{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.478 visninger | Oprettet:

Ronni N
Ronni N
Tilmeldt:
25. aug 2012
Følger: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 103

Motor på speedbåd Kort/Lang. {{forumTopicSubject}}

Godaften.

Jeg har en lille 15 fods speedbåd der er bygget til kort ben, til den har jeg en Mercury 50 hestes med kort ben, og den sejler sådan set rigtigt fint, men faldte så over en 85 hestes med powertrim og desværre langt ben.

Hvad tænker folk, er det helt no go at montere den på båden, uden at hæve hækken ? Den gamle motor er ca 40 cm fra motor mount til cavitation plate, og den nye er 47 cm.

Lidt ekstra hestekræfter ville jo være rart, for at slet ikke at tale om powertrim. smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor på speedbåd Kort/Lang.
  • #1   5. maj 2019 85hk til en 15 fods båd lyder af meget..

  • #2   5. maj 2019 Så vidt jeg kan læse mig frem til er båden godkendt til 125 heste fra producenten, så 85 heste burde ikke være voldsomt overdrevet.

    Det er da ihvertfald en Mercury 115 heste der hænger bag på den på billedet. smiley


    profilbillede
  • #3   6. maj 2019 Ok, så er det jo en anden sag. En 15 fods speedbåd kan jo være mange ting... også en lille jolle der absolut ikke er lavet til den slags motorer.

  • #4   6. maj 2019 Der stod Speedbåd i indlægget, kunne aldrig finde på at montere en motor der er for stor til båden, det er trods alt min egen sikkerhed jeg sætter på spil og andres hvis det går galt.

    Har du nogen tanker om problematikken om kort/langt ben ? Den rigtige løsning ville uden tvivl være at hæve hækken en anelse, men det var mere for at prøve hvordan båden sejler med en 85 heste, om den er opgraderingen værd.


  • #5   6. maj 2019 Den vil nok ikke styre optimalt og selvfølgelig give mere vandmodstand men jeg ved faktisk ikke hvor meget det reelt betyder, der er nok motor-eksperter herinde der ved bedre end jeg. Men kombinationen lang motor-kort hæk er trods alt bedre end lang hæk-kort motor.

    Min egen Jofa er med kort hæk, men jeg ved andre sejler med langt ben uden de store problemer.



  • #6   6. maj 2019 Tak for svaret.

    Det er også hvad jeg er kommet frem til ved google, jeg er ikke i tvivl om det har en negativ indvirkning, men motorer med kort ben hænger ikke på træerne, slet ikke oppe i de størrelser.

    Jeg har også en lille jolle til fiskeri, den er også til kort ben, men der sidder en langbenet på, den sejler sådan set ganske udemærket, men det er så også en del mindre hestekræfter der er tale om.


  • #7   6. maj 2019 Monter en lift, eller lav en Jackplate, så er det ingen problem.
    Men at sejle med den som den er duer ikke.


    profilbillede
  • #8   6. maj 2019 Jackplate eller lift lyder ganske dyrt, båden er ikke meget værd, og det samme gælder motoren, så billigt ville være rart. smiley

    Jeg overvejer at blot få lavet et adapter stykke til hækken, så den lige kommer 7 cm højere op, det må kunne gøres nogenlunde billigt.


  • #9   6. maj 2019 Hvis du kigger på mit billede, så kan du se at det er det samme jeg har lavet.
    En hjemmelavet Jackplate.
    Jeg valgte så bare at montere en lift også, så det var nemmere at kompensere for setback.

    Her er et billede tættere på.
    Du behøver ikke tænke så meget i setback med det du vil lave, bare du laver det så kavitationspladen er 2 cm over bunden, så er det helt fint.


    profilbillede
  • #10   6. maj 2019 Det ser ikke helt ringe ud, desværre har jeg ikke selv talenterne eller udstyret til at lave sådan et system.

