{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
25.649 visninger | Oprettet:

Reparation af småskader i bund på glasfiberbåd? {{forumTopicSubject}}

Har ingen erfaring med reparationer af både. Det er min fætter der har købt en gammel båd. Den skal bruges som trailerbåd, dvs. den skal bare males med alm. maling (ligesom til over vandlinien) men hvad vil I anbefale først? Sliber hele bunden med en excentersliber, men hvad med revnerne og de steder hvor det er tykke skalder der er faldet af, hvordan reparerer vi dette?

Se vedhæftede billede!

Da omkostninger skal holdes nede, skal produkterne helst findes i Biltema eller lign. og her er lidt forskelligt som jeg kan forestille mig at man kan bruge, men ved bare ikke hvad vi skal vælge til det?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Reparation af småskader i bund på glasfiberbåd?
  • #1   26. mar 2013 Hele båden slibes ned til gelcote.
    Småskader såsom krakkelering i gelcote, slibes ned til glasfiberen og får gelcote spartel.
    Større skader som revner og huller, skal repereres med glasfiber først.
    Så giver du den 2 lag epoxyprimer.
    Derefter 2 eller flere lag topcote.

    Det hele kan købes i Biltema.


  • #2   26. mar 2013 Men hvad reparerer jeg sådanne sprækker med som på billedet?

    Sådan noget som dette, eller skal jeg have gang i glasfiber plader?:
    (link fjernet)

    Er det virkelig nødvendigt med epoxyprimer inden maling?


  • #3   26. mar 2013 Du skal fjerne alt det der sidder løst og slibe det i bund og ligge glasfiber måtte i så det kommer op i højde igen og ja du skal brug epoxy primer så glasfiberen bliver mættet af det og derved bliver tæt..

  • #4   26. mar 2013 da glasfiberen ikke er vandtæt som sådan bruger man en epoxyprimer som fugtspærre således der ikke går pest i glasfiberen, men hvis det er begrænset hvad båden skal ligge i vandet er det godt nok med topcoat, men ned til gelcoat og så på med nyt maling,

    ps kom med nogle ordentlig bileder hvis vi skal have en chance for at kunne lure fra der er på billedet smiley

    mvh


  • #5   26. mar 2013 Man kan kun uploade 1 billede her smiley - men der er 3 yderligere billeder her:
    http://gupl.dk/694142/
    http://gupl.dk/694143/
    http://gupl.dk/694144/

    Båden skal ikke ligge fast i vandet - den skal kun i når den skal bruges og en fisketur tager jo typisk 4-8 timer...


  • #6   26. mar 2013 Billede 1 og 3 ligner bare afskalning, pga der ikke er slebet ordentligt sidst der blev malet.
    Billede 2 er derimod en skade, som skal laves med glasfiber først.
    Og nej det er ikke glasfiber spartel som du skal bruge, men glasfibermåtter og epoxy.


  • #7   26. mar 2013 Men det der er afskallet, skal det bare slibes af og males direkte oven på?

    Hvis du kigger i Biltema's katalog på side 576: (link fjernet) hvad skal jeg så helt præcist bruge for at lave de store revner?


  • #8   26. mar 2013 Glasfiber måtte.
    Polyester.
    Hærder.
    Rulle.
    Rørepind.


  • #9   26. mar 2013 Tak for det.

    Båden skal ikke ligge fast i vandet - den skal kun i vandet når den skal bruges og en fisketur tager jo typisk 4-8 timer - skal jeg så stadig bruge 2 lag epoxyprimer inden topcote?

    Hvad med det der er afskallet, skal det bare slibes af og males direkte oven på?


  • #10   26. mar 2013 Du skal stadig bruge epoxy.. Eller vælger du selv men for en sikkerheds skyld så tag at gør det så det bliver gjort ordentligt fra starten af.. Ja slib det væk og spartel det igen med glasfiber spartel hvis ikke der er en skaden under det.. Ellers skal det slibes i bund også og laves med måtter..

