{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.017 visninger | Oprettet:

Bundmaling??? {{forumTopicSubject}}

Goddag alle sammen. jeg skal i gang med et stort projekt med min 23 fods kabine båd, med hele turen med maling, og så tænkte jeg på hvordan det lige er med det bundmaling, ulemper og fordele? Kan man ikke bare male bunden med blank sort autolak, eller er det helt hul i hovedet? på forhånd tak


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bundmaling???
  • #1   6. nov 2011 Hvis båden skal være fast i vandet = rigtig bundmaling.
    Er det en fast trailerbåd, er højglans maling ( feks. glans 90 ) super at bruge.


  • #2   6. nov 2011 jamen hvad er fordelen ved bundmaling??? og hvad katekorisere det til at være bundmaling

  • #3   6. nov 2011 båden ligger i vandet hele sesonen

  • #4   6. nov 2011 Bundmaling er et giftstof der slår alger og snegle og andet osmon ihjel, så du ikke får så stor begroning på båden. Begroning sætter dit forbrug af brænstof op din fart ned, derfor brug bundmaling

  • #5   8. nov 2011 Ud over at det som skrevet ovenfor øger brændstofforbruget og nedsætter topfarten - så er der nok noget endnu mere træls, nemlig når du får båden op efter en lang sæson. Det bliver et ret stort arbejde at få begroningerne (inkl. ruer) af bunden.
    Så der er kun én ting at gøre - bundmaling, og vælg den mest giftige af slagsen smiley


  • #6   9. nov 2011 hva er den mest giftige af slagsen smiley som man kan å fat på

  • #7   9. nov 2011 Jeg har gode erfaringer med Jotun NonStop VK som er selvpolerende, dvs. man opbygger ikke tykke lag år efter år som man gør med hårde bundmalinger!

    Efter en sæson i vandet var der ikke en eneste rue på bunden, kun lidt slam og alger som var lige til at vaske af.

    Har tidligere prøvet forskellige bundmalinger fra Hempel og International og jeg må sige at jeg bedste resultat har jeg fået med Jotun!


  • #8   9. nov 2011 Der fåes ingen giftige bundmalinger til privat brug mere. Det blev for nogle år tilbage gjort ulovligt, og det kan give store bøder hvis man bliver taget i det.
    Som Thomas også er inde på, så er bundmalingerne nu gjort selvpolerende. Dvs. det ikke er kemien som hæmmer begroningen, men den polerende effekt som fremkommer når du sejler.

    Det vil også sige at du ikke (ligesom førhen hvor malingen var giftig) bare kan lade båden ligge uden at få begroning. For at din bundmaling skal have ordentlig effekt, kræver det at man en gang imellem sejler.

    Mht. og male din bund i autolak, så kender jeg flere som har fortrudt. Lakken har simpelthen ikke været hård nok, og har derfor krakeleret når den er blevet hevet op og ned på trailer. Jeg ville klart foreslå at sprøjtemale med en ordentlig topcoat, ligesom man gør med rigtige både. Om du så maler overdelen i lak, er en anden sag. Men topcoat er stadig mere holdbar til det salte vind og vejr.

    Mvh. Simon

    www.jetgames.dk


  • #9   9. nov 2011 Hvad skal man så bruge hvis man gar en båd der går hutriger en 45 knop som er gransen for Jotun NonStop VK og som er lige så godt ?

  • #10   9. nov 2011 Jotun NonStop VK kan bruges til alle hastigheder som den eneste selvpolerende bundmaling. Ved godt at der står 45 knob flere steder, men iflg Jotun kan den bruges til alle hastigheder...

  • #11   9. nov 2011 Se Jotun's produktark her: (link fjernet)

    Iøvrigt har Jotun også den fordel at den kan tåle at stå på land i optil 9 mdr. efter påføring, dvs. man kan (hvis man vil) male båden i efteråret når man tager båden op, så den er klar til søsætning i foråret! Der kan Hempel og International kun stå på land i optil 3 mdr. mener jeg det er!

    Mht. at en selvpolerende kræver sejllads for at virke er et stykke ad vejen rigtigt, men for mit vedkommende har jeg stort set ikke sejlet i båden de sidste 2 mdr. inden den blev taget op og alligevel var der ikke en eneste rue og kun lidt slam og alger som var lige til at vaske af...


Kommentér på:
Bundmaling???

Annonce