{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.393 visninger | Oprettet:

Lars H
Lars H
Tilmeldt:
28. jan 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Chaparral 2135 Eller Hva? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg overvejer meget at bevæge mig ind i jeres verden den virker meget tiltrækkende:-) og jeg tror jeg kan få mange hyggelige og gode oplevelser.
Jeg har forelsket mig lidt i en Chaparral 2135 med Mercruiser 5,7 årgang 1996
Men er det det rigtige valg?

Jeg har følgende krav/ønsker
Den skal bruges til vand sjov såsom vandski, Trække banan eller andre sjove ting. samt kunne bade fra den.
Skal kunne have et par personer med til hygge med lidt frokost kurv:-)
Have familien med på en dags tur, så den må godt ligge fornuftigt i vandet. måske overnatte en enkelt nat, ved det ikke endnu.
Den må gerne se sporty ud.
skal kunne transporteres på trailer, Jeg har en Toyota Landecruiser til at trække med, så vægt bliver nok ikke problemet:-)
Mit ønske er den skal være ferskvands-kølet.( ved faktisk ikke om Chaparral 2135 er ferskvands-kølet.
Pris omkring kr. 160000 med trailer.
Har i nogle bud på om jeg kikker efter det rigtige?
eller har i forslag til andet jeg skal kikke efter.
er der noget jeg skal være særlig opmærksom på når jeg køber en speedbåd. jeg har sat mig ind i reglerne om CE godkendelse og speedbåds kort.
Der er nogen der siger man skal holde sig fra Bayliner fordi de er tønde i skroget det er ikke godt når man skal have den op og ned hele tiden fra sin trailer.
Hvad med trailer er der nogen bestemt mærke eller hva?
Er der nogen forhandler man skal holde sig fra, jeg tænker på platugler.
jeg ved godt det er mange spørgsmål på en gang men håber i kan hjælpe den usikre med at fin den rigtige speedbåd.

Hilsen Lars


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Chaparral 2135 Eller Hva?
  • #1   28. jan 2012 Mulighederne er mange i det segment for både med en salgspris på omkring 160000,-

    Er motoren saltvandskølet og årg. 1996, så skal du være forberedt på, at der som ofte vil være tydelige tegn på udskiftning af gennemtæret;
    - Manifolder
    - Afgangsknæ
    - Indsugning
    - Vandpumpe
    - Topstykker

    Som ofte sker udskiftning af ovenstående efter 10 - 15 års sejlads - nogen gange før, nogen gange efter.

    Det er forholdsvis dyre komponenter at udskifte, så med bådens salgspris på 160K, kan du ved udskiftning af ovenstående + montering af ferskvandskøling ramme en færdig pris på omkring 200K - husk at båden stadig er årg. 1996 og at reparationsomkostninger sjældent dækkes ved et evt. salg af båden.

    Motorer der er ferskvandskølede repræsenterer en højere interesse fra mange potentielle bådkøbere og er at foretrække.


  • Lars H
    Lars H Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #2   28. jan 2012 Tak for dit svar

    Men som jeg skriver går jeg også efter en ferskvands-kølet motor.
    men jeg syntes det er svært at finde oplysninger på nettet om de er ferskvands-kølet eller salt-vands-kølet.
    Jeg har ikke rigtigt været ude endnu og kikke ved de forskellige forhandlere, hvad de kan byde på.
    Jeg har søgt på nettet ind til nu, men i slutningen af næste uge vil begynde at besøge de forhandlere jeg tror har nået at byde på.
    når jeg så har fundet båden, vil jeg kontakte en mægler der kan hjælpe med gennemgangen af selve båden inden underskrivelse.


  • #3   28. jan 2012 Bare husk at dine udstødnings knæ vil dø uanset om det er FWC eller RWC køling så vær ops på dem når du handler men med det budget du har sat ville jeg betale en båd sagkyndig med ud og kigge

  • #4   29. jan 2012 Motoren er fra fabrikken af næppe ferskvandskølet, så enten skal du finde en båd med eftermonteret ferskvandskøling eller selv montere det efter køb af båden.

    Bådens "akilleshæl" er motoren, og den kan en sagkyndig kun vurdere visuelt eller under drift - adskillelse og samling får man næppe lov til at sælger....:):):):)


  • #5   29. jan 2012 Så kommer spørgsmålet.
    Er det så chancen at tage hvis sælger går på bagben over man vil gennemgå motoren sammen med en sagkyntig.

    Man ka jo sammenligne det med at man køre en bil til FDM tjek inden man handler.


  • #6   29. jan 2012 René S; Selvfølgelig må det forventes at motoren kontrolleres og der udføres visuel kontrol, men de kritiske steder, hvor motoren gennemtærer får man nok ikke adgang til med mindre sælger indvilger i det.

    Det gør man vel heller ikke hos ved at køre bilen til FDM..:) ? Her er det en visuel kontrol der udføres, og vel ikke en decideret adskillelse af kritiske komponenter på køretøjet,

    Lidt kort kan man vel sige, at med bådmotor med en alder på 15 år+, der er saltvandskølet, så må køber være forberedt på, at der i nær fremtid KAN forekomme større eller mindre udskiftninger på motoren pga. gennemtæring.


  • Lars H
    Lars H Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #7   30. jan 2012 Mange tak for indput

    Er det muligt at finde ferskvands kølet motor i den prisklasse jeg går efter?

    Er det muligt at man på nettet kan finde de både der på forhånd er med ferskvands kølet motor, så man ikke er nødsaget til at ringe til sælger hver gang man finder en båd ?