  • #11   27. mar 2013 Nogen der kan forklare mig forskellen på disse produkter fra Biltema (alle i Biltema kataloget side 576: (link fjernet)

    Epoxyspartel (varenr. 30-625)
    Glasfiberspartelmasse (varenr. 36-061+36-062)
    Glasfiberspartelmasse (varenr. 36-053)
    Gelcoat (varenr. 36-080)
    Gelcoat spartelmasse (varenr. 36-079)

    Derudover forskellen på disse:
    Glasfibermåtte (varenr. 30-510)
    Glasfibervæv (varenr. 30-512)
    Kulfibervæv (varenr. 30-514)
    Lamineringsepoxy (varenr. 25-2134)


  • #12   27. mar 2013 Epoxyspartel er tyndflydende spartelmasse.

    Glasfiberspartel er tyktflydende med glasfibertråde i.
    Forskellen på dem du har skrevet er udelukkende at den ene er der 1 kg i, og den anden er der 1.5 kg i.

    Gelcoat er er lidt ligesom maling, og det er gelcoat som er overfladen på en ny båd.
    Gelcoat spartelmasse er tykt og beregnet til dybere ridser i bådens overflade

    Glasfiber måtter er fibre som ligger hulter til bulter.
    Glasfibervæv er fibre som er vævet sammen
    Kulfibervæv er meget stærkere end glasfiber, men også meget dyrere.
    Lamineringsepoxy er det du bruger til at få det hele til at hænge sammen. ( betragt det lidt som lim )


  • #13   27. mar 2013 Glasfiberspartelmasse 1,5 kg. koster det samme som de to andre på 1 kg. så det kan da ikke være det samme?

    Hvornår bruger man epoxyspartel og hvornår glasfiberspartelmasse?

    Til at få det hele til at hænge sammen (glasfiberen) troede jeg man brugte polyester (varenr. 36-075) - så forstår ikke helt forskellen på polyester og lamineringsepoxy?

    Anbefales glasfibermåtter eller glasfibervæv til de revner jeg har billeder af her?


  • #14   27. mar 2013 Jeg tror at jeg giver fortabt efterhånden.

  • #15   27. mar 2013 Ok. Er der andre der kan hjælpe?

  • #16   27. mar 2013 du skal bruge laminerings epoxy og glasfibermåtte.....
    epoxyen binder aller bedst på klasfiberen..... polyester binder ikke så godt på tøtt eksisterende glasfiber.... og efter du har brugt det og rullet al luften us sliber du .. og er der stadig en fordybning giver du det et lag mere og sliber igen til der er en lille fordybning og derefter spartler du med gelcote.. tilsidst maler du med primer så det bliber vandtæt det er den rigtig måde at gør det.... alt andet er ikke rigtigt og ikke holbart..... mere er der ikke i det.... og til sodst topcoat hvis det er en trailerbåd.......


  • #17   28. mar 2013 Tak for det. Du skriver at den sidste fordybning skal jeg udfylde med gelcoat. Er det så den der hedder Gelcoat (varenr. 36-080) eller Gelcoatspartelmasse (varenr. 36-079)?

    Nogen der har en anelse om hvad tørretiden er på glasfibermåtten sat på med laminerings epoxy inden man kan slibe? Iøvrigt kan jeg se at "P. 112 Marine Service" d. 26/3 kl. 13.19 anbefaler polyesteren til glasfibermåtten og du anbefaler lamineringsepoxy - det er måske bare to forskellige produkter, man egentlig kan bruge til det samme?


  • #18   28. mar 2013 Vi bruger polyester og har altid gjort det og arbejdede førhen ved poca både og der blev os brugt polyester så det sker skulle der vist ikke ske noget ved smiley

  • #19   28. mar 2013 Perfekt. Det er også billigere smiley

    Nogen der har en anelse om hvad tørretiden er på glasfibermåtten sat på med polyester inden man kan slibe?


  • #20   28. mar 2013 polyester hæfter bare ikke så godt men hvis du skal bruge det vil jeg råde dig til at lægge det skaddet del i blød lidt før i asetone og så skrabe i "såret således at den nye fiber får godt fat... tørre tiden afhænger af hvor meget hærder der er i men ca 30-60 minutter

  • #22   28. mar 2013 der holder jeg med jens S ellers kan der spartles med en epoxy filler....

  • John K
    John K Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #23   6. apr 2019 Hej hvad temperatur skal det være nå man smøre glasfiber spatel på båden

Kommentér på:
Reparation af småskader i bund på glasfiberbåd?

Annonce