Vedligehold / drift af ældre vandskibåd {{forumTopicSubject}}
Goddag,
Nu er vi et par stykker der har wakeboardede nogle år efter vandscooter og i diverse vandskiklubber og kommet til den konklusion at vi skal have en vandskibåd, med tower og vægte, så vi kan få noget ordenligt at stå efter. Men her kommer vores spørgsmål:
Vi kikke på både fra 1995-1998, af mærket Correct Craft Ski Nautique, i prisleje 50-65.000 kr. (andre både kunne også have interesse, men der er ikke mange til salg i dette prisleje)
Hvad er der af drift og vedligehold på ældre vandskibåde, med indenbords center motor?
Vi tænker at eftersom det er en stor motor, der ikke får ”tæsk” på samme måde som de mindre påhængsmotorer må de kunne holde i lang tid.
Omvendt hvis motoren så fejler, så er den måske også dyr at få reservedele til..
Er der nogle der har input til denne tanke?
Skal man forvente at de godt kan holde til sejlads mange år endnu, eller er de ved at nå deres levetid?
Ps. Vi er godt klar over de suger noget benz. Det er vi ikke i tvivl om. Men generelle driftsomkostninger ved en ældre båd..
Jeg ser frem til nogle konstruktive synspunkter.
Mvh
Martin
feb 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 5 Svar: 126
går ud fra at det er en PCM GT40 (351 Ford Winsor motor) med karb der sidder i, det er en bulletprof motor. vores er oppe på + 2800 timer uden nogen renovation. den køre stadigvæk bare derudaf. Den er dog med indsprøjtning istedet, men samme motor bortset fra det.
Der er selvfølig altid småting der skal skiftes ligesom en gamle bil. men hvis man laver alting selv er det ok.
men få et lukket kølesystem til den, hvis det ikke er montert. (dog rimelig dyrt, +10.000 kr)
ellers skal i bare tjekke det sædvandlige, udstødningsmanifold og knæ er et udsat punkt som alle andre indenbors motorer.
i snit har vi vel brugt et par tusind hvert år på div dele. (nye manifolder det ene år) (renoveret starter) nogle nye tændrør engang imellem,skift af olie hver sæson osv osv.
Driftmæssigt er den faktisk ikke så tørstig igen. vi bruger cirka 20-25 L i timen med +500 kg ballast i den. 30L hvis vi fylder hende helt op til 1000 kg. cruise med 45 km/t bruger den 12-15L i timen.
men meget af tiden ligger man bare og cruise, når man har sin egen båd. den bruger 3L i timen ved tomgang = 6 knob
Vores tal er selvfølig ud fra en med indsprøjtning og en fire bladet skrue (kan ikke lige huske pitch på den)
den kommer standard med en 3 bladet, som ikke trækker helt så godt
Skriv endelig hvis du skal have mere af vide om denne type båd, har været overalt på vores
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 4 Svar: 6
Tak for det fyldsgørende svar!
Det var præcis hvad vi håbede at høre = Gør det selv, og udgifterne bliver holdt på et overskueligt niveau.
Vi skal ud og kikke på en i aften. Ferskvandskølet, PCM 5,8 Pro Boss. (den er sikker med karburator, men det er uvist) fra '95
Bliver spændende at se hvad stand sådanne en gammel dame er i.
Fortsættelse følger..
feb 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 5 Svar: 126
Den bliver kort bliver kaldt GT40 "navnet på topstykkerne" med marine knast i for bedre bundtræk.
men den er nem at skrue i, og mange dele er direkte kompatible med autodele.
resten af både, tjek el system, da det godt kan lave knuder, men det er nok ikke så stort et problem da det er en Karb motor.
hvis muligt få en med Perfect Pass installeret, det vil i blive glade for
men motor og drivlinje kan sagtens holde 2500-3000 timer uden de store problemer hvis det bliver vedligeholdt.
vi bruger vores båd meget, og vi bruger cirka 100-125 timer pr sæson.
Vedligehold / drift af ældre vandskibåd