  • #8   30. jan 2012 Ang tjek så menet jeg heller ik man skal splitte mortoren ad men en simpelt ting som tjek af knæ manigfold kompresion s måling af alle cylender og ser motoren misveligeholdt ud så kan dette være et fargesignal

    Om den er FWC er jo op til sælger om han enten via billede eller i annoncen skriver det men mon ikke det vil stå der hvis der var det sælger jo


  • #9   30. jan 2012 Rene S; Kontrol af manifold/knæ de kritiske steder vil jo automatisk resultere i en adskillelse af motoren.

    Kompressiostest vil jo også betyde, at der skal adskilles og samles igen.

    Vil du selv gøre ovestående, hvis køber var interesseret i din båd ?


  • #10   30. jan 2012 Ja det ville jeg hvis en sagkyntig var med eller måske endnu beder få et anerkendt værksted om at gå det efter så vil jeg så stærker i et salg da jeg kan dokumenter at det er ok. For som jeg selv oplevede det da jeg søgte info om fejl og var helt grøn fik jeg afvide jeg skulle tjekke mange punkter som frk knæ manigfold og kompressionen på alle cylende osv.

  • #11   30. jan 2012 Rene S; Du er sikkert et enkelt stående tilfælde, som vil adskille og samle f.eks. udstødningssystemet på motoren, men i princippet kan det være nyt, så motorens generelle stand kan ikke vurderes herfra.

    Der er også tæringer i motorblok, topstykke og indsugning, og de er langt svære at opdage med mindre det adskilles i dele.

    At adskille og samle motoren hver gang der kommer en interesseret køber for at se på båden, er måske lige lovlig optimistisk at tilbyde...:)


  • #12   31. jan 2012 Nej det vil jeg ikke mene jeg er har ofte set salgs anoncer med folk som skriver dvs ting om dæres mortor med papir på.
    self er det ingen garenti.
    Men i det du siger så er alle ikke FWC motore som er over 15 år dødstømt og det er i bund og grund kun skroget man køber så skal alle lige lægge de 120000 oven i dæres budget inden de overvejer at købe en båd
    Har søgt lidt rundt på iboats og ander hjemme sider ang tørring da jeg ramte ind i problemer med min og der viser det sig faktisk at en V8 block er mere holdbar en V6 eren da støbningen er anderledes faktisk siger de at der kan gå på til 25år før den er tærer i gennem.


  • #13   31. jan 2012 Rene S; Arh, det er svært at generalisere med bådmotorer som er direkte kølede - levetiden er bl.a fhængig af saltindholdet i vandet, gennemskylning efter sejlads og koncentrationen af kølervæske ifm. vinterklargøringen mv.

    Nej, jeg "dødsdømmer" ikke alle motorer med en alder på +15 år, men jeg kan se ud fra de reservedele som jeg sælger til Mercruiser, OMC & Volvo Penta, at de dyre reparationer kommer efter 10 - 15 års sejlads.

    Min egen 4.3 V6 er årg. 1992 og har ALDRIG været åbnet, men kun fået skiftet manifolder og afgangsknæ. Den er direkte kølet.


  • henrik a
    henrik a Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Svar: 2
    #14   18. mar 2012 Hej Lars
    Jeg har en Chaparrel 2135 Super velholdt båd har kun haft 2 ejere. motoren er med duoprop dvs. 2 stålskruer der gør den ekstrem hurtig ude af vandet. Der medfølger en trailer med nye ruller. Traileren er købt med båden. Båden er 100% ok klar til brug med ny bundmaling. Samt fuld service fra CG marinaEkstra udstyr:Ekkolod – Fuld aut brandslukning – Badeplatform m stige – kloset – div fortøjninger – nye fender – fish finder – Læder over alt 100% ok alt helt ny havne frakke samt så er kaleche ny renset og imp alt i tip top skal ses og prøves
    Du kan evt købe andel i båden så er du billig igang har plads i hundig havn om vinteren er den frostsikret i hal inkl vinter klargøring
    Pris
    175.000,-
    Andel
    90.000,-
    mobil 22371266


  • #15   18. mar 2012 Rolf ham som skrev dette link arbejede i miami som bådmekaniker og der er saltinholdet rimeligt højt

  • #16   18. mar 2012 Jo højere saltindhold i vandet, jo større tæringsprocesser i motoren og dermed reduceret levetid......

  • #17   19. mar 2012 Det rigtigt men vi kan hurtigt blive enige om at noget af det højeste salt inhold er ved ekvator

  • #18   19. mar 2012 Saltindholdet i vandet afgør alene ikke motorens modstandsstyrke overfor gennemtæringer.....

  • #19   19. mar 2012 Nej støbematrialet har også en afgørene faktor. Hvor frk en. V8 er laver at tygger støbegods en hvores v6 er

  • #20   19. mar 2012 Er det gældende for hele motoren eller blot enkelte komponenter ??

  • #21   19. mar 2012 Som jeg kunne læse mig frem til var der set tilfælde hvor topstykkerne var tærret op på bare 10 år men taget i sammenligning med en v8 var 20 25 år intet problem men alt dette er til at finde på iboats.com

  • henrik a
    henrik a Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Svar: 2
    #22   19. mar 2012 Jep 2135 super båd er glad for den så vil helst ikke af med den men som tømer så arbejder jeg næsten hele sommeren så når næsten ikke at sejle smiley så det vil værer dejligt med en anpart


Kommentér på:
Chaparral 2135 Eller Hva?

Annonce