{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.184 visninger | Oprettet:

Anders T
Anders T
Tilmeldt:
17. dec 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13

Første køb af båd - og er helt GRØN {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Håber jeg har placeret indlægget korrekt. Jeg erhvervede mig speedbådscertifikat i sommers, og føler efterhånden trangen til at anskaffe mig en båd. Men som skrevet i overskriften, så er jeg totalt uvidende og grøn på dette område - alt fra retfærdige vurderinger af både, faste og uforudsete udgfter osv. Kan/vil I hjælpe en rookie?
Jeg har haft kig på denne båd:
http://www.baadmaegleren.dk/index.php?visannonce=406

En Campion 160 Allante motorbåd fra 1993 med en 2-takts Mercury motor med 75 hk. Har læst lidt om herinde, at 2-takts måske ikke er så skide godt?

Alle svar er velkomne! Beklager, hvis der allerede findes steder herinde hvor jeg kunne have fundet svar på den slags.

Mvh. Anders


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Første køb af båd - og er helt GRØN
  • #1   17. dec 2013 to takt motor er der ingen ting i vejen med, det spiller bare ! smiley

  • #2   17. dec 2013 Fin båd, dog er der nogle ting du skal have overvejet, inden du kaster dig ud i det...

    Hvis du har en kæreste eller kone, så sørg for at få hende med på legen, så bliver det hele sjovere og nemmere i fremtiden.

    Gør op med dig selv om det skal være inden eller udenbordsmotor i båden. Jeg hælder personligt til indenbords, mest grundet opbygningen af de både.

    Min kone er stor soldyrker, derfor har vores speedbåde igennem tiden alle haft solbænk nede agter, bare for at nævne en enkelt ting. Til gengæld er udenbords maskiner typisk lidt billigere at servicere og vedligeholde....

    Men det kommer jo alt an på dit behov, hvilken type båd du skal kigge efter.

    Sæt et budget og kig på hvad du kan få indenfor de rammer. Brændstof, service, forsikring m.m. koster jo altsammen penge....og de omkostninger er alle afhængige af den båd du finder.

    Men når du er på vandet, så er det bare super cool smiley


  • Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #3   17. dec 2013 Tak for fine svar. Det er sammen med min bror jeg skal købe båd. Den ene skal leve for SU og opsparing inden alt for længe, så netop det med at få et overblik over et ca. nødvendigt årligt budget er vigtigt!
    Jeg læste lidt om 2-takts motorer og at de skulle være udgået? Kan det være noget man skal tænke ekstra over? Jeg mener, hvis den går i stykker og der skal laves reperationer, om det så kan løbe op i uoverskuelige beløb?
    En anden ting jeg håber at kunne få svar på er, hvad man ca. skal forvente i brændstofforbrug, med en sådan motor og den slags båd smiley tak for den foreløbige hjælp!


  • #4   17. dec 2013 Brændstofs forbruget er lig med hvor tung din speeder arm er smiley

    Den sidste speedbåd jeg havde var med en mercruiser indenbords, såvidt jeg husker med 180 hk. Uanset hvordan jeg sejlede ( synes jeg ) så kostede en god lørdag eller søndag på vandet 100 ltr benzin....

    På en trailer båd er der den fordel, at du kan tanke på en alm. tankstation, hbis båden skal ligge i vandet og du skal tanke i havnene, så koster det noget mere...

    Til gengæld er det efterhånden svært at finde ramper til søsætning, der ikke koster penge...her i Kolding koster rampen 40 kr hver vej....


  • #5   17. dec 2013 At have denne verdens fedeste hobby ER pisse dyrt. Vedligehold, service og brændstofudgifter til en speedbåd er HØJE.

  • #6   18. dec 2013 Aldrig ALDRIG køb en båd uden du har en erfaren makker med ud og se båden, altid husk og prøv båden inden køb! Du får dig jo heller ikke en kone uden og have prøvet en tur (hov bil) smiley
    Der skal tjekkes revner-råd-mislyde og så mange andre ting inden køb.
    Båden ser fin ud, men kunne ikke lige se prisen ?? båden sejler ganske fint og champion er kendt for deres gode kvalitet og skrov.
    2 takts motorer er utrolig solide og holder i mange år, men deres benzin forbrug er helt hen i været og så larmer de meget, når de skal arbejde, men de arbejder fandme også ha ha. Se evt min video hvor jeg sejler i en med 200 hk.
    Jeg ville selv helt klart foretrække 4 takts motoren som går meget mere på literen og er utrolig støjsvag samt meget pålidelig.
    DET DYRESTE ER OG KØBE DEN FORKERTE BÅD. Køb rigtig første gang (vent hvis nødvendigt), du SKAL have en med, der ved noget om både.
    Der skal tages hensyn til dine og din evt sammelevers behov/ønsker.
    http://www.baadgalleri.dk/video/diverse_baad/668-he_he


  • Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #7   18. dec 2013 Rigtig god pointe smiley
    Prisen er lige under 40.000,-. Findes der et brugtmarked for 4 takts motorer, hvor priserne er nogenlunde spiselige?


