{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.086 visninger | Oprettet:

Jannik  L
Jannik L
Tilmeldt:
6. apr 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Valg af propel Doral 170 Sun. m/ Mercury 90 Optimax {{forumTopicSubject}}


Hej er nogen der har erfaring med dette?? Jeg har en Doral 170 med med en optimax 90 på.. Jeg overvejer en 4 bladet trophy plys skrue.. Men er i vildrede om jeg skal vælge den med 17 eller 19 graders stigning i forhold til blandt andet omdrejningstal.. Nogen forslag?? smiley

Det skal lige siges hertil at der nu er monteret en 19p orig. alu skrue og sejler med 5650 omd. i max. Max anbefalet for motoren er 5750 omd.




Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Valg af propel Doral 170 Sun. m/ Mercury 90 Optimax
  • #1   8. apr 2013 Den er svær. Da jeg gik fra 3-bladet til 4-bladet (dog en Revolution 4) skulle jeg ned i stigning for at få tilstrækkelig rpm!

    Men du kan prøve Mercury's propel beregner og se hvad den foreslår (vil tro det er 19P) : http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/


  • Jannik  L
    Jannik L Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   9. apr 2013 Hej Thomas
    Tak for svar. ja syntes også den er svær. Har tidligere været inde på Mercury´s beregner. Den siger 19p, men der står vel ikke rigtig om det er beregnet i saltvand eller ferskvand, det gør vel også en forskel. Max omd. er ved en mand i båden 2 på en god dag. Og tænker også lidt i den retning når man skal trække ring og noget. Mercury foreskriver at den skal sejle med 5000-5750 omd. ved fuld gas, og ligge i den øvre halvdel med alm last (???). Men har ladet mig fortælle at når man går over til en stål propel mister den normal ca. 200 omd. og så flytter det ca 150-200 omd. pr. 1p man går op eller ned. Så han sagde 17p så man kunne holde omd. oppe. Men så tænker jeg måske i vise siturationer kan man bliver nødt at holde igen med gassen, i forhold til at holde sig inden for max anbefalet, hvad sker der så med topfarten ???


Kommentér på:
Valg af propel Doral 170 Sun. m/ Mercury 90 Optimax

Annonce