3.086 visninger
|
Oprettet:
duo prop drev fordele/ulemper {{forumTopicSubject}}
Jeg har en 22fod cabincruiser,for tiden sejler jeg med et volvo 280z,jeg over vejer at montere et duo drev,vil det give mig mere fart???bedre brændstoføkonomi???
andre fordele/ulemper,på forhånd tak for svar
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 16 Emner: 11 Svar: 240
Hvis du kan lave det billigt, kan du godt prøve, men forvent ikke nogen revolution. For 10 år siden smed jeg 20000 kr efter et duoprop drev til suntop'en, når jeg tænker over det i dag, er det nok det dummeste jeg har gjort. Båden sejlede ikke et hak bedre, hverken hurtigere, mere kursstabil eller mere økonomisk. Jeg pillede det af for to år siden og sejler med singleprop i dag, jeg kan dårligt mærke forskel.
Dog er duoprop heller ikke anbefalet til småbåde, jeg mener at man skal op i min. 24 fod før du mærker nogen forskel. Din båd ligger derfor lidt under den størrelse jeg mener der kan betale sig at ofre duoprop på.
Det hævdes at man sejler hurtigere, mere økonomisk, mere kursstabilt osv. med duoprop, det varierer fra båd til båd og det er i småtingsafdelingen. Forvent ikke at hvis man sejler max 30 med single, så går båden 40 med duo. Og hvis båden slingere ved lav hastighed(havnefart) med single, gør den det også med duoprop. Et plus ved duoprop er at den trækker kraftigt i bakgear, meget mere end single.
duo prop drev fordele/ulemper