{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.649 visninger | Oprettet:

Brændstoføkonomi {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er ved at handle motorbåd og i den forbindelse er jeg kommet til at diskutere brændstoføkonomi.
Mit spørgsmål går så på, om det er mest brændstoføkonomisk at få båden op og plane eller om det bedre kan svare sig, at tøffe stille og roligt af sted. Jeg kan godt se at jo mindre af båden der er i vandet, jo mindre modstand, men samtidig skal jeg jo også op i en noget højere hastighed.
Er det muligt at give et entydigt svar på det, eller......

Mvh. - Allan


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brændstoføkonomi
  • #1   21. jul 2011 kommer helt an på hvad (mortor båd) du er er til om det bare skal være en 25 hk damhjolle eller en 400hk baja
    skal det være en båd dig og familien skal på ferie i eller bare en hygge båd til dig og vennerne.


  • #2   21. jul 2011 Allan L----> kan ik svare dig men her selv tænkt over det


    Rene S---> måske mente han en der kan plane uden at være en "speedbåd"...
    en kabinebåd kan jo også plane uden at det er en speedbåd men er det så mest øko så sejle stille og roligt eller i en god fart så den lige holder sig oppe og plane ?



  • #3   21. jul 2011 jeg " tror " det er bestemt af hvor meget motoren skal arbejde, for at få båden op at plane.

    Hvis din motor skal bruge f.eks, 80% af dens kraft på at få båden op, er det nok ikke mest okonomisk, men har du en større motor som kan plane båden ved f.eks 30% af dens effekt kan det sikkert bedre svare sig at få båden op ?

    Stor motor - Billig med let gas

    Lille motor - Dyr med fuld gas ?

    Gir det mening? - Sådan forestiller jeg mig det er . .


  • #4   21. jul 2011 Den er der nok mange der grubler . jeg monteret en omdrejnings tæller på min 50HK 2T påhængt motor. har opserveret hvis jeg sejler med fuld kraft ud af vandet trimmer motor op til den køre ubesværet (støj reduceres) kan jeg fjerne min 10% af omdrejniger ved gasse ned med ca 10%. sejler jeg med ½ kraft ligger den stadig højt i omdrejninger. cd 2/3 dele.??

  • #5   21. jul 2011 Alle både har et område hvor man kan mærke i båd og høre på motor er den går rigtig godt.

    Men det kommer helt an på hvilken båd du snakker om, ellers kan spørgsmålet ikke besvares korrekt.

    Men som ud gangs punkt skal planen både helt op og plane for at være øko.

    Halv plane både kommer aldrig op. men vandet skal da i de fleste tilfælle lige slippe hækken,

    og som en fiskekutter med rund bag ende, er der nok et område den går godt, men ingen tommelfinger regl for den type.

    Det ikke meget konkret svaret. men giver da lidt men kom med en båd type, så hjælper det på det:o)


  • #6   22. jul 2011 Hej

    Tak for jeres foreløbige svar.

    Båden jeg har kik på er en Four Winns 248 Vista fra 2004 med en Volvo Penta KAMDP 32 dieselmotor med 170 hk. med Z drev med rustfri Duo-prop propeller. Det er ikke noget der siger mig ret meget.
    Jeg skal bruge båden til weekendture og hyggesejlads og jeg er godt klar over at motoren ikke er den største, ligger nok lige i den lave ende, men ifølge ejeren og en forhandler, så er det ok til hygge men ikke ok, hvis det skal være til ræs...
    Håber at dette info gør det lettere at vurdere mit spørgsmål.

    På forhånd tak og rigtig god weekend.


    Mvh. - Allan


  • Morten D
    Morten D Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Svar: 21
    #7   23. jul 2011 Allan:

    Sådan en KAMDP32 spiser sku ikke ret meget.

    Mit bedste bud, er en cruisehastighed omkring 22kn. og et forbrug på en 18-23L i timen.

    Vi sejler selv i en Glastron 249, med en 170hk volvo dieselmotor. og de forbrug ligger vi på...

    længe leve diesel smiley


  • #8   24. jul 2011 I forbindelse med at jeg købte en anden båd i efteråret, så jeg da en masse tests (video) ofte fra boattest.com. Bagefter kan man se en masse datat. For min type båd: 25-27 fod cruiser, V8 5.0 Volvo GXI med topfart på 35 knob. Der er topøkonomien ved ca. 20-22 knob, mener det var 35 L i timen og vil du ellers ned på dette niveau, så skulle man sejle tisselangsomt, tror at det var en 7-8 knop... jeg bed meget mørke i dette, da det jo er særdeles tankevækkende...

  • #9   26. jul 2011 Hej

    1000 tak for alle jeres svar, det har givet stof til eftertanke og en ide' om hvor niveauet ligger. Endnu en gang mange tak.
    Og lige en ekstra ting.... Det er SUPER FEDT at der findes sådan et forum, specielt for os nybegyndere.


    Mvh. - Allan


  • #10   27. jul 2011 var på fisketur den anden dag fra nakskov til langelandsbæltet.

    fuldt gas ud og så lidt sejlen frem og tilbage derude i nogle timer og så fuldt gas hjem igen.
    ca 18km derud og så lidt rundt når jeg drev for langt og ca 16-18km hjem.

    kostede samlet 15l benzin... 2 voksne i båden


Kommentér på:
Brændstoføkonomi

Annonce