{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.437 visninger | Oprettet:

Første jolle! {{forumTopicSubject}}

Hej BaadGalleri! smiley

Jeg tænker på at købe en jolle så jeg kan sejle ud i Odense Fjord, nyde naturen og fiske lidt.

Nu er problemet så at jeg er HELT blank på en masse ting og derfor har jeg nogle spørgsmål som jeg håber nogle af jer herinde kan hjælpe med!

Jeg regner med en jolle til 3-4 personer og regner med at det er størrelsesorden som en Terhi 385, men hvilke ting skal jeg være opmærksom på når jeg køber en brugt jolle?? Er der nogle faldgrupper jeg skal være specielt opmærksom på?

Min plan er at købe en ny motor for at være sikker på at jeg ikke får købt noget som ikke er stabilt og virker som det skal. Overvejer en Mariner 2,5 hk, men er lidt i tvivl om om den er stor nok? Jeg ved ikke om man kan komme med et bud på hvor hurtigt en båd i Terhi 385 størrelsen vil sejle med en 2,5 hk firtakter?

Derudover er jeg lidt nysgerrig over hvor meget vind sådan en jolle kan klare uden at man sætter livet på spil? Det er jo selvfølgelig ikke det åbne hav jeg vil færdes på, men alligevel, er der en gylden regel omkring hvor meget vind man kan gå ud i? (I den forbindelse kunne det være interresant at høre hvilke hjemmesider i bruger for den mest præcise vejrudsigt?)

Til sidst er jeg åbne for gode råd selvom jeg måske ikke har fået spurgt ind til det her, så hvis du sidder og tænker på noget som kunne være vigtigt at vide, så fyr endelig løs! smiley

På forhånd tak!


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Første jolle!
  • Assens S
    Assens S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #1   6. jun 2013 Først og fremest vil jeg ikke bruge en terhi 385 til 3-4 voksne personer. Jeg kan ikke helt finde ud af hvad den må bære i kilo, men jeg har en Uttern 380 og det er i samme størrelse og den er fin til 2 voksne siddende. Den må tage 160 kg. Motorstørrelse på 2½ Hk vil jeg vurdere i underkanten. Det bliver en hastighed på 3-4 knob. Har selv 10 på Utteren og der går den 14 knob. Terhi er en ABC plastbåd og du skal være opmærksom på revner. De går nemlig hele vejen igennen. Den må ikke være tungere end fra ny for så har skummet trukket vand og har ingen opdrift.

  • Assens S
    Assens S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #3   16. jun 2013 Lasteevnen er 250 kilo incl motor, tank mv så de skal være ret tynde de 3-4 personer, men op til dig.


Kommentér på:
Første jolle!

Annonce