{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.661 visninger | Oprettet:

Roskilde Fjord {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Vi er nye sejlere i Roskilde Fjord med en fin Bella i Marbæk. Indtil nu har turene primært gået sydover men hvis vi nu gerne vil nordover er jeg lidt forvirret over sejl ruterne ved Fredeiksværk. Efter man har sejlet gennem det snævre sted ved Ølsted kan man så gå direkte mod udsejlingen ved Lynæs? Eller skal man helt op og runde Frederiksværk? Umiddelbart kan man hvis man ser på kortene men er lidt i tvivl.

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Roskilde Fjord
  • #1   19. sep 2019 Hej Anders,
    Du behøver ikke gå over i den store sejlrende mod Frederiksværk (Østbøjen ved Ølsted Huse/Kregme). Det er der ingen lystsejlere, der gør (Hverken sejl- eller motorbåde).

Når du er i sejlrenden ved Grøn bøje ved Dyrnæs/Ølsted bør du dog styre mod Frederikssværk ca. en lille km (der er ret lavvande ind mod Nordskoven på det stykke).
    Herefter styrer du mod grøn bøje ved Vigen/barakkerne – og herefter lidt styrbordmod næste grønne bøje ved Kulhuse sejlrenden.
    Hvis du følger dette – er du helt sikker.

Anbefaler dig dog GPS/søkort. Jeg sætter selv sikker dybde til ca. 2 m (nogen steder 1,8 m af hensyn til ruteguide i Garmin).
    Det ”lumske” ved fjorden er, at der nogen steder er masser af dybde ved siden af sejlrenden – og andre steder slet ikke.

Håber det giver mening (se kort). - og tillykke med båden.
    M.v.h. smiley

profilbillede
  • #2   19. sep 2019 Hej Rene. Tak for din meget fine beskrivelse. Må erkende at der er mange afmærkninger og render i fjorden som gør det ret nervepirrende at sejle i. Nu ved jeg ihvertfald hvordan jeg kommer nordpå. smiley

• #3   19. sep 2019 Hej Igen,
    Det "nervepirrende" går hurtigt over på de gængse ruter....og det er altid godt at have respekt.
    Når i her sejlet lidt, får i sikkert snart lyst til at komme ud i de mange dejlige hjørner af Fjorden. Her er GPS /søkort altså en meget stor hjælp.

PS: Jeg kender jo godt Marbæk....Så hvis du har lyst kan du sende en PM med mobil og bådmodel etc. - og jeg ditto. Så kan vi evt. ringe sammen, hvis der er behov for det. Altid godt med tips og kendskab til fjorden smiley

M.v.h. smiley

• #4   25. sep 2019 køb dig en gps så kan du altid se på hvilken side af bøjerne du skal sejle
    den er god at have hvis du bliver i tvivl

• #5   27. sep 2019 Tak for tips. Jeg bruger Krak lige pt på min mobil / ipad men skal have sat en ordentlig kortplotter i hen over vinteren. Den der sidder der er vist 20 år gammel.

Kommentér på:
Roskilde Fjord

Annonce