{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.532 visninger | Oprettet:

shetland 498 vs shetland 570 {{forumTopicSubject}}

hej der ude! har lige nogle spørgsmål jeg håber i kan/vil svare på, og smide jeres mening.. Min fætter og jeg vil ud at købe båd sammen. han går meget op i at båden skal være en god fiske båd, jeg vil gerne have en båd som er fiske venlig men samtidig også en båd man kan tag 4 gutter ud at sejle i.." de sjove ture" vi kigger på 2 både, en shetland 498 og en shetland570 som jeg holder på det skal være... men som han syntes er for stor.. hvad ville i vælge? vi vil gerne kunne køre rundt med den, omkring i landet.. har en toyotoyota carina e max 1300kg. fordele/ ulemper.? håber i kan hjælpe.. på forhånd tak:


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  shetland 498 vs shetland 570
  • #1   28. jan 2012 570 er lige tung nok til din bil hvis du skal kunne race afsted (115+ hk)
    men 498 er måske for lille.... prøv dem begge og find en løsning derfra


  • Frank H
    Frank H Online Tilmeldt:
    jun 2008

    Følgere: 24 Både: 3 Emner: 18 Svar: 353
    #2   28. jan 2012 498eren er for lille til 4 mand.
    Faktisk er der ikke rigtig plads i en 570 til 4 mand, medmindre at en sejler og 3 fisker.
    Skal man så have lidt grej og lidt andet med, ja så er der ikke meget plads tilbage.
    En 570 med 115 hk og trailer, samt al det skrammel man putter i en båd, løber let op over de 1300 kg.
    Er den lidt fugtig i skummet, ja så er 1500 - 1700 kg ikke unormalt for trækket.


  • #3   28. jan 2012 ja tænkte nok 570 ville blive for tung, det render nok hurtig op i noget vægt. kan det passe 498 kun vejer 100kg mindre end 570, og hvis i skulle vælge mellem de to både, hvilken vil i så tro egnede sig bedst til fiskebåd(trolling)? og er det sværre at sætte 570 i vandet ved et slæbested end 498.. det må da næsten være det samme, ?tak fordi i giver tid til at svare!

  • Frank H
    Frank H Online Tilmeldt:
    jun 2008

    Følgere: 24 Både: 3 Emner: 18 Svar: 353
    #4   28. jan 2012 Begge både kan bruges, men der er mest plads i 570eren.
    Ja men 100 kg er også meget. Hvis så motoren feks på 498 er en 70 hk, ja så er det jo 175 kg mindre ialt.
    Isætning er det samme, og jeg sætter tit båd i vandet, hvor slæbestedet faktisk kun er beregnet til små både og joller.


  • #5   28. jan 2012 Har en 498 som er bygget op til fiskebåd og familiebåd.
    2 voksne + 2 børn.
    Og det lever den fint op til, men der er ikke overskud af plads i den.

    http://www.baadgalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=1874

    498 vejer meget mindre end en 570. Med den større motorforskel der vil være m.m. vil jeg tro en 570 vejer tæt på det dobbelte.
    Mit sæt står på en 1000Kg trailer, som er fin til dette. Lidt større motor og dermed også tank, ja så ville jeg nok vælge en 1300Kg trailer.



  • #6   28. jan 2012 se min profil vælg en shetland 536 vær dog opmærksom på dørken smiley

  • #7   28. jan 2012 Hvis det er de typer både du kigger efter, så se denne her i Holland.
    (link fjernet)

    Prut ham lidt i pris, så kan du incl. transport, have denne stående hjemme i DK for DK 15.000,-

    Jeg har tidligere hentet både i Holland, og det tager under et døgn, og til langt billigere penge end DK.

