{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.535 visninger | Oprettet:

"Gammelt bensin" {{forumTopicSubject}}

Gode eksperter

Jeg har 40 L bensin oktan 95 med 1% olie liggende, når næppe at bruge dem.
Hvad skal jeg gøre?
1. Brænde dem af på min mark?
2. Hælde dem i kloakken?
3. Bruge dem i min fire takt græsslåmaskine eller do. havefræser?
5. Blande dem op i min bils tank?

I alle fald ved jeg, at jeg ikke må gemme bensinen til næste år. En to-takter ynder ikke brændstof der er mere end tre måneder gammel.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  "Gammelt bensin"
  • #1   1. okt 2018 https://www.boatlab.dk/startron-benzin-dk-no-250-ml?gclid=EAIaIQobChMIqumjv-vl3QIVzuF3Ch2wsQWJEAYYASABEgLmL_D_BwE
    Eller Sejl mere smiley
    Jeg bruger så heller ikke 95 oktan, men er gået over til 100 oktan og det har hjulpet noget at tilsætte sådan noget stabilisator, samt syntes at begge mine motorer gå bedre efter jeg er skiftet til 100 oktan.
    Købte så også 10 liter 100 oktan til alle mine have maskiner og tilsatte enzymer, det var så i marts, og med den sommer vi har haft er det ikke det store jeg har fået brugt, men lige præcis idag har jeg brugt af det benzin og min buskrydder VIL altså kun køre på frisk benzin, men den spant som en arrig mis hele tide på den benz fra marts....... så noget gør det der enzym ting...
    Det er helt for egen regning at jeg syntes det virker... men det syntes jeg altså at det gør... enzym og oktan 100 .. så køre det for mig.... smiley


  • #2   1. okt 2018 Hmmm.... Kim. Jeg blev trods Din indsigt og evner slet ikke klogere?

  • #3   2. okt 2018 bare hæld det på plæneklipperen, det plejer jeg at gøre ved det jeg har til overs.. det er godt nok ikke iblandet olie, da jeg har selvblander på... hellere risikere vand i benzin på plæneklipperen hjemme i haven end på påhængsmotoren ude på havet.
    men kan godt være den kommer til at ryge lidt, og måske sode tændrør når nu du har olie i(men det finder du jo så ud af)...40 liter er også til en ret stor græsplæne.
    jeg havde nok bare taget en sejltur for fuld skrue en dag det er nogenlunde stille vejr, så er de hurtigt væk smiley


  • #4   2. okt 2018 Tak for gode og venlige svar. Men kan jeg hælde noget i bilens tank og hvor meget af gangen - ex. fem liter oveni i næsten fyldt tank?

  • #5   2. okt 2018 Nye biler har fint følende motorer og indsprøjtnings anlæg... så jeg vil ikke gøre det !
    Det første indlæg.... PUT ENZYMER I... så burde det holde til næste år ! også i fremtiden når du køber benzin...
    Og ALDRIG i kloark smiley ... genbrugsstation


  • #6   2. okt 2018 Kim. Det med kloak var en morsomhed. Tak for Dine gode svar.
    Seneste spørgsmål. Bør jeg bruge Shells W-power 99 i fremtiden?
    Og enzymer som tilsæt, hvilket fabrikat og navn.

    Fortsat tak for gode svar.


  • #7   2. okt 2018 Hvis det er fem liter som du skriver og ikke kan bruge den færdig selv vil jeg forslår
    1. giv den væk til en ven eller bekendt som sejler mere ende dig , eller en nabo med en 2 takts motosav /hækkeklipper .
    2. tage den med til dit lokal genbruge station eller havn, de har en milliøhus til denne slags hvor alle petroleum produkter bliver genbrugt.


  • #8   2. okt 2018 Jeg har altid ladet benzin "overvintre", nogle gange endda sprunget en sommersæson over, og har ALDRIG haft problemer med "gammel benzin".
    Så mit råd, baseret på mine erfaringer, er at du trygt kan gemme det til næste sæson.
    Jeg vil som andre fraråde at hælde det på bilen, med mindre du har en veteranbil smiley


  • #9   2. okt 2018 Kan sagtens holde til næste forår. Har aldrig haft problmer med 1/2år gammelt benzin som ligger tilbage i tanken, Men fylder dog efter med nyt til sæson start..
    No worry.


