2.139 visninger
|
Oprettet:
Centerpunkt til løft med kran? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg skal nok til at søsætte/tage min gummibåd op med kran, da det er en del billigere og nemmere end at benytte det nærmeste slæbested.
Men jeg skal have konstrueret noget løftegrej, men hvordan finder jeg (nogenlunde) balancen i båden, så den kommer vertikalt op? Horsontalt ville være noget skidt
Jeg ved at min maskine vejer ca. 70 kg, og at sættet totalt vejer ca. 200 kg.
Håber nogen kan hjælpe mig
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 67 Både: 7 Emner: 87 Svar: 1.037
Det er en kran man selv styrer der også bliver brugt til søsætning/optagning af f.eks. Folkebåde. Men også Ribs og andre som min...
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 3 Emner: 29 Svar: 126
jeg lærte det da jeg var på krankursus men kan sgu ik lige huske udregningen da jeg ik har brugt det siden
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 3 Emner: 29 Svar: 126
ville starte med en strop under agter (helt bagud) og så en strop midt på at så lave en lille prøve løft hvis den bare lige hæves et par cm, så kan du se hvor du skal rykke stropperne hen inden det endelige løft.
håber det lykkedes for dig
maj 2004
Kender godt systemet med stropper rundt om bådens bund, men det er ikke så nemt når det skal klares alene.
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Men er lidt bekymret om din bløde bund har godt af at blive belastet på den måde.
Men på den anden side slider en trailer også en del på en gummibund.
Længden på stropperne bestemmer løftehøjden på kranen, jo længere jo sundere for din båd.
maj 2004
Skal der monteres specielle løfteøjer på båden, eller kan jeg bruge de øjer der er i agterspeglet (til vanski mv.) samt øjet i stævnen der bruges når den skal på trailer?
mar 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 1 Svar: 51
Centerpunkt til løft med kran?