    Eller hvad med en Oldenburg båd ( kan ses under mine foto ). Sådan en købte jeg også i Holland for en del år siden.
    Den er bygget af tidligere medarbejdere fra Shetland fabrikken, og ligner meget en 498 eller 536. Dog er den langt bedre opbygget og mere plads. P.t. den bedste båd jeg til dato har købt, med kanon sejl egenskaber.
    Se denne her til samme pris som ovenstående.
    http://boten.marktplaza.nl/console_boten/Oldenburg-Day-Cab-17-19762267.htm

    og her

    http://www.botentekoop.nl/vis-en-consoleboten/980573/Oldenburg-Day-Cab-17.html?utm_source=AdvertentiePlanet&utm_medium=cpc&utm_campaign=speurders.nl

    Helt klart en skude jeg ville vælge frem for en Shetland. Også selvom den båd jeg har nu, er en 498. Og den vejer ikke mere end en 498. Men længere, bredere, større kabine, mere ståhøjde, bedre opbevarings-pladser, ingen skum i mellemdæk, højere fribord osv osv osv.


  • #8   28. jan 2012 Hej kim. det sku en dejlig båd i har. kan godt se det er nogle helt andre priser i holland. Men er lidt bange for at købe noget jeg kun har set på billedere.. tager du selv der ned for at se bådene.. der godt nok penge at spare smiley vi køre i en toyota carina e max 1300kg, vil vi kunne trække en 498? eller sådan en oldenburg... ved ikke helt hvad motor vi vil have på endnu. men en 50hk -70hk vil jeg tro det bliver.

  • #9   28. jan 2012 en 536 er den lidt større end 498...

  • #10   28. jan 2012 En Shetland 570 vejer 700 kg + motor + udstyr. Det kan godt lade sig gøre at holde omkring 950 kg. Båden er meget stabil og sejler fantastisk - og der er rimelig god plads. Den ville jeg helt klart vælge ....

  • #11   28. jan 2012 En ny 570 vejede måske 700Kg da den blev født. Men tro mig, med en 100HK motor, benzin, batterier, udstyr m.m. kommer vi over 1000Kg.

    Nå men de tre gange jeg har været i Holland, har startet med en god kontakt til sælger. Fået billeder og info i rå mængde, inden man kører. Ud over dette, har jeg altid udvalgt 3 forskellige, så der er flere "heste" at spille på. Men det har altid været den første som jeg gik efter, som er blevet taget med hjem. Incl. den MC jeg har, som også er købt der nede.
    http://kidokido.mono.net/
    50HK er fin til både 498 eller Oldenburg.
    Tur retur med trailer, test og diverse stop tager lige under et døgn.
    En kammersjuk med og kaffe i rå mængder, så kører det.
    Min Oldenburg kunne nemt være på en 850Kg trailer som lastede 650Kg. Men den kan du se under mine billeder.
    Brug Google til at oversætte fra Hollandsk, og ellers kan de fleste i Holland tale engelsk når du skriver til dem.
    Skal du have yderligere hjælp eller info, så skriver du bare.

    Denne her søgemaskine, er super, da den samler flere sider under et.
    Når du har søgt ( feks. Shetland), ja så i højre sider kan du vælge emner, priser osv osv.
    http://www.veilingkijker.nl/


  • #12   28. jan 2012 hej synes også lige du skal gøre op med jer selv om i rent faktisk har brug for en med så stor kahyt. har selv haft en tilsvare båd. og jeg blev træt af den store spild plads det eneste vi brugte kahyten til var og smide fiskestænger og andet grej man ikke lige brugte derind. så mit valg er bleven en styrepults båd, mest pga ikke noget ikke noget spild plads til kahyt. og vi er alligevel ikke ude i dårligt vejr.

    så tænk lidt over det. der findes mange muligheder så gik jer omkring.