  • #8   18. dec 2013 Du får ikke en 4 takt motor i nogenlunde størrelse for billige penge desværre.. Det er muligt de er mere økonomiske men de er os noget dyrere i indkøb.. Og en 2 takter larmer godt nok men den trækker bedre smiley

  • #9   18. dec 2013 Og det er en rigtig fin båd til prisen.. Jeg har handlet med ham der flere gange og han har altid virker rigtig Real og til at snakke med..

  • #10   18. dec 2013 Hvis båden ikke fejler noget alvorligt, syntes jeg at prisen er ret fin.

    Men som der bliver skrevet andetsteds, du skal prøve sejle båden inden køb.

    Jeg kender en der har haft netop denne type båd, dog med 90 hk. 2 takt.

    Han solgte båden da den var alt alt for dyr at sejle i.

    Jeg vil tro at du sagtens kan fyre for 1000 kr benzin af på en weekend, når der rigtigt skal sejles.


  • #11   18. dec 2013 Mht. udgifter.

    Ansvar og kasko på båden vil jeg tro koster omkring de 2500 kr årligt.
    Ren ansvar koster vel 500 kr. vil jeg tro.

    Hvis du som jeg ikke selv er nogen "nørd" til at rode med motoren, skal du jo have lavet det på værksted.
    Et sådan service koster vel omkring de 2500 kr (ring og hør flere steder).

    Det er fedt at sejle, men bestemt også meget meget dyrt smiley


  • #12   18. dec 2013 Hvad er dit absolutte max på indkøbsprisen?

  • #13   18. dec 2013 Den ser virkelig velholdt ud den Campion du har kig på! Har selv haft en Campion Allante 170 men den var ikke i nærheden af den stand du har kig på smiley Solgte min for 35k se den evt under mine fotoalbums. Mvh Kasper

  • palle j
    palle j Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #14   18. dec 2013 Jeg har en Yamaha 50geto 2 takt 1995, og den sutte ca. 20l i timen ved 5000-5500 rpm. noget mindre ved 4000rpm,så det kan godt blive en dyr dag på vandet... smiley

  • Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #15   18. dec 2013 Tusinde tak for de mange venlige svar! Gode input der giver stof til eftertanke smiley
    Erik C. - Jeg vil sige det sådan, at efter jeg har set den båd jeg skrev om i starten, så skal der nogle gode incitamenter til for, at vi bevæger os meget længere over de 40K som jeg evt. skal give for den. smiley


  • #16   19. dec 2013 En moderne 2 takter, som Evinrudes E-tech, er en 4 takter overlegen på både Ydelsen og økonomien.

    Jeg har haft stort set alle slags motorer, på de forskellige både jeg har ejet, og ingen af den har været så nøjsomme med benzinen, som netop den model.

    Den larmer mere ved lave omdrejninger, men efterhånden som man giver gas, så udlignes forskellen i støj-niveuet, i forhold til en 4takter..

    Til 40 tusinde, så kan du ikke få en velholdt båd, komplet med trailer, hvis der også skal sidde en 4takter outboards på, de koster normalt meget mere, en både med 2 taktere.

    Der er også fordele ved de gamle 2 taktere, selvom de larmer mere, og også er tørstige, for ydelsen er suveræn i forhold til vægt og pris, og de koster ikke meget at holde kørende, bare man yder dem lidt service i ny og næ, og man kan få stort set alle brugte stumper til billige priser, bare motoren er en af de kendte mærker...


  • #17   20. dec 2013 Jeg vil give Brumbass ret i at Evinrudes E-Tech motor er noget at det bedste.

    Men mht. de gamle 2 takts motor. Jeg ville aldrig eje sådan en.
    Jeg personligt syntes at de lugter og man sidder og bliver hel skidt inde i båden.

    Men det er bare min mening. smiley


  • #18   20. dec 2013 att allan r
    Jeg har da en S-Tec 115 HO med 130 hk fra 2010 med 2 års garanti tilbage som er til salg
    hvis du kender nogen der er interesserede ????


