3.649 visninger
|
Oprettet:
Brændstoføkonomi {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg er ved at handle motorbåd og i den forbindelse er jeg kommet til at diskutere brændstoføkonomi.
Mit spørgsmål går så på, om det er mest brændstoføkonomisk at få båden op og plane eller om det bedre kan svare sig, at tøffe stille og roligt af sted. Jeg kan godt se at jo mindre af båden der er i vandet, jo mindre modstand, men samtidig skal jeg jo også op i en noget højere hastighed.
Er det muligt at give et entydigt svar på det, eller......
Mvh. - Allan
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Både: 1 Emner: 63 Svar: 619
skal det være en båd dig og familien skal på ferie i eller bare en hygge båd til dig og vennerne.
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 3 Emner: 29 Svar: 126
Rene S---> måske mente han en der kan plane uden at være en "speedbåd"...
en kabinebåd kan jo også plane uden at det er en speedbåd men er det så mest øko så sejle stille og roligt eller i en god fart så den lige holder sig oppe og plane ?
sep 2010
Følger: 36 Følgere: 602 Både: 8 Annoncer: 1 Emner: 52 Svar: 772
Hvis din motor skal bruge f.eks, 80% af dens kraft på at få båden op, er det nok ikke mest okonomisk, men har du en større motor som kan plane båden ved f.eks 30% af dens effekt kan det sikkert bedre svare sig at få båden op ?
Stor motor - Billig med let gas
Lille motor - Dyr med fuld gas ?
Gir det mening? - Sådan forestiller jeg mig det er . .
maj 2009
Følger: 19 Følgere: 11 Både: 3 Emner: 9 Svar: 129
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Både: 1 Emner: 68 Svar: 1.018
Men det kommer helt an på hvilken båd du snakker om, ellers kan spørgsmålet ikke besvares korrekt.
Men som ud gangs punkt skal planen både helt op og plane for at være øko.
Halv plane både kommer aldrig op. men vandet skal da i de fleste tilfælle lige slippe hækken,
og som en fiskekutter med rund bag ende, er der nok et område den går godt, men ingen tommelfinger regl for den type.
Det ikke meget konkret svaret. men giver da lidt men kom med en båd type, så hjælper det på det:o)
sep 2010
Følger: 1 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 46 Svar: 68
Tak for jeres foreløbige svar.
Båden jeg har kik på er en Four Winns 248 Vista fra 2004 med en Volvo Penta KAMDP 32 dieselmotor med 170 hk. med Z drev med rustfri Duo-prop propeller. Det er ikke noget der siger mig ret meget.
Jeg skal bruge båden til weekendture og hyggesejlads og jeg er godt klar over at motoren ikke er den største, ligger nok lige i den lave ende, men ifølge ejeren og en forhandler, så er det ok til hygge men ikke ok, hvis det skal være til ræs...
Håber at dette info gør det lettere at vurdere mit spørgsmål.
På forhånd tak og rigtig god weekend.
Mvh. - Allan
jun 2010
Følger: 1 Svar: 21
Sådan en KAMDP32 spiser sku ikke ret meget.
Mit bedste bud, er en cruisehastighed omkring 22kn. og et forbrug på en 18-23L i timen.
Vi sejler selv i en Glastron 249, med en 170hk volvo dieselmotor. og de forbrug ligger vi på...
længe leve diesel
maj 2008
Følger: 1 Både: 3 Emner: 17 Svar: 49
sep 2010
Følger: 1 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 46 Svar: 68
1000 tak for alle jeres svar, det har givet stof til eftertanke og en ide' om hvor niveauet ligger. Endnu en gang mange tak.
Og lige en ekstra ting.... Det er SUPER FEDT at der findes sådan et forum, specielt for os nybegyndere.
Mvh. - Allan
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 3 Emner: 29 Svar: 126
fuldt gas ud og så lidt sejlen frem og tilbage derude i nogle timer og så fuldt gas hjem igen.
ca 18km derud og så lidt rundt når jeg drev for langt og ca 16-18km hjem.
kostede samlet 15l benzin... 2 voksne i båden
Brændstoføkonomi