  • #13   28. jan 2012 Ja vi flyver også frem og tilbage med om det skal være med kabine. men syntes sku det ville være dejligt man lige kunne gå ind og lægge sig lidt :). ja kim, jeg må nok sige at de priser indbyder til en lille skovtur i holland. og som du skriver, finder nogle stykker man kunne kigge på.. og bliver det aktuelt så tager jeg nok imod dit tilbud om info/hjælp takker. så på en ryds i dag, men der må jeg nok sige at jeg syntes kabinen er alt for lille... men glæder mig til at se en 498

  • #14   28. jan 2012 Kabinen i en Oldenburg er en del større end i en 498. Ud over dette, er der langt bedre ståhøjde i den, og dybere opbevaring i siderne.
    Ogvæg i BB-side mellem cockpit og kabine kan klikkes af, så der næsten er tale om et HT-båd.
    Vi var 2 familier om den Oldenburg, og ham jeg havde den sammen med, ville efter flere år, gerne have en nyere men mindre båd.
    Den fandt han ved en forhandle ( Siim både )r, og han tog så Oldenburg i bytte.
    Med en 60HK Evinrude fra 1989 men uden trailer og udstyr, fik vi 63.000,- af en forhandler. Ikke dårligt.


  • #15   29. jan 2012 ja det lyder sku ikke som en dårlig handel for jer.. men nu har jeg været inde og se jeres båd 50 gange smiley symtes jo den virker som okay størrelse til de ting vi vil bruge den til fiske/ ture. Så er hoppet fra den 570. det bliver 498 eller sådan en oldenburg.. men tænkte på, den kaleche i har på, er det en der var på fra køb, eller har i købt den efter. hvad koster sådan en ? og med hensyn til det skum der kan være vådt, gælder det også for 498, hvis ja, hvordan tjekker jeg lige det?

  • #16   29. jan 2012 SKUM: Mange har skåret bunden op, og taget alt skum ud. Men det tager mange timer at lave dette. Du kan nemmest kontrollere det, ved at skære hul i en af kistebænkene i cockpittet. Så kommer du direkte ned i evt. skum. Fugt og skum er ikke den bedste sammensætning, men problemet opstår først, når alt træ mellem skrog og bund begynder at rådne grundet fugtigt skum.
    Ny kaleche til en 498 ja eller en Oldenburg skal du forvente koster fra 10-12.000,-
    Den vi har på fulgte med, men var i en dårlig stand. En tur omkring den lokale kalechesmed, ja så var der nye lynlåse, trykknapper, stropper og syet forstærkninger i her og der. Pris 2200,-
    Efterfølgende har jeg selv imprægneret den. Så den er 100% tæt nu.

    Kalechen på den Oldenburg ser faktisk ok ud. Men kan også se, at den står 100% original båden. Så ombetrækning af alle hynder ville pynte. Jeg har 30Mb billeder af min Oldenburg incl. original salgsblad da den blev solgt i DK. Så er det den du vælger, kan jeg sende det hele til dig.
    Cockpit i Oldenburg er langt bedre udnyttet og meget mere plads, end i en 498.


  • #17   29. jan 2012 Har lige smidt flere billeder og tekst ind på min gamle Oldenburg. Incl. original salgsblad.
    http://www.baadgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=1390



  • #18   29. jan 2012 oldenburg lige det mere plads, det er godt nok en dejlig båd. men hvis vi tager til holland, hvad så med at tjekke båd nummer og sådan noget inden køb, hvad forbehold skal man gøre... hvad har du gjort inden du tager der ned for at købe.. kan godt forstå i var glade for den oldenburg. Den opfylder alt vi skal bruge den til..vil de måske se papir på båden ved grænsen eller sådan noget?