  • #19   20. dec 2013 Kig evt. min båd som er tilsalg. rigtig lækker begynder båd og rigeligt med overskud. smiley

  • #20   20. dec 2013 Tror jeg har set den sejle i Fåborg engang.
    Det ligner, at den har fået lavet helt andet "vindspejl" hele vejen rundt.

    Jeg ville personligt hellere snakke med "#Lukas." om hans Fletcher med en Yamaha 100 hk 4 takter. Den er MEGET mere økonomisk, end den 2 takter, som sidder på Campionen.
    Hvis du kan få #Lucas ned i en pris, som ligner lidt den samme som Campionen, ville jeg råde dig til hver en tid, at kæbe den.

    Læser, at en af jer går på SU inden alt for længe, så pengene bliver lidt mindre.

    Det er ikke pengene, der skal lægges, når den skal købes, som følelses svære at finde. Men det er pengene, som skal lægges, når der skal tankes et par gange om ugen, der er irriterende! smiley
    Har selv en 115 to takter, og den er da ikke altid lige sjov at fylde "suppe" på, når den er SÅ sulten.
    Man bliver da lidt misundelig og irriteret, når ens venner kan sejle for det halve i dobbelt så lang tid.


    4-takter er måske lidt dyrere at lave service og andet på, men når du alligevel ikke selv, hverken kan rode i 2 eller 4 takter, ville jeg vælge en 4 takter...ELLER EN OPTIMAX (Mercury's svar på en 2 takters "racer" plusser, og en 4 takters lave brændstoføkonomi og pålidelighed)

    En 4 takter vil efterhånden tjene sig selv ind, hvis du sejler langt, hurtigt og meget i den smiley

    Hvad skal du bruge båden til mere konkret? smiley
    Kun fart og ligge og "speed" rundt, eller meget vandski og tube?
    En 4-takter kan godt være lidt tung i "røven", når der skal trækkes noget efter båden:)

    (link fjernet)



    Og velkommen til! smiley
    Håber du finder en go' og fin båd...at være på vandet er bare livet! smiley


  • #21   20. dec 2013 Har trukket 2 på vandski og en på wakeboard op samtidigt, samt 2 i båden. og 3 tuber samt 2 i båden og det klare den fint. så rigtig lægger båd til både sjov og hyggeture da man ikke hører motoren smiley

  • #22   21. dec 2013 Syntes også, at det er en meget rimelig pris den er til salg til sin Lucas.

    Den Campion har en lidt "peberet" pris. Har selv været over og snakke med Rune, som har bådforretningen over i Vejle. En flink fyr, men priserne er han ikke meget for at ændre!


  • #23   21. dec 2013 Ångående prisen på Champion´en, så koster sådanne både langt mere hos en forhandler.

    Man får langt mere for pengene, ved at handle privat, der skal man blot se sig lidt mere for, da man jo ikke har samme sikkerhed, hvis det skulle vise sig, at købet ikke var helt så godt, som forventet/lovet...

    Samtidig sagt, jeg har kun handlet privat, alle de mange gange, jeg har købt en båd, og er endnu ikke rendt ind i nogle problemer, som ikke kunne løses i al fredsomlighed...


  • #24   22. dec 2013 mit råd er du skal tage over til Bøges trailer og både www.boges.dk få dem til og samle et sæt for dig. de har alt muligt. og de giver 100% halv års garanti på alle brugte motor, og man kan nemt aftale med dem hvornår garatien skal gælde fra hvis man nu køber den i vinter sæsonen. Men selvfølgelig kan man få mere nåd for de 40.000 kr hvis man køber privat istedet for ved forhandler pga. garatien.
    2-takter er skam ikke udgået, man kan købe dem nye og kommer man til længe endnu, de har bare fået indsprøjtning nu istedet for kaburator dvs. billigere i forbrug men stadig det gode træk. smiley

    Mvh.
    forhenværende båd mekaniker smiley


  • #26   23. dec 2013 For 40.000 kr får han højest en robåd med årer hos BØGES smiley

    Jeg vil mene at han ikke kan finde noget derude til 40.000 kr som er ret meget værd.

    Så ville jeg nok købe privat (men kræver nok man tar en med der ved noget om både/motorer)


  • Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #27   23. dec 2013 Endnu engang tak for jeres store hjælp. Det viser sig jo, helt som forventet, at der er mange ting man skal være opmærksom på i forbindelse med hvilken båd man skal købe smiley
    Lukas - rigtig flot båd du har dig. Kunne godt blive en mulighed - tror dog vi lige tager et smut til Vejle og ser på Campionen først.
    Fedt med jer der har inputs til alt fra hvilke olier man bør vælge til det lidt mere langhårede omkring mekanikken - det er noteret!

