{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.630 visninger | Oprettet:

Indsejling til kulhavn, gule bøjer må de krydses? {{forumTopicSubject}}

Spørgsmål til specialmarkering ved Avedøre.
Hvis man sejler fra Brøndby havn mod Kalvebodløbet (ind mod Sluseholmen), skal man forbi en kulhavn hvor indsejlingen til denne er markeret med specialafmærkning og ikke grøn/rød bøjer.

Må man krydse indsejlingen, eller skal man helt ned til syd-kompasafmærkningen inden man kan sætte kurs mod Kalvebodløbet?

Se billed fra Navionics her http://www.ricohansen.dk/download/kulhavn.png

Vh Rico

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indsejling til kulhavn, gule bøjer må de krydses?
  • #1   6. sep 2011 Se vedhæftet link pkt. 2.6

(link fjernet)

• #2   7. sep 2011 Normalt markerer de et område hvor der gælder nogle bestemte regler. Eksempelvis arbejdsområder, fredningsområder, forbudte områder mm. Du vil kunne se i søkortet for det gældende område om der er noegen noter med begrænsninger for sejladsen eller om der er særlige hensyn der skal vises.

• #3   7. sep 2011 Iflg. ovenstående link pkt. 2.6 er der her tale om en special afmærkning af en særlig dyb indsejling til større skibe. Du kan altså uden problemer krydse igennem ( altså når der ingen større skibe er ).

• #4   7. sep 2011 Medmindre området bliver betragtet som forbudsområde..... smiley

Kig i søkortet.

• #5   7. sep 2011 Søren: Du vil finde samme info på et søkort, at der er tale om en special dyb sejlrende til større skibe. Det fremgår jo tydeligt af det link som Rico har lagt.
    Og hvis man kommer sejlende i en båd som hans, uden søkort, GPS og andre hjælpemidler, skal reglerne jo til søs stadig være nemme og hurtige at forstå. Så uden at kigge i et søkort eller andet, ville jeg klart hvis jeg mødte denne afmærkning, tyde denne som en sejlrende, som godt må sejles igennem uden yderligere anmærkninger.
    Et forbudsområde ( skyde-areal og lign. ) afmærkes ikke som en sejlrende.

• #6   7. sep 2011 Tak for alle svar.

@Kim, tak for din vurdering jeg har/havde samme opfattelse men ville gerne have jeres vurdering.

• #7   7. sep 2011 Kim C. Desværre tror jeg ikke du kan lære mig noget om hverken søkort, farvandsafmærkning eller det at sejle.

Muligvis omkring en masse andre ting smiley

Specialafmærkninger benyttes til at markere mange forskellige ting og områder. Én af de ting de benyttes til er blandt andet fredede områder og forbudsområder.

Disse områder får du KUN information om ved at læse hvad der står i dit søkort. Der findes f.eks et område her i det sydlige Kattegat som er markeret med specialafmærkninger hvor de indikerer at det er forbudt område pga det er et felt fyldt med gammel krigsammunition.

Det kan du KUN se i søkortet.

Rico's link beskriver INTET om de områder bøjerne markerer, kun i hvilke tilfælde de benyttes. Iøvrigt udemærket link.

At du vælger og sejle uden søkort i et område du ikke kender er ikke skide smart. Det er jo heller ikke nogen undskyldning i trafikken at du ikke vidste der var ensrettet i gaden når du holder med snuden på bilen den forkerte vej.

Gule bøjer bruges ALDRIG til at afmærke en sejlrende. Det er røde og grønne sideafmærkninger der bruges til det.

Derfor: Kig i søkortet!

• #8   7. sep 2011 Rolig nu Søren.
    Selv en kørerlærer kan jo tage fejl.
    I ovenstående link pkt. 2,6 står der jo følgende:

2.6. Specialafmærkning
    Specialafmærkning benyttes ved trafikskillezoner, forbudsområder, skydeområder,
    fredningsområder, lossepladser, kapsejladsbaner, kabler, rørledninger, havbrug og måleinstrumenter m.m.
    Desuden kan specialafmærkning være benyttet til vejledning i sejlruter, som benyttes af skibe med meget stor dyb gang.
    Afmærkningens betydning vil fremgå af søkort og/eller Efterretninger for Søfarende og eventuelt Søkortrettelser.
    Sømærkernes form benyttes således, at de så vidt muligt følger reglerne for sideafmærkningssystemet"

Bemærk midt i pkt. 2.6, står der sejlrute til skibe med stor dybdegang.
    Og jo, jeg kender godt det område i Århusbugten / Kaløvig hvor der er dumpet diverse guf. Og det er ikke afmærket på samme måde som det Rico linker til.