  • #19   29. jan 2012 Der er nok ikke nogen papirer på sådan en lille båd. Måske følger der køb/salgs papir med fra tidligere handler. Dog ikke noget jeg har fået der nede, bort set fra den MC jeg har, samt de motorer der fulgte med. Her var der diverse service papir med.
    Du laver bare et stykke papir m.h.t. køb/salg af båd, hvor diverse data indgår i, køber og sælgers navn, adresse, mail og telefon indgår, samt underskrift af begge parter. Og der er ingen told og moms du skal betale. Båden er fremstillet i UK, men alderen kræver ikke en CE godkendelse. Du drøner bare over grænsen.
    Lån eller køb en trailer, og drøn der ned.
    Skulle Oldenburg så ikke leve op til dine forventninger, ja så er jeg 100% klar til en bytte-handel med en 498....ha ha ha.
    Båden er også mere sødygtig end de Shetland 498, 535 og 535 Suntrip jeg har sejlet med.
    På J-S-K.dk er der også en. Ejeren hedder Kjeld, og kommer fra Frederikshavn. Jeg fik bl.a. en del billeder fra ham, som inspiration til min Oldenburg. Han sejler nogle gange fra Frederikshavn til Bornholm i hans båd.
    Men start feks. idag med at skrive til Holland. Spørg om alder, udstyr, skader på skrog, er kabine tæt, hvad stand er kalechen i, fejl og mangler, samt flere billeder.
    Slår du "oldenburg" op her http://www.veilingkijker.nl/ og trykker på kort i højre side, kan du se, at båden befinder sig i NØ hjørne af Holland. Så det er jo super.

    Her er der en i Sverige.
    (link fjernet)

    Og de fåes også som en lavere udgave Oldenburg Sport 17.


  • #20   30. jan 2012 hehe okay så er du klar til et byt.. jeg tror sku vi bliver glade for den oldenburg.. der er også en oldenburg til salg i sverige, den står til 62.500 svenske kroner danske 51,000 kr med en 50 hk yamaha. vi skal ud og have en motor også, vi regner med at smide 60.000 i det hele, båd ,motor og renovering.. men man for nok mere ud af sin båd, hvis vi købte den i holland. Ja vil vil skrive til ham, men hvad jeg kan få det oversat til, så er der ingen kaleche med. men vil høre om det self... for det vil vi sku have.. og som du siger mellem 10,000 - 12,000 så render båden op i en anden pris.. men hvor kan man låne båd trailer henne, bare ved en bådforhandler måske?





  • #22   30. jan 2012 Leje af bådtrailer kan du hos mange. Søg på google.
    Feks. her.
    http://www.trailercenter.dk/udlejning_trailere.htm?gclid=CJv7h5KK-K0CFYpYmAodfGiDtQ

    Og jo, der er kaleche med. Pas på når du oversætter evt. via google. Kig lidt på teksten, ret evt. ord, sæt kommaer osv. Ja så får du nået der kan læses. Den Oldenburg tekst kan oversættes til følgende:

    Til salg: En original bundsolid havfiskeri båd OLDENBURGER 17 (2x fisfinder og GPS), komplet med alt udstyr og konvertible top ( kaleche ). Ingen motor og trailer men kan måske handles med. Wetter Sports Jubbega FRL mob. 06-27856070 Email: welkoop@chello.nl alt efter aftale, eventuelt på søndag!


  • #23   1. feb 2012 fik kontakt til ham, den var sku solgt. Ja jeg skulle lige finde ud af det , med at oversætte... men jeg er sku blevet hooked på den oldenburg. vi har set en uden det øverste vindspejl, er det noget man kan købe til den.. eller er det til at selv lave.. Og den er lavet sådan man skal kigge igennem hele båden når man sejler, så vi skal have lukket noget af, og flyttet styrepulten op, sådan vi kan se igennem vindspejlet... min fætter er self helt hooked på 498...ulemper/fordele er der ved de to både... ville du vælge en oldenburg? tak for hjælpen.

  • #24   1. feb 2012 den i sverige er også solgt, der røg de sku begge to!! hehe

  • #25   1. feb 2012 Der er ikke fremstillet så mange af dem, så ikke så ofte man ser dem tilsalg. Som sagt findes de både som en Oldenburg 17 Cabin, og en Oldenburg 17 Sport.
    Fordele / ulemper har jeg beskrevet tidligere i denne her tråd.
    Og stod jeg over sådan et valg, ville jeg med 110% sikkerhed vælge en Oldenburg.
    Da der så ikke p.t. er flere tilsalg, så ville jeg vælge en 498 frem for en 535, 535 Suntrip, 536, Family Four og 570.
    Men igen, smag & behag.


Kommentér på:
shetland 498 vs shetland 570

Annonce