{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.762 visninger | Oprettet:

Claus
Claus
Tilmeldt:
8. apr 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Garnjolle {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Søger hjælp til udvælgelse af jolle og udstyr til garnfiskeri.

Søger en trailerjolle til bierhversfiskeri ved vesterhavet. Den skal bruges til fiskeri med 10-20 garn pr gang. Ønsker at rigge jollen med el/benzin garnhaler,højt søgelænder, slidske til isætning af garn. Ellers nogen forslag til udstyr man bare skal ha???

Har kigget lidt på Crescent 434 eller Crescent 465 eller en limbo jolle.

Er bare bange for disse joller er for tunge til isætning fra stranden alene?

Er der nogen kloge hoveder, som har et forslag til den ultimative garnjolle til isætning fra stranden. Hvilken motor bør der vælges og hvilket udstyr skal jollen indeholde???

På forhånd tak for hjælpen.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Garnjolle
  • Morten L
    Morten L Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 2 Emner: 9 Svar: 63
    #1   8. apr 2013 Jeg ville mene at en limbo var den bedste båd til opgaven. pga. dens gode stabilitet og gode dæksplads smiley (link fjernet) eller endnu bedre, en limbo 699. Men den er måske lidt for stor til at traile på sranden med alm. bil.

  • Morten L
    Morten L Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 2 Emner: 9 Svar: 63
    #2   8. apr 2013 ellers er den båd jeg har, en limbo 19 også en rigtig god og stabil jolle. Og nem at have med at gøre. rigget vejer den omkring, 500kg smiley

  • #3   9. apr 2013 Nu er jeg selv erhvervsfisker.. Og vil sige at limbo er vejen frem (bare min mening)
    Den er super lækker at sejle og ligger godt i vandet..
    Til garn udsætning kan du jo lave et system af pvc rør du bare føre garnet igennem.. Hvor bor du omkring ??


  • Claus
    Claus Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #4   9. apr 2013 En limbo jolle lyder meget fint, men i de størrelser i nævner tror jeg ikke bare ikke det er muligt at sætte/hive båden op alene. Jeg er heller ikke erhvervsfisker, men håber at blive godkendt som bierhversfisker. Tror i det er muligt at håndtere både i den størrelse alene???

  • jesper s
    jesper s Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #5   9. apr 2013 køb en nydam 550 fisk, det er en kopi af en crescent 550 bare meget billigere.
    men hvis du har mange penge så køb en poca så har du båd for livet.


  • Morten L
    Morten L Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 2 Emner: 9 Svar: 63
    #6   9. apr 2013 det skulle nok kunne lade sig gøre, hvis bare du har et stort anker klar til at kaste i vandet agterude så snart båden er lidt over halvejs er i vandet. Så kan du bare køre traileren væk under den, men det er ikke meget af båden der skal være tilbage på traileren. Og hvis der er fralandsvind skal du selvfølgelig også have et anker inde mod land. smiley

  • Morten L
    Morten L Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 2 Emner: 9 Svar: 63
    #7   9. apr 2013 Ja, jeg vil også anbefale en Poca, evt. en poca 600. Hvis du har lidt penge smiley


  • Claus
    Claus Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #8   9. apr 2013 Hej alle tak for svarene. Synes det er meget store joller i anbefaler. Det kunne helt sikkert være lækkert med en af de anbefalede joller. Men det er måske lidt overkill i forhold til det antal garn der skal sættes.
    Tror i ikke det ville være nok med en jolle som limbo 475 med en 30 hk motor??? Der er ingen grund til at vælge større båd/motor end højst nødvendigt, da den er nemmere at håndtere nu mindre den er. Men den skal selvfølgelig være stor nok til grejerne, og at man føler sig tryg i den. Nogen gode forslag i den lidt mindre jolleklasse???


  • Morten L
    Morten L Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 2 Emner: 9 Svar: 63
    #9   9. apr 2013 er det fritidsfiskergarn på 45 meter du vil sætte. For ellers er 20 garn ret meget til en båd på 4.75 meter hvis hvert garn er 100 meter, især hvis de er fulde af skidt, så kan det måske komme til at knibe med at føle sig tryg ude på nordsøen.

  • #10   9. apr 2013 jeg har også en limbo 19, det er en super god jolle også til garn.
    den sejler 20-25 kn med 30 hk
    72 cm fribord laster ca 600kg
    du må ikke vælge mindre jolle til vesterhavet, 20 garn fylder og vejer mere end man regner med når de er fulde af lort, du skulle også gerne komme hjem igen.
    det er ikke så svært at sætten en jolle i fra stranden, se evt smaabaadsfiskeri.dk

    mvh


  • #11   9. apr 2013 Hej Morten
    der fik vi næste svaret det samme, samtidigt!! smiley


  • Morten L
    Morten L Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 2 Emner: 9 Svar: 63
    #12   9. apr 2013 Jeg kan i hvert fald varmt anbefale en limbo 19, med 30-40hk på hækken. Rigtig stabil båd som også kan tage noget sø, selv ved høj fart. smiley

  • Claus
    Claus Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #13   10. apr 2013 Normalvis skulle der sættes 10 x 100 m garn. Og de skal bare sættes en mil ude, så det er jo ikke fordi jeg skal langt ud. Har to kammerater som sammen sætter 12 x 100 m garn fra en lille crescent jolle, som er lige over 4 m ved vesterhavet. Og ud fra hvad han har fortalt lød det bare ikke, som noget problem fra den størrelse jolle. Men derimod lød det som et problem at isætte jollen når den blev større.
    Men hvis i mener at man skal op i en anden størrelse jolle vil jeg helt sikker overveje dette, da det jo er trælst at købe for småt og skal til at skifte igen indenfor kort tid.


  • #14   10. apr 2013 Du skal bare overveje det.. For som sagt så vejer garn sindsyg meget ekstra når de er våde og fyldt med tang og andet lort så fylder og vejer de som et ondt år..
    Jeg havede gjord som de andre siger og købt en limbo 19..


  • Morten L
    Morten L Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 2 Emner: 9 Svar: 63
    #15   10. apr 2013 Om det er en crescent 465 eller en limbo 19 du skal sætte i vandet tror jeg ikke vil gøre den store forskel, selvom der er en meters forskel... smiley

  • Claus
    Claus Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #16   11. apr 2013 Lyder til jeg skal ud at kigge efter en limbo 19 smiley Nogen forslag til udstyr. Eventuelt elektrisk udstyr eller andet??? Og tak for hjælpen.

  • Morten L
    Morten L Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 2 Emner: 9 Svar: 63
    #17   11. apr 2013 Det kommer jo helt an på hvor meget du vil ofre. Du kan få alt fra en hardtop på båden med en dyr kortplotter som koster 10.000,- eller en åben model med en håndholdt gps som koster til 3.000,-.

Kommentér på:
Garnjolle

Annonce