{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.528 visninger | Oprettet:

thomas dam P
thomas dam P
Tilmeldt:
27. apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Coronet med b20 penta sejler langsom {{forumTopicSubject}}

Hej.. vi har en general diskution min kamerat og jeg.. vi har kig på en coronet 24 fod med en volvo b20 135hk.. aq100 drev.. den sejler 7-8 knob.. jeg mener at have set de skulle sejle mellem 20-25 knob.. nogen der ved noget om opsætningen.. eller om jeg er fejl på den... min makker mener at den sejler højst 10.. ved ikke endnu hvilken gearing og skrue der er på.. mvh thomas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Coronet med b20 penta sejler langsom
  • #1   5. maj 2014 Der skal lige tilføjes at der er eftermonteret en køl på båden..

  • #2   5. maj 2014 hhmm - nu ved jeg ikke hvor meget kølen "ødelægger" men jeg havde en 22 fods i samme stil og samme drivlinie og den sejlede 22 knob - så umiddelbart lyder det som om at den eftermonterede køl forhindrer båden i at plane og så passer det meget godt at du ikke kan sejle hurtigere.

    så af med kølen og op på vandet smiley


  • #4   5. maj 2014 Den burde kunne komme op at plane med 130 HK og dermed gå omkring 20-25 knob, men kølen kan meget vel forhindre det.

  • #5   5. maj 2014 Ja det er en 135hk motor.. nogen der ved noget om skrue størelse måske..? Men
    Ellers tak for rådende.. tror kølen stryger efter sommer.. var også der min mistanke var, men syntes godtnok det var meget den kunne tage, fra over 20 ned til ca 7 knob...


  • #6   5. maj 2014 det er altså forskellen på at plane eller ikke - jeg ka' i øvrigt heller ikke huske at have set en kølbåd plane nogensinde.

    når alt det er sagt så er der også et "kendt" problem med den gummikoblings konus inden i aq100 drevet der kan blive slidt/stift og derved "fedte" så skruen ikke snurrer så hurtigt som omdrejningerne gerne ville ha' den til - MEN jeg tror altså mest på at det er din køl der er problemet.

    skal du iøvrigt ikke ha' et aq100 drev mere til reservedele smiley (har et liggende som jeg ikke skal bruge mere)


  • #7   5. maj 2014 Den blive godt nok dyr at sejle i, 135 hk og så 7 knob... Den er da helt gal, er den fyldt mad skaller og muslinger også.......???

  • #8   5. maj 2014 Søren h.. nej du har ret, når det sådan ligefrem bliver skåret ud i pap kan jeg
    Godt se hvad du mener.. smiley den skal så afgjordt af.. ang drev så kan du da lige skrive privat.. det var måske en en dårlig ting at have liggende...
    Preben j tænket du på skrue størelsen her..? Ved faktisk ikke helt hvad omdrejninger den tager.. men det vil jeg lige kigge nærmere på..

    Kiwi.. nej den er nu pæn under bunden.. den bruger ca 7 l brændstof på en times sejlas ved 7-8 knob...


  • #9   5. maj 2014 Søren h.. der skulle nu stå at , det var ikke en dårlig ting at have liggende..

  • #10   26. jul 2014 lige for at tage tråden op igen... det viste sig at skruen var så slidt at jeg kunne babere mig med den.. samt at det så heller var den motor som der var i annoncen.. OG at trimtabsende var taget ud af funktion.. der er ved at være styr på det hele igen.. og kølen forhindre den ikke i at plane.. men den gør så heller ikke noget speciel godt for håndtering af båden.. uha den skal af...

Kommentér på:
Coronet med b20 penta sejler langsom

Annonce