1.589 visninger
|
Oprettet:
Male træbåd om læ {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har overtaget denne fine træbåd som skal bruges til tursejlads og hverdagsovernatning og i den forbindelse så vil jeg gerne have lysnet kahytten om læ ved at male Hvidt.
Hvordan bærer jeg mig ad med dette? Hvilken type maling og hvad skal gøres?
Tusind tak for hjælpen.
//Ulla
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 121 Både: 1 Emner: 9 Svar: 332
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Du kunne evt. prøve at starte med at male loftet hvidt og se om det lysner nok?
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 573 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.115
Jeg vil også have startet med loftet. Nå men hvis du vil skifte fra lak til maling skal alt lakken væk. Man kan ikke male på lak. sandsynligheden for at det vil skalle af eller have forskellig glans vil være stor. Er der et tykt lag lak skal du nok starte med varmepistol og skraber, og derefter en korn 80 og afslutningsvis en korn 120. mange sliber med korn 220 til sidst, men det gør at malingen binder dårligere på træet. Jeg kan anbefale at grunde træet i linolie et par gange, eller indtil at træet ikke kan suge mere. derefter tørres det af i 3 Db salmiak, selvfølgelig fortyndet i vand! hvad malingen angår ville jeg bruge linolie maling, 2 til 3 tynde lag, påført med 3 - 4 dages mellemrum. Du skal ikke mellemslibe.
hvorfor linolie maling ....
fordi linolie maling er diffusion åben, og det vil give træet en chance for at ånde. med andre ord fugt i træet kan komme ud. endvidere er det ikke giftigt, en fin fordel når man maler aptering i en båd. Hvad angår vedligeholdelse. tør det over med en klud fugtet i linolie, og det vil se ud som nyt. Det er vigtigt at klude med linolie på skylles grundigt i vand og sæbe før de bortskaffes.. da det kan selvantænde..
Male træbåd om læ