    Det er sjovt, at folk umiddelbart er så uenige i, hvorvidt prisen er reel eller 'peberet', som en af jer skriver. I sidste ende er det måske bare ens mavefornemmelse der afgør, om det er en acceptabel pris. smiley


  • #28   26. dec 2013 Den champiion ser rigtig fin ud. Men mototen bruger meget benzin , af det dyre mef olie i! Det tror jeg du bliver træt af. Med mindre du bare vil ligge vef stranden og se smart ud smiley

  • Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #29   26. dec 2013 Og når vi 'meget benzin' er det altså ca for de 1000,- på en weekend, eller hvad mener du herom?

  • #30   26. dec 2013 Min Thundercraft med E-Tec 115 HO 130 hk er da også til salg for den rigtige pris
    og den ligner også Campion meget
    Se billeder i min profil


  • Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #31   26. dec 2013 Hasse N - Også en fin båd. Men med et budget i omegnen af de 40.000,-ved jeg ikke om vi er i nærheden af den 'rigtige pris'?

  • #33   26. dec 2013 Hej Anders
    Nej du skal noget højere op men hvis du er seriøst interresseret så kan jeg da godt lave en pris med navigator og separat ekkolod EL spil monteret på traileren osv.osv
    MVH Hasse


  • #34   26. dec 2013 Mit gæt ville som Jens ligge på 30 -35 liter . Har du overvejet noget som den der er til dalg herinde med 40hk firetaks motor . ? Eller skal det være en speedbåd ?

  • Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #35   26. dec 2013 Der skal helst være mulighed for vandski og wakeboard og den slags. smiley

  • #36   27. dec 2013 Jeg ved ikke lige om kommentar nr 35 er til mig men hvis det er kan jeg skrive dette der sidder en 4 bladet Rouge Stålpropel på til daglig sejlads og så kan du få en alu prop med som sagtens kan trække 2 op på ski samtidigt kik i mine videoer der kan du se at jeg trækker mine 2 sønner op på monoski

  • Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #37   27. dec 2013 Att Michael B og dig smiley
    Vil gerne høre hvad prisen ligger på, Hasse


  • #38   27. dec 2013 UPS jeg ser lige at dit MAX er 40.000 og DER kan jeg slet ikke være med for vi skal nok op omkring det dobbelte


  • Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #39   27. dec 2013 Hasse - Tænkte jeg nok smiley

  • #40   27. dec 2013 Har du prøvet at kigge syd for grænsen ?

    Man kan få en del for 40.000 kr og i dagens marked, kan du kigge på både der ligger 10-15.000 kr højere i salgspris...


  • #41   28. dec 2013 Kig på blocket i Sverige, der er penge og sparer der

  • #42   28. dec 2013 Mit råd vil være så ny en motor som muligt. Der er en uttern til salg herinde styrpylt den ville jeg vælge . I din situation . Hvis du skal kigge på sydfyn så hjælper jeg dig gerne hvis vi kan passe det ind .

  • #43   1. jan 2014 Kik på dette link og se hvorfor du skal have en E-Tec
    http://www.evinrudenation.com/owner-zone/evinrude-150hp-e-tec-engine-tug-of-war-and-drag-race/


  • #44   2. jan 2014 Att: Jan H. Speedbåde er vildt dyre i Sverige, og det viser slagsiden Blocket da også med det samme, når du søger lidt på dem.

    Selv om den Svenske krone er noget mindre værd, kan deres priser slet ikke være med de Danske, og det kan Tyske både som regel heller ikke..

    De billigste både, finder man i England, der kan lave virklig gode køb over..


  • #45   4. jan 2014 Brumbass det er jeg slet ikke enig i, altså at både i Tyskland ikke er billigere...

    Sverige har jeg ingen erfaring med, men jeg har købt tre både i Tyskland, og du får mere for pengene, udvalget er meget større, det typiske er at bådene er mere velholdte....senest har jeg fået fragtet en 37 fods motorbåd fra Wilhelmshafen til Kolding for ca 10.000 kr, så fragten er heller ikke noget der bør afskrække en....


  • #46   4. jan 2014 Peter : manden snakker om en båd til ca 40 tusind, så der betyder 2 forgæves ture og en gang fragt jo lidt mere .

  • #47   5. jan 2014 Ja og ?

    Alt efter hvor man bor henne så tager det et par timer at køre til Hamborg. En stor del af de både sælges med trailer, og de kan godt synes i DK.

    Jeg handlede en 19 fods speedbåd i Tyskland. Den havde altid kun sejlet i Gardasøen, og den lå på lager ved Gardasøen. Aftalen med sælger blev at han fragtede den til Tyskland, og jeg kørte ned og hentede den.

