{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.170 visninger | Oprettet:

Placering af sideruller på trailer {{forumTopicSubject}}

Hej

Har lige købt en Trifoil 100. En tre-skroget sag på trailer bestående af en gl. bund fra en campingvogn og noget selvgjort opbygning ovenpå.

Problemet er, at siderullerne blev trukket skæve første gang båden skulle af. Derfor. Hvor ville I placere siderullerne på en sådan skrogtype og hvilken type sideruller passer bedst?

Mvh Jakob


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Placering af sideruller på trailer
  • #1   23. nov 2011 Der er jo oprettet ikke mindre en 17 Trifoil både her inde. Start med at kigge på dem, og se de forskellige trailere og deres set-up. Flere af bådene her inde, er der faktisk gode billeder af trailer set-up til denne båd. Og da din trailer er noget hjemmebyg, ja så skal det jo tilpasses lige til denne trailer.

  • #2   23. nov 2011 Jeg har godt nok været alle 17 igennem men kan ikke se de bagerste sideruller på nogen af dem. På det her http://baadgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=1872 kan jeg se de forreste men de bagerste gemmer sig smiley
    Som traileren er nu er det meningen at det yderste skrog skal ramme præcist ned i en V-formet rulle, men det kommer helt sikkert aldrig til at fungere.
    Måske en af de 17 med en Trifoil kunne poste et billede af traileren inkl. de bagerste ruller? smiley


  • #3   23. nov 2011 Er det overhovede lovligt at gøre sådan med en trailer, eller skal den bare bruges på slæbestedet

  • #4   23. nov 2011 Tror du skal gøre som ham her.
    http://baadgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=4993

    Hovedvægten skal smides på dine center kølruller, og så sætte de yderste ruller, så hjul stort set står lodret.
    Der er da mange billeder her inde, hvor man kan se de bagerste ruller eller glidere.
    Jeg skal også lige hilse at sige, at hvis man har feks. en Shetland båd, kan en justering af ruller på en bådtrailer,også skabe mange sjove tænke tanke timer. Men hvis du nu oprettede skuden incl. billeder af din trailer som de er ved at bygge, ja så var det lidt nemmere at give nogle input.
    Og det du er ved at bygge på traileren, er jo fuld lovligt, såfremt du ikke laver svejste konstruktive ændringer på stellet, at egenvægten ikke overskrides samt at stellet må bære den kommende vægt af båden.


  • #5   23. nov 2011 Upss...............så kom skuden ind.
    Det som du laver med traileren, tror jeg ikke vil virke.
    Sæt 3 til 4 V-centerruller på som kan justeres op og ned, og så 2 til 4 standard enkelt-ruller i siderne som kan justeres frem og tilbage, samt op og ned. Så kører det for dig.

    Altså så den bygges op som den øverste trailer på dette link.
    http://www.motorogmarine.dk/scandictrailers.aspx



  • #6   23. nov 2011 Et lille indlæg til Kim C: Se at få en trailerlås på din bådtrailer, den er lige til at køre med og så ser du den aldrig mere. Det er det der sker hele tiden, kun et godt råd til dig og alle andre.
    Ha en god vinter til jer alle


  • #7   24. nov 2011 Øhh...........trailerlås ??
    Forstår ikke lige sammenhængen mellem trailerlås på min trailer, og så dette indlæg fra Jakob`s hjemmebygget trailer.
    Jeg kan dog oplyse, at min båd er låst fast til traileren, og der sidder en stærk trailerlås fra smaabaadsklubben på bådtraileren. Og om vinteren er det hele låst inde i en stor hal, med hunde overvågning.
    Selv når jeg sætter båden i vandet, er bliver traileren låst fast til bilens anhængertræk.


  • #8   24. nov 2011 Jeg har intet gjort ved traileren. Den er bare overtaget med båden på. Jeg skal til at igang med den nu og vil derfor gerne have det gjort rigtigt og ordentligt i første hug.

    Kim:
    De 3-4 centerruller er det til kølen? Som traileren er nu tror jeg ikke det er kølrullerne der er det værste. Det er selve siderullerne og placeringen af dem. Det er måske nok ikke så giftigt som jeg frygter smiley

    I øvrigt ser det ud til at være en fin trailer den Scandic der!


  • #9   24. nov 2011 Husk at alle ruller du monterer, skal kunne justeres. Også centerrullerne.

  • #10   24. nov 2011 Kan jeg ikke beholde de centerruller der er nu hvis båden står ok ift. skærmene? Tror ikke jeg kan få den længere ned.

    De 3-4 centerruller du skriver om Kim er det til kølen? De andre trailere ser ud til kun at have 2 ruller nemlig.


  • #11   24. nov 2011 Centerruller er til kølen, og det er jo smag og behag hvor mange man vil have på. Jo flere ruller, jo bedre står den på traileren.
    Hvis du laver centerrullerne fast, så de ikke kan justeres, jå så er du jo låst fast. Du har ingen muligheder for at hæve / sænke båden. Feks. hvis båden står for vandret på traileren, og du sætter båden i fra en mindre stegl rampe, ja så vil båden måske ikke glide af traileren. Dette kunne løses ved at hæve centerruller i front, og sænke centerruller agter.


  • #12   24. nov 2011 Ja okay. Fair nok.

    Jeg har tjekket biltema.dk for ruller. Dog mangler de holderne. Er der nogen der har konstruret noget genielt der selv? smiley


Kommentér på:
Placering af sideruller på trailer

Annonce