{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.139 visninger | Oprettet:

Centerpunkt til løft med kran? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg skal nok til at søsætte/tage min gummibåd op med kran, da det er en del billigere og nemmere end at benytte det nærmeste slæbested.

Men jeg skal have konstrueret noget løftegrej, men hvordan finder jeg (nogenlunde) balancen i båden, så den kommer vertikalt op? Horsontalt ville være noget skidt smiley

Jeg ved at min maskine vejer ca. 70 kg, og at sættet totalt vejer ca. 200 kg.

Håber nogen kan hjælpe mig smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle afbryder korrekt 400 kr.
  • Rengøring af huset - 3 timer arbejde 1.200 kr.
  • Hænge maleri op 500 kr.
  • Slibe terrasse og give olie efter. 1.500 kr.
  • Opsætning af skab 600 kr.
  • Samle ikea pax skab 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Centerpunkt til løft med kran?
  • #1   5. jul 2011 Kranmanden er MIG! smiley

Det er en kran man selv styrer der også bliver brugt til søsætning/optagning af f.eks. Folkebåde. Men også Ribs og andre som min...

• #2   5. jul 2011 kontakt en kranfører ....

jeg lærte det da jeg var på krankursus men kan sgu ik lige huske udregningen da jeg ik har brugt det siden

• #3   5. jul 2011 jeg ville nok prøve mig frem med 2 stropper (måske også en bom).

ville starte med en strop under agter (helt bagud) og så en strop midt på at så lave en lille prøve løft hvis den bare lige hæves et par cm, så kan du se hvor du skal rykke stropperne hen inden det endelige løft.

håber det lykkedes for dig

• #4   6. jul 2011 Jeg havde nu tænkt på et system med 3 stropper op fra båden - altså to der er fastgjort i agterspejlet og 1 i stævnen som båden så hænger i når den løftes.

Kender godt systemet med stropper rundt om bådens bund, men det er ikke så nemt når det skal klares alene.

• #5   6. jul 2011 Jeg ville også gøre det med tre stropper indvendig i båden.
    Men er lidt bekymret om din bløde bund har godt af at blive belastet på den måde.
    Men på den anden side slider en trailer også en del på en gummibund.
    Længden på stropperne bestemmer løftehøjden på kranen, jo længere jo sundere for din båd.

• #6   6. jul 2011 Ok.
    Skal der monteres specielle løfteøjer på båden, eller kan jeg bruge de øjer der er i agterspeglet (til vanski mv.) samt øjet i stævnen der bruges når den skal på trailer?

• #7   6. jul 2011 Vægt stang. Lav en buk ca. 1 meter fra kølen, paralelt. Tag en 4 m. lang stolpe og lig på bukken så den lige når kølen og prøv at løfte båden lidt. Flyt stolpen lidt frem og tilbage til båden er i balance når du løfter.

Kommentér på:
Centerpunkt til løft med kran?

Annonce