    Jeg tænkte noget i denne her stil:


    profilbillede
  • #12   6. maj 2019 Jens S, Det var derfor tanken var beslaget skulle gå et godt stykke ned på begge sider for at forstærke hækken mest muligt, men det må være samme problem med en Jack Plate der flytter motoren lidt ud, og så op, det må også give ekstra pres på hækken.


  • #14   6. maj 2019 Jeg må se om jeg kan få lavet sådan en til at hæve hækken lidt med, det skal vel være noget rustfri. smiley

    Tak for svaret.


  • #16   6. maj 2019 Det gør den ikke, båden er vel i vandet 7-8 gange på en sæson max, det er bare til hygge og sjov, resten af tiden står den blot på sin trailer. smiley

  • #17   6. maj 2019 Hva' er det helt præcist der gør at en 7cm længere motor ikke duer på trådstarters båd?

    Jeg er helt med på kavitationspladen 2cm over bunden osv, men sidder den gamle motor korrekt, stikker kavitationspladen jo "kun" 5cm under bunden.

    Hvad sker der udover båden stikker 5cm dybere og måske bliver sværere at dreje med? Og kan det ikke justeres (delvist) i trimmet?

    Hvis det er en båd der er i vandet 7-8 gange virker det lidt overkill med special beslag osv hvis forskellen blot er mellem acceptabel og helt perfekt


  • #18   6. maj 2019 Af hvad jeg har kunne læse mig frem til skulle det betyde mere slæb i vandet, og dermed dårlig ydeevne, og at båden gerne vil stikke næsen i vejret ved acceleration.

    Men hvis der er andre der kan kaste mere lys over sagen, det ville jo være rart at i det mindste lige kunne afprøve motoren på båden uden at skulle til at lave en forhøjning til hækken.


  • #19   7. maj 2019 @18 ja, men at båden stikker næsen op ved acceleration er vel noget du kan justere i trimmet? Og selvom det længere ben giver (7cm) mere slæb i vandet har du jo 35 heste mere at slæbe med.... så totalt set burde det vel ikke give det store problem????

  • #20   7. maj 2019 Det burde kunne trimmes ud ja, spørgsmålet er om slæbet æder hele ideen med en større motor.

    Hvis den ikke yder specielt meget bedre end min 50 hk med kort ben, så ryger ideen jo lidt. smiley


  • #22   7. maj 2019 @Jens, jeg er helt med på 12cm betyder meget (specielt for os mænd smiley ) men trådstarter skriver der kun er 7cm forskel på de to motorer, derfor tænker jeg det måske ikke er helt tosset?

    Trådstart:
    " Den gamle motor er ca 40 cm fra motor mount til cavitation plate, og den nye er 47 cm."


  • #23   7. maj 2019 Jeg skulle mene mine mål er korrekt, ellers har jeg da målt helt forkert griner. smiley

  • #25   7. maj 2019 Ja, det skulle man mene, men så har jeg da målt helt forkert - jeg tjekker mine mål i morgen.

  • #26   8. maj 2019 7 cm for langt motorben betyder meget mere end mange regner med.
    Båden bliver træg i styringen,og vil reagere underligt ved høj fart.
    Der vil stå 2 søjler af vand op fra hver side af motorbenet, og man vil miste topfart.
    Den øgede modstand fra motorbenet, vil nok ikke æde hele effektforøgelsen, men man vil ikke få det optimale ud af motoren.



  • #27   8. maj 2019 Så fik jeg målt efter, og de var ikke helt korrekte mine mål, der er 9 cm forskel mellem de 2.

    Så der er ingen tvivl om det er en kort og lang benet motor.


  • #28   8. maj 2019 Tjaeh, så er det måske ikke så godt... men hvis det ser så cool ud som Frank beskriver i post 26 burde du da montere motoren uden at ændre hækken og skyde et par fede videoer smiley smiley smiley

Kommentér på:
Motor på speedbåd Kort/Lang.

Annonce