{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.422 visninger | Oprettet:

Hydrofoil - Doral 170 / Mercury Optimax 115 {{forumTopicSubject}}

Er der nogen der har viden / erfaring med om montering af Hydrofoil SC 300 / Flabs på en Optimax 115 / Doral 170 BR
Taber man fart - kommer man hurtigere ud af vandet - bliver båden mere stabil - bruger man mere eller mindre benzin - Viden / erfaring ønske smiley


Kommentarer på:  Hydrofoil - Doral 170 / Mercury Optimax 115
  • #1   16. jan 2013 Ingen erfaring med omtalte båd/motor
    Men jeg har haft monteret flaps meget liggende monteret på min gamle yamaha 55hk samt min yamaha F50 på en marina 17 kabinebåd. båden var langt hurtigerer oppe at plane samt den kunde plane ved en noget laverer fart samt omd. ved langsom sejlads på silkeborg søerne var båden ikke helt så røv tung, om der var nogen benzinbesparelse kan jeg ikke udtale mig om,


  • #2   16. jan 2013 det er vist meget normalt at man kan plane ved lavere hastighed, og derfor også komme hurtigere op at plane...samme erfaringer jeg har, de kan koste et par km/t på toppen

  • #3   17. jan 2013 hvis det er en så lille motor så kan du med fordel montere disse hydro flaps på motoren den vil sikkert tage lidt fart men det vil du ikke kunne mærke med en 55 hk
    MVH. Hasse


  • #4   18. jan 2013 Hej Hasse
    Mener du dermed at jeg ikke har nogen fordel med en " Vinge " på min motor
    Optimax 115 Hp
    Mister heller ikke fart
    Mvh Erik


  • #5   18. jan 2013 Hej birkholm
    Jeg kikkedde i din profil og så en 55 hk på en ikke planende båd og troede det var på den du ville bruge hydrofoils men kan godt se nu at det er på en doral 17 fod.
    Jeg forstår slet ikke hvad dit problem er og hvoffor du vil bruge disse vinger for din doral planer da fint uden og hvis den ikke gør det så e der noget galt med for stor propel eller andet.
    Jeg vil IKKE anbefale dig at sætte hydrofoils på DEN båd / motor for JA du vil miste lidt fart ! disse hydrofoils er beregnet til at montere på både der har svært ved at få røven ud af vandet men din bår er jo en speedbåd og med en 115 hk burde der ikke være nogle problemer,
    Jeg har selv en -thundecraft storm 170 med en evinrude E-Tec ( 130 k ) og den har samme bund som din men lad mig høre lidt mere om hvad du forventer at opnå så vil jeg da gerne hjælpe dig , jeg har også et sæt liggende som jeg har brugt på en tidligere båd i kort tid som du kan prøve men jeg syntes at det er SYND at lave huller i din kavitationsplade for jeg tror ikke på at du bliver tilfreds med den.


  • #6   18. jan 2013 jeg vil faktisk sige at på sån som min er det lidt træls at stå på vandski når de er på for man har ikke fart nok på til at være oppe og i balance på skiene før båden begynder at ville plane, det giver et lidt underligt træk(og gør det lidt svært når man har nybegyndere med)

  • #7   19. jan 2013 Hejsa Birkholm
    OK hvor stor stigning har du på din propel ????? jeg tror at en 20 eller 21 vil passe til normal sejlads men hvis du vil have et hurtigere træk til vandski så er løsningen at anskaffe en prop med mindre stigning jeg sender dig en PBmed mit tlf numer så skal jeg forklare dig det.
    MVH. Hasse


  • #8   19. jan 2013 UPD*S det sidste svar var til Steffen m

  • #9   19. jan 2013 jen mener selfølge mindre stignng til når der skal trækkes vandski og KUN til når der skal trækkes hårdt men du kan IKKE bruge den til alm sejllads
    MVH. Hasse


  • #10   19. jan 2013 jeg er helt med på den med stigning og træk, det er bare svært for begyndere hvis de ikke er i balance når båden slipper vandet og giver det lille ryk. jeg har hydrofoils og en 21" propel på, som bruges til det hele gider nemlig ikke rende og skifte propel i tide og utide. ja jeg burde måske gå ned i 19, men som sagt har jeg ingen problemer med at stå på ski så.... ville bare lige informere om at hydrofoilsne i mit tilfælde gjorde en forskel her også.

  • #11   20. jan 2013 Hej Hasse
    Jeg har en original ståipropel på 13 x 18 - men 3-4 personer i båden ligger den perfekt på 57-5000 omdrej - trækker fint vandski og wakeboard - men kunne ønske at plane ved lavere fart / mindre omdrej
    Mvh Erik


  • #12   20. jan 2013 Jeg har smart taps på min 20" det kan godt anbefales

  • #13   20. jan 2013 Hej Birkholm
    Er du sikker på at 5000 omdrejmimger er NOK ?? jeg tror at den skal kunne komme op på 5500 det plejer at være det mest normale men forhør dig lige med en mercury forhandler indn du gør mere for hvis du mangler 500 omdrejninger så er din propel for stor med det lyder forkert for den Burde mindst kunne trække en 20 tommer.
    Er du helt sikker på at den kører på alle cyllindre og at gasspjældet åbner HELT ???
    MVH Hasse


  • #14   21. jan 2013 Ahhh - Sorry der skulle have stået 5700 - 5800 omdrej - så efter min overbevisning er den propel perfekt til vandski samt alm sejllads med 3-4 personer
    Når jeg sejler alene får motoren for mange omdrej hvis jeg giver fuld gas - men sejler jo som regel ikke alene smiley
    man kan faktisk få et beslag til Hydrofoil SC 300 så der Ikke skal bores hul i selve motoren


  • #15   21. jan 2013 Hej Birkholm
    Ja hvis din motor går med de omdrjninger med 4 personer så er passer den fint men hvis du har problemer med at homme hurtigt op i fart så kan du jo købe en alupropel hvor der er mindre stigning på til at trække vandski med.

    ang. Hydrofoils så skalr de modeller jeg har set monteres på kavitationspladen og holdes fast af 4 gennemgående bolte ???men jeg kan godt se på disse to links
    at denne model skal monteres uden at bore hullermen jeg ken IKKE lide at se at der stikker noget UNDER kavitationspladen for dette kan "måske" give luft under kavitationspladen når du drejer og " MÅSKE " fo motoren til at kavitere men OK dette er der sikkert taget højde for men jeg tror sgu ikke at du bliver glad for denne løsning for jeg er SIKKER på at den vil tage lidt fart når du skal sejle stærkt
    og den tager for meget tid at afmontere når du IKKE skal trække vandski !!!
    så jeg tror mere på at en ekstra mindre propel til vandski vil tilfredsstille dig bedre.
    MVH Hasse

    http://www.youtube.com/watch?v=nGkYj91gZb4

    http://www.youtube.com/watch?v=DJsDICWCFmg

    På min thundercraft sejler jeg normalt med en 20 tommer 4 bladet men når jeg trækker vandsti så sætter jeg en 17 tommer på og så springer den ud af vandt selom jeg har TO personer på monoski bagefter


  • #16   21. jan 2013 Det er dem her jeg har

    http://www.youtube.com/watch?v=rQub7Q_1Euo


Kommentér på:
Hydrofoil - Doral 170 / Mercury Optimax 115

Annonce