  • #10   2. okt 2018 Har sejlet på 2 år gammel benzin, intet problem, brug et adjetivt som tilsætning så der ikke kommer kondensvand.

  • #11   3. okt 2018 Jeg må indrømme at jeg er overrasket hvor mange tager risikoen med at smide tvivlsomt brandstof i deres bådmotor velviden at den officielt levetid af nutidens benzin med ethanol er under 4 mdr. Jeg ved ikke hvor meget is du har i maven, men jeg tager aldrig risikoer af denne type når jeg ved at konsekvensen kan være fare for mit liv ude på vandet hvis jeg mister motorkraft i skidt vejr pga. dårlig brandstof . Måske er det fordi man kun sejler tæt på kysten at man tager risikoen? Ja det kan godt ske selv om man er forsigtigt men så ved jeg godt at jeg har gjort min bedste.
    Jeg har set stoppet bådmotorer med alle muligt snask som fustændlig neutralisere bådens fremdrifts evner.
    Sådan er vi forskelligt.


  • #12   3. okt 2018 Det med 99/100 oktan er noget jeg syntes virker for mig, andre kalder det overkill og at det ingen betydning/virkning har for dem.
    Når det er sagt, så kører/starter min lille motor faktisk bedre med oktan 100 ( især starter den bedre )
    Jeg bruger noget der hedder : Star tron enzyme fuel treatment.... i benzinen, 30 ml. rækker til 90 L benzin. smiley
    Når det gælder færden på vand, ja så går jeg med livrem OG seler ...... jeg er ikke bange ... men hold da op jeg har respekt, og vil på alle mulige og umulige måder sikrer at hvis jeg kan gøre noget for at alt forløber sikkert...... ja så vil jeg nok gøre det smiley
    Og ja .... kald mig tosset... folk skal gøre hvad de syntes er godt nok og virker for dem, vi er HELDIGVIS ikke ens ( kæft det ville være kedeligt smiley )... men at man sikrer sig selv ( og andre ) for uheld... ja så er man da et stykke af vejen, det drejer sig jo om at have det sjovt og dejligt på vandet smiley smiley smiley


  • #13   3. okt 2018 PS............... sjovt som et indlæg om BENZIN, kan komme til at dække så meget smiley smiley smiley

  • #14   3. okt 2018 Tak for gode og venlige svar.
    Jeg vil dog lytte til dem der siger, at man ikke skal gemme benzin til næste år, Thisted Marinecervice siger det samme.
    Jeg vil også forsøge at sejle mine fyrre liter olieblandet væk på søen.
    Tak endnu en gang.


  • #15   4. okt 2018 jeg ville ikke hælde det på en moderne bil, moderne motorer er meget følsomme og ret dyre at reparere på. hvis du har en gammel amerikaner er det til gengæld væk med det samme smiley
    tror nogen overså det fact at der var blandet olie i. en ting er ethanol, en anden ting er 2 taktsolie.
    Ja håb på stille vejr og se at komme på vandet :), resten i en 10liters dunk til plæneklipper osv


  • #16   4. okt 2018 Tak til Steffen

    Venlige hilsner


  • #17   6. okt 2018 Jeg syntes at der er et rigtig godt emne. smiley
    Men der er altså ingen grund til at gå i panik, med at komme af med brændstoffet. Man skal bare sørge for, at hælde lidt kemi i. Og jeg har ikke oplevet problemer, med at gemme brændstoffet til foråret. for mit ved kommende bliver det max. 6 md. gammel.
    Bell Add har også et tilsætningsstof, som under optimale forhold kan forlænge levetiden op til 12 md.

    https://www.belladd.dk/da/produkter/bell-add/additiver/benzin-stabilize-detail.html

    Har fundet det hos oliebiksen.dk


  • #18   6. okt 2018 Fandt lige linket til det andet produkt.
    http://www.starbrite.com/item/star-tron-gasoline-fuel-additive?category_id=585
    Men savner ligesom skemaet til hvor lang tid en given konsentration giver.


