehus, sågar også med indenbords maskiner. De fleste RIB’s har stuverum, fuldstændig som almindelige glasfiberbåde.


  • #7   25. jul 2018 Takker for begge jeres svar.

    Men Thomas nu er tanken som jeg skriver leg på vandet. Derfor tænker jeg kahyt og kabine osv du nævner er underordnet i forhold til min søgen.

    Hvad Søren skriver giver, han mig ret i at en RIB burde have ret gode sejlegenskaber, samt holdbarheden ikke er forfærdelig ringe, plus hvis man finder en båd der er vedligeholdt så burde der vel stadig være nogle gode år i sådan en basse.


  • #8   25. jul 2018 Hej Thomas,
    Holdbarheden kommer altså an på hvad den er lavet af. For det afgør altså om det er omkring de 10 år eller du kan forvente 20+ år.
    Jeg er ikke til ballondyr, og syntes meget bedre om de genskaber en ren glasfiber båd giver. Og ren glasfiber båd har samme sejlegenskaber hvis designet er i orden. For udover alle de andre ting man skal holde øje med, så slipper jeg for at tjekke lufttryk. Og den har begrænset levetid, i forhold til en ren glasfiber.

    http://www.alvemarine.no/bater/nar-er-rib-baten-for-deg/

    Det vil være en god ide at google lidt, for at få information. for det er selvfølgelig klart at båd sælgeren vil gøre alt for at du køber en båd for han skal jo kun give dig 2 års garrenti på en ny. Eller er det 3, lige meget for det er jo ikke der den bliver træls, det er når man nærmer sig enden 10/20-30år ish.


  • #10   25. jul 2018 Thomas F

    Jeg kan varmt anbefale en RIB. Personligt overvejer jeg at anskaffe mig en RIB med styrehus, kahyt, pantry, toilet mm.

    Det er efter min mening den bådtype med bedste sejl/søegenskaber.


  • #11   25. jul 2018 Søren,
    Hver sin smag.
    Jeg kan kun varmt anbefale en vel-designet glasfiberbåd.
    Og god fornøjelse med handlen, når du får købt dig den rib med alt det udstyr.

    https://www.bestofboats.com/

    https://www.boats.com/reviews/best-go-fast-powerboats-of-2017/#.W1jbRtL-iM8

    smiley


  • #12   26. jul 2018 Thomas M.

    Korrekt, smag er forskellig, og det samme er erfaring og kompetencer.

    Jeg vælger at basere mit valg på de to sidste ting smiley


  • #13   26. jul 2018 En RIB vejer vel ca det halve af en tilsvarende i glasfiber.
    Så det har meget at sige når der køres med trailer, og hvor nemt den den følger med bag efter bilen.
    Og den må da også være noget hurtiger på vandet med den lave vægt.
    Har selv kigget lidt på noget brugt RIB iår, dog ikke lige noget brugbart endnu smiley


  • #14   26. jul 2018 Også min tanke, jeg har en DS3, så der skal ikke meget til før jeg er over den tilladte grænse på traileren.

    Plus jeg også er sikker på de mere moderne RIB’s de er meget holdbare, sådan noget “gummi” er ekstremt stærkt.

    Min eneste tanke er hvor meget power man skal have for at have mulighed for leg, med gæster ombord.

    Men speedy hvad er dit budget da på? Har fundet en del i omegnene af 50 og en på 40 tusinde, hvilket jeg tror er et godt køb.


  • #16   26. jul 2018 Den er godt brugt/slidt.
    Det er bare min mening.
    Den du linker til.

    jeg har set på den her mange gange.
    https://www.dba.dk/gummibaad-valiant-450v-aarg/id-1046246900/


  • #17   26. jul 2018 Den her har jeg også set lidt på.

    https://www.dba.dk/gummibaad-valiant-v-520-aarg/id-1043497825/


  • #18   26. jul 2018 Ja, det er med at finde den rigtige 😄

  • #19   26. jul 2018 prøv at se den her . i en hurtig handel kan vi godt handle lidt.
    mvh Andreas

    https://www.dba.dk/gummibaad-grand-370-rib-aarg/id-1046399808/


  • #20   26. jul 2018 Det er også en fin båd Andreas, men der er sku ikke rigtigt power i den til at hive fede mænd op af vandet smiley

  • #21   26. jul 2018 haha jeg smider en kasse cola light og noget grønsalat med i båden hvis du køber den ;0)


  • #22   27. jul 2018 Har selv haft 2 RIB's af "hobby"-typen. Dem det hedder "recreational" på producenternes hjemnesider. De er næsten altid i PVC for at holde prisen på et fornuftigt niveau. Den ene var en 470 cm som jeg havde både en 40 og en 60 hk på. Begge kunne trække vandski, men for de store uøvede er 40 hk lige i underkanten. Den anden RIB var på 540 cm med 70 hk på, senere med 115 hk. Begge kunne trække vandski og med 115 hk 3 baderinge med "store" drenge.
    PVC er ok. Skal det være Hypalon som er noget stærkere, blivet glasfiberbåde pludselig noget mere konkurrencedygtige. Og samtidig er der mere plads med samme ydre mål.
    Men en RIB er nem at håndtere, kræver ingen fendre, ikke til at vælte, ubremset trailer, mindre benzinforbrug, og forrygende accelleration indtil der skal 6 mand med. God til leg på vandet. smiley
    Og bemærk lige der er ingen rigtig gamle RIB's til salg. De holder ikke evigt som GF-både.
    Og lad være ned at sammenligne med professionelle RIB's til flere hundrede tusinde


Kommentér på:
Bådvalg - RIB eller andet til leg

Annonce