{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.558 visninger | Oprettet:

forstærkning af speedbåd {{forumTopicSubject}}

hej, til vinter går jeg igang med at sætte min båd lidt i stand så jeg ved den kan holde til min type sejlads, + jeg overvejer at smide en 100 hk motor på i stedet for de 50 jeg har nu.

jeg har fundet en side hvor der står båden er godkendt til max 70 eller 75 hk, så den skal forstærkes i hækken, samtidig ville jeg gerne kigge lidt på bunden og forstærke den også, men jeg ved ikke hvordan jeg skal forstærke bunden, er der nogle som kan forklare det eller evt har billeder af det?

ved at hækken skal skæres af, sættes noget krydsfiner ind og så en masse glasfiber, og havde tænkt mig at bygge nogle plader ind som laver en vinkel i hver side af batteriet og så en alu plade af en art bukket rundt til sidst, ved ikke om der er andet at gøre der?

ellers kom med nogle fif, evt billeder til hvordan i har gjort både til hækken og hele bunden.

og ja, har søgt på forummet, endda i flere timer

Båden det drejer sig om er en Shakespeare mustang fra 1985 ca. på 14,5 fod


Kommentarer på:  forstærkning af speedbåd
  • #1   29. aug 2011 Ved ikke meget om at forstærke en båd, men jeg ved at hvis lu laver en skade med en båd som har 100 hk monteret og den kun er godkendt til 75, så risikerer du at få rigtig meget bøvl med din forsikring.....

  • #2   29. aug 2011 Det er en salgs brochure fra 1985 som er blevet scannet ind af en gut som har prøvet at samle Info om båden, så det er godt klaret hvis de nogen sinde kan finde ud af hvad den er godkendt til

  • #3   30. aug 2011 En simpel google søgning på shakespeare mustang gav den nødvendige info...14,3 fod godkendt til 70hk....kan jeg finde det på få sekunder, er jeg sikker på at forsikringsselskaber også kan! Blot til info:) mht forstærkningen, så er du inde på noget af det rigtige! Vandfast plade, fiber og en rustfri plade, men selve processen og antal lag tør jeg ikke kloge mig på....Har dog en folder med fremgangs måde jeg engang fik til at lægge på en ekstern harddisk et eller andet sted....prøver om ikke jeg Kan grave den frem:)

  • #4   30. aug 2011 altså mht forsikring, så er de eneste papire der er på min båd dem jeg selv har lavet med forsikringen, dvs der står det er en glasfiber båd på 14 fod med navnet hello kitty og som er blå.

    mit spørgsmål går kun på forstærkning, du må meget gerne se om du kan finde noget frem. mvh sonny


  • #5   31. aug 2011 Har svært ved at se hvor han nævner han er ligeglad......?

    Er overbevist om hans 14" er mere forsvarlig end min 16" hvis den havde de 300hk den er godkendt til.....


  • #6   1. sep 2011 tror vist du har misforstået noget der martin, min båd hedder skam hello kitty, ja, bådmærket er shakespeare, men der er ikke til at sige hvilken model det er, der er flere shakespeare modeller som ligner hinanden på en prik, og nogle af dem er godkendt til 85 hk også, netop derfor blev mig og forsikringen enige om at ved navn står der hello kitty.

    de ekstra hk jeg vil ha på min båd skal være forsvarligt, det er netop derfor jeg vil forstærke den i hoved og røv, ellers havde jeg bare smidt 200 hk på den og sejlet der ud af uden at tænke mig om, her snakker vi om omkring 20 hk ekstra hvis jeg nogen sinde får flere hk på den.. mange andre både som minder om min ektremt meget sejler med op til 200 hk, måske du skulle opsøge dem og smide en bombe i stedet for at smide den på mig?

    om jeg er ansvarlig eller ej kan du slet ikke bedømme. jeg er ikke en af dem som overskrider hastighederne og skider på alle andre, jeg sejler som loven siger.

    ud over det er min båd forsikret, også min motor, så hvis jeg får flere hk på min båd vil forsikringen selvfølgelig blive lavet om, jeg har ikke lyst til at ha en forsikring på en 50 hk motor som jeg ikke ejer og så eje en 100 hk motor som ikke er forsikret..?


  • #7   1. sep 2011 Martin S:
    Hvis du tror han vil følge dine "råd" når de bliver leveret på den måde er det vist dig der er den dumme.

    Som med våben er det ikke størrelsen der gør det farligt men personen bag så har svært ved at se nogen grund til at hæve sig over en der kommer her og spørger om en forsvarlig måde at gøre det på....

    Sonny:
    Hvis hækken ikke er i stykker ville jeg ikke skære i den, hellere sætte så stor en plade på som muligt istedet som fordeler trykker over en større flade, alu 5mm / rustfri 3mm.

    På bunden sliber du alt maling væk med grov sandpapir så det efterlader glasfiberen så ru som muligt.
    Så klipper du noget tygt krydsvæv til, "maler" bunden med polyester, ligger krydsvævet ud, mætter det med polyester og ruller eventuelle luftbobler ud.
    Når det er tørt ridser du det med grov sandpapir, og gentager med glasflit istedet for krydsvæv for at få en glattere overflade.
    Det sliber du så og giver det en gang topcote og evt bundmaling hvis den ligger fast i vandet.
    Topcoten er vigtig da glasfiber ikke er vandtæt og ellers med tiden vil blive ødelagt.


  • #8   1. sep 2011 tak for det D R, skal man ikke forstærke bunden på andre måder? tænker på om der skal bygges noget ind som man evt også gør ved hækken?

  • #9   1. sep 2011 Du kan godt skære noget vandfast plade til som passer i snuden indvendig og beklæde det med glasfiber og godt ud på indersiden af bunden efter du har slebet der.

    Men så hellere ligge et ekstra lag krydsvæv på bunden for du vil garanteret gerne have en tank ud i forsnuden når du får den nye motor på, lidt fordi du får brug for mere benzin men mere for at holde vægten nede bagi og snuden nede foran.

    Det bedste ville være at få fat i en tank først og så lave tværstiverne i snuden efter den.


  • #10   1. sep 2011 Kender du en hjemmeside hvor jeg kan få det krydsvæv? Har søgt lidt, men syntes ikke jeg kan finde det nogle steder?


  • #11   1. sep 2011 Den type måtter du skal have fat i hedder Biaxial få dem med så høj g/m2 som muligt. Evt. 600-1200 G/m2

    (link fjernet)

    Hvis du slutter af med at lægge et lag peel-ply pænt og uden folder, væder det og ruller luft, Så får du et flot resultat der er lige til at male ovenpå uden mellemslibning.
    http://www.easy-sailing.dk/peel-ply-95-g-m.html



  • #12   1. sep 2011 jan S:
    Ved du om man kan ligge kulfiber ovenpå glasfiber ?

    Kunne se fedt ud hvis kan kunne glatte det med en ekstra gang polyester istedet for flit smiley


  • #13   1. sep 2011 Peel-plyen hiver man af igen efter at polyesteren er hærdet.
    Så maler man med en primer og derefter en topcoate.

    Mht. Kulfiber.
    Man kan sikkert godt lægge et par lag kulfiber ovenpå, og derefter peel-ply, det skal så også rives af efter hærdning og så "lakeres" over med en klar epoxy, vandslibes og poleres.
    Men det ville blive meget glat. ikke noget jeg vil råde til.


  • #14   2. sep 2011 Okey, tak smiley

Kommentér på:
forstærkning af speedbåd

Annonce