2.836 visninger
|
Oprettet:
Stål propel erfaringer.. {{forumTopicSubject}}
Hej BG..
Er der nogle der har erfaringer med stålskrue til en båd som min, størrelse,3,4,5 bladet, stigning m.m??
Se evt. min båd i min profil og smid en kommentar til.
Vi ser virkelig frem til 2013 sæsonen nu i vores nye båd..
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 3 Emner: 5 Svar: 16
Jeg købte en ny stålpropel til min 130 hk. Volvo Penta sidste år, med rigtig stor succes.
(link fjernet)
Den giver sig ikke, har bedre acceleration, højere topfart og giver ikke slip af vandet i sving.
Mit råd er at få en kortplotter med ekkolod eller begge dele separat, dette eliminerer risikoen for en skadet propel meget og gør tursejlads langt lettere.
God sejlsæson hilsen Bertel
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 3 Svar: 8
Jeg syntes den alu skrue jeg har nu, gerne vil slippe vandet når den er trimmet op og man tager sving..
Men jeg er også lidt nervøs for at ramme en sten på bunden med en stål propel, det er lidt et minus ved stål propellen.
Jeg har dybde måler i båden, er det ikke lige så godt som ekkolod?
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
nov 2012
jun 2008
Hvad er motorens max. anbefalede omdr/min. - det står ofte på en label ovenpå motoren (ca. der omkring skal dine omdr/min ligge ved max. fart, trimmet og med dit typiske setup)
Dernæst skal du sejle en tur i vind/bølje frit vejr med din nuværende propel og dit typiske setup (dvs. det antal personer og udstyr+brændstof som du typisk sejler med). Så skal du sejle max. fart og trimme drevet op så den sejler hurtigst muligt og dernæst aflæse hvor mange omdr/min som motoren går nu.
Det sidste man skal vide er så stigningen på den propel der sidder på lige nu. Det kan man oftest se hvis man afmonterer propellen og så er det indgraveret i den.
Derefter kan man så nogenlunde sige hvilken stigning den nye propel skal have!
nov 2012
Men hvis nu man vælger en stål propel med samme stigning som den org. alu propel. Jeg har kammerat der der har en high five skrue også på alpha one drev, den tror jeg vi skal prøve at montere, men tror bare en 4 bladet er mer mig, så man ikke mister for meget topfart.
jun 2008
Du kan bare ikke være sikker på at den fabriksmonterede propel er med den korrekte stigning! Min motor gik ca. 600-700 omdr/min. lavere ved max. hastighed med den org. propel!
nov 2012
Er det så skidt hvis går 700 omdr/min lavere ved maks, eller er det ikke bare bedre?
nov 2012
jun 2008
Min er en 17P
Stål propel erfaringer..