{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • reparation af tv 2.000 kr.
  • Install a spotlight in leaving room 500 kr.
  • Håndvask sidder fast 625 kr.
  • Hæng hylder op 930 kr.
  • Så hurtigt som muligt 2.500 kr.
  • Rette mellemdør. kan ikke lukkes da den sidder for lavt. 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stål propel erfaringer..
  • #1   18. apr 2013 Hej Martin
    Jeg købte en ny stålpropel til min 130 hk. Volvo Penta sidste år, med rigtig stor succes.
    (link fjernet)
    Den giver sig ikke, har bedre acceleration, højere topfart og giver ikke slip af vandet i sving.
    Mit råd er at få en kortplotter med ekkolod eller begge dele separat, dette eliminerer risikoen for en skadet propel meget og gør tursejlads langt lettere.

    God sejlsæson hilsen Bertel



    profilbillede
  • #2   18. apr 2013 Hejsa..
    Jeg syntes den alu skrue jeg har nu, gerne vil slippe vandet når den er trimmet op og man tager sving..
    Men jeg er også lidt nervøs for at ramme en sten på bunden med en stål propel, det er lidt et minus ved stål propellen.
    Jeg har dybde måler i båden, er det ikke lige så godt som ekkolod?


  • #3   18. apr 2013 Vil klart anbefale en 4-bladet. Den har væsentlig bedre grip og acceleration i forhold til en 3-bladet og det er stort set ikke noget topfart man mister!

  • #4   18. apr 2013 Okay - men hvilken stigning skal man til min båd?

  • #5   18. apr 2013 Det kan man ikke bare sådan lige sige. Du skal finde ud af flg:

    Hvad er motorens max. anbefalede omdr/min. - det står ofte på en label ovenpå motoren (ca. der omkring skal dine omdr/min ligge ved max. fart, trimmet og med dit typiske setup)

    Dernæst skal du sejle en tur i vind/bølje frit vejr med din nuværende propel og dit typiske setup (dvs. det antal personer og udstyr+brændstof som du typisk sejler med). Så skal du sejle max. fart og trimme drevet op så den sejler hurtigst muligt og dernæst aflæse hvor mange omdr/min som motoren går nu.

    Det sidste man skal vide er så stigningen på den propel der sidder på lige nu. Det kan man oftest se hvis man afmonterer propellen og så er det indgraveret i den.


    Derefter kan man så nogenlunde sige hvilken stigning den nye propel skal have!


  • #6   18. apr 2013 Det bedste ville jo være hvis man kunne låne/leje forskellige stål propeller og afprøve dem en dag på fjorden, men det er nok lidt usandsynligt..

    Men hvis nu man vælger en stål propel med samme stigning som den org. alu propel. Jeg har kammerat der der har en high five skrue også på alpha one drev, den tror jeg vi skal prøve at montere, men tror bare en 4 bladet er mer mig, så man ikke mister for meget topfart.


  • #7   18. apr 2013 Jeg havde også en 3-bladet standard og prøvede så en HighFive og 2 forskellige 4-bladede og endte så med en Revolution 4 propel!

    Du kan bare ikke være sikker på at den fabriksmonterede propel er med den korrekte stigning! Min motor gik ca. 600-700 omdr/min. lavere ved max. hastighed med den org. propel!


  • #8   18. apr 2013 Jeg mener at man siger 135 HK Mercruiser 3,0 maks må få 4600-4800 omdr/min over længere sejlads.

    Er det så skidt hvis går 700 omdr/min lavere ved maks, eller er det ikke bare bedre?



  • #9   18. apr 2013 Jeg har også kigget på Revolution 4, men hvad stigning har du købt til din Four Winns? smiley

  • #10   19. apr 2013 Hvis du skal have max. ydelse af din motor, skal den ligge så tæt som muligt på det anbefalede!

    Min er en 17P


Kommentér på:
Stål propel erfaringer..

Annonce