  • #19   6. okt 2018 de gamle 2taktere er sgu ligeglade... bare den ikke lugter surt... min racer æder sgu næsten alt.. 40hk yamaha fra 80erne

  • #20   6. okt 2018 ja de store karburatorer skal nok æde det, men er smøringen ligeså god? efter hvad man læser, begynder olien at gå i forrådnelse når det er iblandet benzin. træls at få problemer derude pga dårlig benzin.
    stabilisator er kun for at undgå nedbrydning når der tales om ethanol, ikke olieblandet


  • #21   7. okt 2018 Jeg har heller ikke haft problemer med binzinen selvom det står i tanken vinteren over. Nu står min inde i en frostfri garage, så derfor oplever jeg måske ikke de store problemer med kondens. Det kan jeg konstatere på mit store eksterne filter, som har vandudskiller med opsamling i bunden. Og jeg har aldrig set en dråbe vand i det, også selvom tanken kun var halvfuld.
    Jeg har en indenbords tank på ca 120L, som er ca 20-25cm høj og ca 90cm lang og omkring 50-60cm bred. Som jeg kun fylder med ca 80-90L. Da det har tendens til at gylpe ud af ud-luftningen, hvis den står på en bakke hvor tanken så ikke er vandret længere. Og jeg har lidt svært ved at stole på tankmåleren, fordi det er en lang og flad tank. Derfor viser måleren ikke noget forbrug, før den er nede ved ca 50-60L. Så jeg har altid en ekstra tank med på ca 20-25L i tilfælde af at jeg skulle løbe tør. Nu bruger min 260Hp Mercury påhængsmotor jo en del brændstof, så derfor de store mængder i reserve. (cruice ved 3500 rpm er det teoretiske forbrug på ca 35L. time.)
    Jeg kan godt finde på at hælde noget injector rens i, men har ellers ikke gjort noget særligt. Men om foråret tømmer jeg reservedunken i indenbordstanken. og fylder den med frisk benzin. Og sejler så den indenbords tank, så langt ned jeg syntes er forsvarligt, uden at løbe tør. Fylder så frisk benzin på, og er begyndt at bruge Shell V-power 99, som jeg syntes at den går en anelse bedre med. Jeg tænker at de ca 200L jeg pt. bruger om året på båden, så betyder det ikke det store at det er dyre. Men tror også at V-power 99 er en bedre kvalitet,
    Jeg har faktisk set at 2t olie faktisk kan blive dårlig i sin egen dunk. Jeg fik engang en 20L dunk med 5-8L shell 2t olie med i en båd handel. Og der var lige som noget slim lignende klumper i bunden af den. Så da det begyndte at komme med ud, stoppede jeg med at bruge af den.
    smiley


  • #22   8. okt 2018 #21
    Dejlig at du også syntes der er en LILLE ( men den er der dog ) foreskel på "alm " 95 og power, jeg gik med den tanke at det kun var i mit hoved der var en mærkbar foreskel på det.. smiley smiley


  • #23   13. okt 2018 har de sidste 4 år ladet den sidste sjat i tanken overvintre.. ca 75-100liter uden problemer
    har dog tilsat lid additiv og har vandudskiller på 140hk suzuki 4t fra 2002
    den gik da til bornholm og retur i sommers uden problemer ca 23l/t ved 17kn total ca 280sm ca 9½time hver vej og ca 460liter benz


  • #24   17. okt 2018 Også tak til Mekanikels.

    Må blot bemærke, at jeg taler om olieblandet bensin. Har besluttet på baggrund af gode kommentarer, - altid at benytte frisk bensin.


  • #25   18. okt 2018 raceren bruger 2t det virker fint,, osse året efter

  • #26   19. okt 2018 Jeg er enig med Mekanikles, der er ingen grund til at smide 20L benzin ud.
    smiley


Kommentér på:
"Gammelt bensin"

Annonce