{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.032 visninger | Oprettet:

Dobbelt bund/ dobbelskroget {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er på udkig efter en ny jolle da min nuværende er for ustabil. Det er en enkeltskroget hele vejen rundt, osse bunden.

Jeg skal ud og have noget dobbeltskroget eller dobbelt bund? Bliver jollen mere stabil ved fx kæntring ved dobbelt bund eller hjælper det ikke kun til at den er synkefri? Kigger efter joller i 14-16 fods strørrelsen, og synes mest kun det er bunden der er dobbelt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dobbelt bund/ dobbelskroget
  • #1   5. nov 2011 Den jolle du har, er jo synkefri.
    Hvis du skal have en mindre og meget stabil lille båd, så kan jeg anbefale en gammel Nordeck 15.

• #2   5. nov 2011 Hej. Så lige dit galleri, er det fordi i gerne vil kunne stå op og kaste med stang fra båden? Evt kig efter en Dory, sådan en har jeg haft og den var satme stabil.

• #3   5. nov 2011 jep skal stå op.. Er ikke på udkig efter en bestemt mærke, det var ikke det spørgsmålet gik på smiley

• #4   6. nov 2011 Jammen hvis du skal stå op i båden, vil jeg da stadig anbefale en Nordeck. Se dette her link, der får du et komplet sæt til få kroner.

http://www.dba.dk/jolle-nordeck-motor/id-78567926/

En af mine første både, var en Nordeck, som du kan se her.
    http://baadgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=1391

Båden har et mellemdæks-system, som virker som 125 ltr. ballasttank. Når båden sættes i vandet, fylder den selv vand ind i tank, og gør at båden bliver ekstra stabil. Når du så sejler igen, bliver vandet suget ud igen via ejektor-virkning. Ballasttanken kan også lukkes helt til med en prop, hvis man ikke har brug for det system. Feks. når båden skal op på trailer, ja så er der pludselig 125Kg ekstra vægt, og det tager lidt tid, inden det er løbet ud.

• #5   6. nov 2011 lidt mere stabil bliver den nok, men fordelen er nok mere at du får en plan dørk.

• #6   6. nov 2011 Skal ikke bruge den slags jolle.. Skal bruge en åben jolle for at have kasteplads over det hele. Endnu engang gik spørgsmålet ikke på hvilken båd jeg skal have, men hvor stabil de forskellige modeller var.

@ Gustav

Tak for et brugbart svar smiley

• #7   6. nov 2011 Jamen en alm dobbeltskroget eller enkelt skroget kan være lige stabile, og enkelt skroget joller kan jo også sagtens være synkefrie, ligesom den du selv har, den ser også ud til at være synkefri.

Det afhænger jo af typen/formen på båden hvor stabil den er. Og det er ikke alle både som er synkefri bare fordi de er dobbeltskroget. Som regel er det jo luftlommerne/flamingo som er under siddepladserne der er opdriften

Som regel kan en dobbeltskroget tåle lidt mere end en enkelt og er mere robust, den er lidt mere stabil i det, og ja det er forskelligt om det kun er bunden eller bunden og siderne som er dobbelt.

• #8   6. nov 2011 Tusind tak for svar Kim smiley

Tror ikke min er synkefry, for ca 3 uger siden tog den så meget vand ind at den begyndte at synke.. Vi måtte hoppe ud og fik vendt båden så den ikke sank smiley

• #9   6. nov 2011 Hej Marc.

Så lidt. Jamen jeg vil nu mene din er synkefri, altså selvom båden er synkefri så vil den jo synke ned til vandoverfladen, men dog ikke helt til bunds. Grunden til jeg mener din er, er pga du har de 2 lukkede luftrum, 1 foran og 1 stort bagved.

Hvis du skal have en båd som slet ikke går under skal det være noget lign min Terhi 415, det er en dobbeltskroget plastikjolle som er fyldt op med skum i mellem, den kan du skære i 2 dele og den flyder stadig. (Det kørte de med i deres reklamer dengang den kom frem)

Kommentér på:
Dobbelt bund/ dobbelskroget

Annonce