Bemærk også venligst, at af alle både ( sejlbåde og joller incl. ) i danske farvande, har måske kun 50% søkort og GPS med.
    Når man kører i trafikken, giver det jo heller ikke nogen mening, at man skal tage et vejkort frem, inden man drejer ind på en sidevej, bare for at sikre sig, at den ikke er ensrettet. Der er jo sat skilte op, som man kan aflæse, tyde, forstå og handle der efter. Selv en tysker kører jo imod trafikken på en ensrettet gade, selvom der på skiltet står "ENSRETTET". Det er afmærket og har en form så man kan forstå det. Også en Tysker.

Ligeledes er søafmærkninger. De skal være til at forstå, uden brug af søkort. Du kan så bruge et søkort, hvis du ser nogle gule afmærkninger i en evt. stor ring eller stor bue eller lign, for at få oplyst årsag til hvad der er bag denne afmærkning ( som du jo IKKE må sejle ind i / over ). Men det er jo kun for at få stillet ens nysgerrighed.
    På lige fod hvis du møder et trafikskilt med en hjort på. Man skal så være agtpågivende og afpasse hastigheden. Men om det er rådyr, dådyr eller krondyr, fortæller skiltet jo intet om. Man kan så gå hjem og slå det pågældende område op, og få stillet ens nysgerrighed, hvilken art der kan være tale om.
    Til slut kan jeg oplyse, at jeg har sejlet flere sømil på de 7 verdenshave, end de fleste har spist ærter. Så søfartsreglerne er ikke et ukendt område.

• #9   7. sep 2011 Kim C. Ja, er selv skibsfører og har sejlet professionelt siden jeg var 16 år og ellers sejlet siden mine spæde år.

Den eneste måde du kan se om farvandsafmærkningen har nogen betydning for dig er i et søkort.

Er det sideafmærkninger, kompasafmærkninger eller midtfarvandsafmærkninger er det ret let at forholde sig til, for der kan man vælge at følge afmærkningen hvis man er ukendt i området.

Specialafmærkninger er en helt anden sag. Dem kan man ikke afgøre hvorvidt man skal forholde sig til med mindre man har et søkort og kan se deres betydning. I det tilfælde du ikke ved hvad betydningen er er du umiddelbart nødsaget til at holde dig udenfor området da du ikke ved om det er et forbudsområde.

Jeg har spist mange ærter så har nok tæt på det samme antal sømil i ryggen. Det er nu engang ikke det det drejer sig om. Du kan ikke - uanset hvad du mener og iøvrigt læser - vide noget om afmærkningens betydning uden at have et søkort at referere til.

• #10   7. sep 2011 Jeg er helt enig med dig Søren L.

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    aug 2005

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #11   7. sep 2011 Jeg må give Søren L ret.

Søkortet er det eneste der kan give dig det rigtige svar på hvordan man skal forholde sig.

• #12   7. sep 2011 Enig hele vejen igennem Søren.
    Man kan slå op i søkortet og få stillet ens nysgerrighed.
    Men når der står to rækker gule afmærkninger, med få meters afstand mellem rækkerne og de løber ind mod en kulhavn, og man forholder sig til ovenstående pkt. 2.6, er det jo en lige så klar afmærkning som et "ENSRETTET" skilt er i trafikken. Ud over en rende til dybdegående skibe, hvad kan det så ellers være, som er afmærket på denne måde ?

Helt inde ved kulhavnen, står der yderligere nogle gule koste. Dem kan jeg ikke se hvad de dækker over, og ville ikke sejle ind omkring dem. Ville jeg vide hvad de dækker over, ja så er det frem med søkortet.
    Men to række koste som afmærket på denne måde, og med kendskab til pkt. 2.6, vil man da godt nok både gå med livrem og seler, hvis man slår dette op i et søkort, hvad de dækker over. Men sådan er man jo så forskellig.

• #13   7. sep 2011 Uden at kunne bidrage til debatten da jeg er ny på vandet, er jeg dog glad for den gode konstruktive diskussion I har gang i smiley

Vil "Sundet, sydlige del" kunne give forklaringen 100% ? http://www.weilbach.dk/netbutik.asp?t=5&ID=340071#

• #14   8. sep 2011 Umiddelbart er Sundet S nok det mest detaljerede kort for det område.

Når man kigger på det klip af det elektroniske søkort du lagde op i dit første indlæg ser det ud til at der er et forbudsområde tæt op af de specialafmærkninger du spørger til.

Jeg ved ikke om det er rigtigt, har ikke før set "forbudsskilte" trykt i søkort smiley

Kommentér på:
Indsejling til kulhavn, gule bøjer må de krydses?

Annonce