{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.211 visninger | Oprettet:

radio om bord {{forumTopicSubject}}

hej er der nogen der kender til regler for radio om bord på både jeg har købt denne båd men der er ik radio om bord (walkie) hva er reglerne enlig for det eller er det ik nødvendigt idag hvor man har mobil tlf håber ik kan gi mig svar da jeg ik selv kender så megt til sejllads i nu vis man skal ha det i hva skal jeg så kig efter

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gennemsyn af elladcykel 1.070 kr.
  • Hækklipning 2.000 kr.
  • udskiftning af lås 1.580 kr.
  • Montering af fodlister 540 kr.
  • Montering af front på opvaskemaskinge 1.000 kr.
  • 2 sorte konsol borde samles 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  radio om bord
  • #1   21. aug 2011 det er ikke et lov krav du skal have radio men det kunne være en rigtig god ide ,da der er flere huller hvor telefon ikke virker , walkie har så vidt jeg ved været død de sidste 10 år .,

• #2   21. aug 2011 Tror han mener en VHF-radio Brian smiley

• #3   21. aug 2011 Ja hvis man kommer i kontakt med en på walkie i dag er det nok en ensom sørøver, smiley .
    VHF- radio er fremtiden, og en god sikkerhed at have ombord, og er man lystfisker kan man jo høre hvor der godt at fiske mm.

Mvh. Kurt.

• #4   21. aug 2011 VHF er frivilligt, men kræver et certifikat for at man må tænde den.

Det er tilladt for alle at købe den og montere den i sin båd, man må ikke tænde den og lytte til hvad der bliver kommunikeret, og ej heller benytte radioen til opkald.

• #5   21. aug 2011 Arh søren, den tror jeg sku ikke helt på at du ikke må tænde den smiley Så vidt jeg har fået af vide. må den gerne stå tændt, så man kan følge med i hvad der sker rundt om en. Hvordan skal andre med en vhf ellers kunne kontakte en hvis der er en nødsituation. Eller hvis du som den eneste båd på vandet i det øjeblik der kommer et SOS ind, og så du bare siger fuck det. Min radio skal jo være slukket.. smiley Det holder ikke vand, hvis du har radioen så tænd da skidtet, så er man da lidt mere OPS og klar på en situation.

Men ja du har ret i at man skal have certifikat for at måtte kommunikere med den.

"VHF og DSC
    Du skal have certifikat for at bruge både det gamle og det nye radioudstyr. Men er du i nød, så brug din radio uanset om du har certifikat eller ej.

VHF giver dig kontakt med kysten og andre skibe
    Med VHF'en kan du sende en nødmelding og komme direkte i kontakt med kysten og andre skibe på kanal 16, hvor Lyngby Radio lytter med 24 timer i døgnet, året rundt. Da alle skibe har en VHF om bord og lytter på kanal 16, kan de nærmeste skibe komme dig hurtigt til undsætning, når de hører din nødmelding." ((link fjernet)

• #6   21. aug 2011 (link fjernet)

• #7   21. aug 2011 mange tak og ja mente vhf dejligt med folk der gider gi svar og hjælpe blev så klog at jeg skal ud og købe en vhf radio og et bevis til brug af den takker alle for ders hjælp

• #8   21. aug 2011 Anders. Jo, det kræver faktisk et certifikat for at du må tænde VHF'en. De der tager et certifikat underskriver en tavshedspligt ift ikke at videregive nogen informationer som er hørt på VHF frekvenserne.

Har man ikke underskrevet tavshedspligten har man ikke ret til at lytte til frekvenserne.

• #9   22. aug 2011 Jens, at folk bruger radioen til kommunikation uden et bevis finder jeg ikke er iorden under nogen omstændigheder.

Heller ikke selvom det blot er for at kommunikere internt på en P kanal.

Nød er en helt anden ting, og der er det også fra myndighedernes side fuldt acceptabelt at benytte radioen selvom man ikke har et certifikat.

Folk der trodser kravet om bevis og tavshedspligt skal tænke over at VHF båndet også benyttes til personlige samtaler mellem myndigheder, familier og erhvervsdrivende, og at der ind imellem kan komme personlige forhold frem som dermed er beskyttet af tavshedspligten.

Ja, de kan vælge ikke at tale åbenhjertet på en offentlig kanal, men der kan være tilfælde hvor det er eneste mulighed. F.eks i tilfælde med akut sygdom mm hvor der kommer ret personlige oplysninger frem.

Som sikkerhed er det ok at have radioen uden et bevis, men har man råd til en båd og en radio har man f.... også råd til at tage certifikatet og have det formelle på på plads.

Alt andet er en vag indstilling.

• #10   23. aug 2011 Søren L > Det vidste jeg godt nok ikke smiley Så har jeg da også lært noget idag smiley Synes bare det virkede så absurt at man ikke måtte have den tændt smiley

• #11   23. aug 2011 Anders, ja reglerne er ret firkantede og virkeligheden utvivlsomt en anden.

Lige netop på det her punkt er man eniormt dårlige til at kontrollere om forholdende er iorden når folk investerer i en radio. Lavede man uanmeldte radioinspektioner i havnene vill der dukke mange spændende ting frem.

• #12   26. aug 2011 det tager kun en dag at tage beviset koster under 2000kr

Kommentér på:
radio om bord

Annonce