{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Alu eller rustfri propel!
  • #1   14. aug 2012 Kommer helt an på bådtype, motorstørrelse, ønskede egenskaber m.v.
    Prøv at fortælle om din båd/motor samt dine ønsker.

    Men generelt ja, så er der mærkbar forskel


  • #2   14. aug 2012 Jamen det er den på min profil,har ikke haft den så længe men skal bruge den til vandsport og hygge!!

    Pt er der for lidt greb i den laser 2 der sidder på den,har så lige læst at det kan skyldes kavitering hvis propellen er sløv på kanten,OG DET ER DEN...

    Men har lige kigget lidt på ebay og set at den samme propel koster det tredobbelte i rustfri frem for alu,deraf mit spørgsmål.


  • #3   15. aug 2012 alu er blødt og bøjer derfor under acceleration og mister derfor energi og fremdrift. Rustfri er stift som bare fanden deformerer ikke ved acceleration, derfor mister den ikke greb.

    Jeg har aldrig selv prøvet forskellen, men det siges at der kan mærkes mærkbar forskel, både ved optræk og topfart.

    Men om det er pengene værd kan kmun du afgøre.

    - Franke


  • #4   15. aug 2012 forskellen på en standard Alu skrue og en rustfri er som Frank G skriver at en rustfri er stiv og giver sig ikke og så er der MANGE flere typer og modeller så derfor er der større chance for at finde den skrue der lige netop for din båd / motor til at sejle optimalt .
    Men hvis du tage en 3 bladet alu og en 3 bladet rustfri skrue i samme størrelse vil jeg påstå at der ikke er nogen nævnværdig forskel andet end prisen


  • #5   15. aug 2012 frank g nævner der skulle være forskel i tophastighed og optræk. Hvad vil være at foretrække hvis det kun var tophastighed man ønskede (her tale om at gear båden for at sænke omdr lidt)

  • #6   15. aug 2012 Ja at det er forskellen ved jeg,men tænker lidt om det er noget vi almindelige mennesker der ikke sejler med xxx antal heste og skal vinde løb har noget mærkbart ud af!

    Men at det betyder noget at sejle med den rigtige propel der passer til ens sæt og behov er jeg da slet ikke i tvivl om....Nu læste jeg jo det om kavitering ved sløv skrue,er der nogen af jer der har mærket forskellen fra en sløv kant til en skarp?


  • #7   16. aug 2012 jeg vil skyde på at man får et 10-20% bedre optræk og 0-10% højere topfart (et skud frit fra hoften, uden at kunne dokumentere noget som helst)

    Og det vel og mærke ved 2 ens skruer hhv. alu og rustfri. Hvis der så eksperimenteres med str. og stigning + antal af blade så vil forskellen formentligt være større.

    - Frank


  • #8   16. aug 2012 Frank g: Der må da findes en beregnings betode for dette, størrelse, stigning, omdr. = skrue str. ? smiley

  • #9   17. aug 2012 Der findes garanteret et hav af teorier vedr. valg af rkue str.

    Det jeg udtaler mig om er en direkte sammenligning mellem to ens skruer, i forskelligt materiale. Alu er blødt og deformerer, ergo mister du kraft, både i optræk og topfart.

    - Frank


  • #10   17. aug 2012 Men alu vejer ikke ret meget, så der må være fordel i hurtigere spool op tid på skruen, ellers var der jo ingen der sejlede med dem

  • #11   20. aug 2012 Der er flere fordele ved alu, en af dem er prisen ;o)

  • #12   20. aug 2012 Største fordel ved stål propel på min båd er optræk.
    Topfarten er uændret om jeg sejler med alu eller stål.

    Dog er der også ulemper ved stål, specielt når man som jeg bruger båden meget til at fiske fra, og gerne på lavt vand.
    Der går mere i stykker med stål propel, hvis du rammer på en sten eller ligende.


Kommentér på:
Alu eller rustfri propel!

Annonce