    Der var så ingen trailer med, så den købte jeg herhjemme, og sælger betalte et værft for at ligge den over på min trailer.

    Jeg betalte 33.000 kr for båden, havde den i 3 år hvor den ikke kostede noget, hvorefter jeg solgte den for 65.000 kr. Det var dog med trailer, som jeg havde givet 10.000 kr for...

    Som tidligere skrevet kan han uden problemer kigge på både fra 60.000 kr og ned, alle er til at handle med.


  • #48   8. jan 2014 Jeg har købte flere både i Danmark, hvor jeg næsten har fordoblet prisen, når jeg solgte dem igen, efter jeg fik lyst til at prøve noget nyt, så der er masser af gode tilbud her i Danmark, bare man ser sig for.

    Jeg har købt en enkelt båd i tyskland, for nogle år siden, som jeg tjente godt på, da jeg solgte den igen, men det hører til sjældenheden, at finde et godt tilbud i Tyskland, på de både jeg interesserer mig for, som er nyere Bowridere med trailere.

    Jeg vil ikke afvise, at Tyskland, er billigere med visse typer både. Men feks. nyere Bowridere i Tyskland, koster generelt mere, end tilsvarende i Danmark, det ses tydeligt, når man feks. tjekker priserne på Ebay, og i Sverige er den helt galt, der koster de meget mere, helt op til det dobbelte, er ikke sjældent, på en given model og årgang..


  • Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #49   8. jan 2014 Den første Campion jeg linkede til er desværre solgt.. Vi kigger nu lidt på denne;

    http://www.baadmaegleren.dk/index.php?visannonce=267

    Umiddelbart et godt stykke uden for vores prisramme, men med en Evinrude E-tec motor og trailer med trådløs fjernbetjening. (Scroll ned når I trykker på linket)


  • #50   8. jan 2014 Den ser sgu godt ud. Hvor gammel er motoren? Hvis den kun har 45 timer på klokken, må den være ret ny (og ikke 20 år gammel ligesom båden).

    Men klart en god idé at investere i en båd med en nyere motor.


  • Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #51   8. jan 2014 Jeg ved faktisk ikke hvor gammel den er, men tænker det samme - den lyder forholdsvis ny. Det med nyere motor tror jeg også vi er nået til en erkendelse af smiley

  • #52   9. jan 2014 att Anders T
    Jeg har kikket på den Campion med 115 hk E-Tec du linkede til og den ser da flot ud og motoren er mage til min første E-Tec fra 2008 og hvis den kun har kørt 45 timer så er den jo næsten helt ny ??? så hvis ellers Hækken er sund og gulvet i båden IKKE er blødt så lyder det da til at være en ok pris for jeg fik da 54,000 for min 115 E-tec og den havde kørt 110 timer men husk at høre forhandleren MHT garanti på motoren for når motoren har gået under 300 timer kan man efter et service til ca 2000 kr opnå 2 års garanti mere men HUSK at kikke båden grundigt efter på de omtalte steder INDEN du køber.
    MVH Hasse


  • #53   9. jan 2014 Att: Anders T UPS jeg så lige at der kun er vinterpresenning til båden ? så skal du nok påregne 4-5000 oven i til en ordentlig kaleche som du kan bruge om sommeren
    se billederne i min profil ! den campion ligner jo temmelig meget min Thundrecraft


  • Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #54   9. jan 2014 Hej Hasse. Tak for diine gode råd. Meget anvendelige smiley

    Til båden medfølger: vandskibøjle, kaleche, vinter pressening samt Variant 1000 kg trailer m. el-spil samt samt trådløs fjernbetjening.




  • #55   9. jan 2014 det lyder ok men få en prøvetur og HUSK at hoppe rundt i båden og kik efter om gulvet giver sig ( er blødt ) jeg er da spændt på at høre hvad der sker ??
    PC der er også vandskibøjle (Turbo swing ) til min båd og el spil med trådløs fjernbetjening samt 100 kg trailer min motor er bare en 2010 model og så er det en HO med 130 hk


  • #56   9. jan 2014 se også om der er vand i båden før sejlads og efter ?


  • #57   11. jan 2014 Virker linket ved jer.?

    Der er ingen billeder af båden hos mig.


  • #58   12. jan 2014 attt : Allan R
    Nej linket virker ikke mere men jeg ved ikke hvorfor men det er ikke din pc der er noget i vejen med


  • Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #59   12. jan 2014 Tror desværre vi var for langsomme igen. Det går hurtigt på dette marked!!

  • #60   12. jan 2014 ja øv



Kommentér på:
Første køb af båd - og er helt GRØN

Annonce