{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.096 visninger | Oprettet:

Bedste træolie til badeplatform? {{forumTopicSubject}}

Badeplatformen i mørkt hårdtræ (ej ægte teak) bliver hvert forår renset i bund med oxalsyre og herefter olieret med 2-3 lag olie.

Har prøvet flere forskellige, senest Snappy som lover 4 gange længere holdbarhed end andre olier: https://www.boatlab.dk/snappy-premium-teakoil?gclid=Cj0KCQiA68bhBRCKARIsABYUGieJtL0TMFtpBQ_Dv2h06WrjybHRY_j5MLx0K1EEYWt054g-Cl_SZf8aAiTPEALw_wcB

Problemet er, at efter bare få mdr. så er det næsten slidt af pga. vind og vejr (ikke fordi der bliver gået på det, for båden bruges alt for lidt) og træet på badeplatformen er så helt mat (som om at det stod ubehandlet) og suger så vand til sig.

Hvad har folk af gode anbefalinger, for der må da for pokker være en olie der kan holde sig pæn i 6 mdr?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bedste træolie til badeplatform?
  • #1   6. jan 2019 oxalsyre trækker ikke kun snavs ud af træet. Det trækker også olien ud. uanset hvilken olie du bruger skal træet mættes ordentligt igen. Det kan godt være mere end 4 lag. Du skal olieret i meget tynde lag, og ikke i solskin. Tror det vil gøre det holder længere. personligt ville jeg bruge linolie med 10% lys trætjære.

  • #2   7. jan 2019 Syntes bare når den får de der 2-3 lag, så er træet rieligt mættet og det virker fuldkommen unødvendigt at komme flere lag olie på - der vil det bare virke som om at når man lægger laget på og ca. 20 min. efter tører det af, så vil der ikke være trængt mere ned i træet.

    Hvor får man lys trætjære og findes der virkelig ikke et fornuftigt færdigt produkt?


  • #3   7. jan 2019 linolie er et færdig produkt, jeg vælger tjære for at forhindre skimmel og andet svamp. Jeg venter ikke kun 20 min, men nærmere 20 timer med at tørre af. hvis der ligger en hinde oven på træet, er træet mættet. hinden fjerner jeg med vegetabilske terpentin. hvis man ikke er til linolie og bland selv, ville ovatrol være mit valg nr 2. der skal du selvfølgelig bruge deres anvisning ang. tørretid osv.

  • #4   7. jan 2019 Jeg tænker lidt teori.
    Kunne man så ikke fortynde olien lidt med terpentin, som en slags grunder? Terpentin-en fordamper men olien forbliver? Også i runde 2 ville jeg varme træet op fordi det gør at lufte der måtte være i træet dermed udvider sig. Og mens træet er varmt påføre olien derefter lade olien suge sig ind i træet ved at lade træet afkøle. Det der sker er at man nu har en form for undertryk inde i træet som suger olien ind. Og hvis olien også er varm i påføringsøjeblikket så er olien tyndere og trænger nemmere ind. Og hvis mulig gentages denne varme/påførings - afkølings procedure indtil træet er mættet. Dermed er min teori at du opnår en dybere behandling, end ellers. Opvarmning kan evt. være at have varme blæsere på og derefter fjerne varmen når olie er påført.
    Luften udvider sig jo ved opvarmning og trækker sig sammen ved afkøling, og skaber derved et undertryk som suger olie ind i træet.
    smiley


  • #5   7. jan 2019 Hvilken Owatrol?

    https://www.watski.dk/Owatrol-1138G

    Normalt skal en olie aftørres efter 15-30 min. således at der ikke størkner et tykt lag, da det jo ikke er en lak...?


  • #6   7. jan 2019 Nu er jeg har jeg jo ikke samme ekspertise og erfaring som Wessel, og som jeg læser det han skriver, så bruger han ren linolie. Og ikke et blandingsprodukt, fra en anden leverandør.
    men som sagt så har jeg ikke samme ekspertise som Wesse mht. til træ og olie.


  • #7   7. jan 2019 hvilken owatrol
    jeg havde brugt D1 den trænger fint ind i træet og tåler saltvandet fint.


  • #8   7. jan 2019 Thomas M
    Din teori er ikke helt galt. Hvad angår at blande vegetabilsk terpentin i linolie, er der dog lidt blandede meninger. Nogle mener at det ødelægger linoliens molokyle struktur. Nu smiler du jo nok, men det er vigtigt at strukturen ikke ændres da det er en af linoliens store fordele. Den korte udgave ang struktur er at linolie kommer længere ind i træet i våd form. Når linolie tørre udvider det sig så op til 20 gange og fortrænger vandet. samtidig låser det så også sig selv, da det jo nu er op til 20 gange større end før. Jeg blander ikke terpentin i.
    Hvad angår at opvarme træet. Den virker vist ikke. Men at gøre linolien lunken er ikke en dårlig idé. Det kan godt få den til at trænge længere ind i træet. Man skal dog ikke koge linolien da du så egentlig har ferniseret olien, og så er det ved at være lak. selv varmer jeg ikke olien, og jeg påfører det som regel eftermiddag/aften. Det gør at solen ikke tørrer overfladen på olien. Hvis det er mindre stykker træ, kan man bruge en vakuum pose. Det vil få linolien stort set helt ind til midten. Hjemmelavet superwood..


  • #9   8. jan 2019 Owatrol D1 på sådan en oxalsyre behandlet overflade, hvor mange lag tænker du og hvor langt tid imellem hvert lag og bør man ikke tørre overskydende olie af efter senest 30 min?

    Og anbefales det at slibe imellem lagene, evt. imens det stadig er vådt?


  • #10   8. jan 2019 oftest er to lag nok. når træet ikke suger noget af det man smører på er træet jo mættet. man skal ikke slibe mellem lagene. overskydende olie tørres af umiddelbart efter påføring, så 30 min er passende. olien efterlader en silkemat overflade. Du kan senere i sæsonen sagtens plet oliere hvis der er behov for det.

Kommentér på:
Bedste træolie til badeplatform?

Annonce