{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
739 visninger | Oprettet:

Jeppe  D
Jeppe D
Tilmeldt:
21. maj 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Vind og Vand i Limfjorden {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Jeg var ude at sejle på Limfjorden fra Vadum Strand her til aften.
Jeg sejlede i mangel på min sejlbåd i en 4 personersgummi båd med 3/4 HK el motor på.
Der var pålands vind og lidt frisk men ikke voldsomt og masser af små bølger blev våd allerede ved stranden, men heldigvis er jeg ikke lavet af sukker.

En ting undre mig en del her efter at være kommet i land.
Det gik hurtigt med at sejle ud trods pålandsvinden, men det virkede som om det tog længere tid at sejle ind og båden gik langsommere.

Jeg tænker understrøm har noget med det at gøre, men nu vil jeg lige høre nogle mere erfarene om deres mening om hvorfor der var sådan eller bare føltes sådan.

Motoren har ingen skader eller reduceret kraft i forhold ind og ud sejlads, ihvertfald ikke hvad jeg kunne se og høre.

Vh
Jeppe


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vind og Vand i Limfjorden
  • #2   22. maj 2019 Det er fandme konge med sådan et spørgsmål.... gik du i land i aftes oprettede dig med det formål at spørge hvorfor det tog længere tid at sejle tilbage?

    Hvad var distancen? Og hvad var tidsforskellen? Kan se af tidevandstabellen for Struer I havde 8cm højvande omkring det tidspunkt du vovede dig ud, måske det giver strøm i fjorden?
    https://www.dmi.dk/fileadmin/user_upload/Bruger_upload/Tidevand/2019/Struer.pdf

    Dit spørgsmål er måske alvorligt ment men tanken om en god troll er da nærliggende. Og noget seriøst svar bliver nok svært at finde smiley


  • Jeppe  D
    Jeppe D Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #3   25. maj 2019 Hej beklager det sene svar.

    Batteriet blev ladt op efter hjemkomst og turen havde kun brugt 25% af kapaciteten basseret på at laderen fortæller for mange Ah den har ladt på batteriet.
    Skrev os at motoren lød ligesom den altid har gjort mht. power, båden sejlede bare langsommere eller sådan føltes det.

    Jep jeg skulle have svar og gik derfor ind og lavede en konto her i håb om nogle er efarende kloge mennesker kunne pege mig i en retning af visdom og søkendskab, da jeg oprigtigt vil lære om det til når jeg skal ud i min nye sejlbåd.
    Finder jeg ikke et seriøst svar her siger det nok mere om publikum end om mig som stiller spørgsmål.

    Var 1 km ude, sejlede i en times tid fra kl ca 19.

    God weekend smiley


  • #4   25. maj 2019 Hvis du skal lære noget af den historie er det nok at tingene ikke altid går som planlagt ude på vandet..... eller også føles det bare anderledes end du havde forventet.

    Kører jeg et nyt sted hen føles udturen altid længere end hjemturen. Simpelthen fordi jeg ubevidst sammenligner steder jeg kender på hjemturen. Det samme med sommerferien, den går langsomt de første 2 dage, men pludselig er det onsdag i uge 3 og 2 timer senere sidder man sgu og er på vej til arbejde næste mandag. Og måske følte du din nye båd "ræsede" afsted på udturen fordi bølgerne brydes på en anden måde i modvind end på hjemturen? Svaret blæser i vinden...

    Du kom jo ikke til skade og hverken din båd eller motor led overlast og du kom sikkert hjem fra din 1 times odyse.

    Det er selvfølgelig trist hvis du føler vi ikke tager dit spørgsmål alvorligt, men jeg kan da fortælle dig at jeg faktisk checkede tidevandet i limfjorden af ren og skær nysgerrighed, så du har allerede fået mere end du har betalt for. smiley


Kommentér på:
Vind og Vand i Limfjorden

Annonce