3.915 visninger
|
Oprettet:
propel tager ikke ordenligt fat. {{forumTopicSubject}}
Hej...
Har et problem med min påhængsmotor (mariner 9.9 2 takt)
Når jeg sejler ca halv gas, og gir den lidt mere lyder det som om motoren bare stiger I omdrejninger uden der sker noget med farten. kan det evt være det gumminav I skruen?
ved fra tidligere ejer han har haft ramt bunden, men intet synligt at se på skruen?
Vh nicolai
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
For du er jo helt sikker på at den ikke starter, hvis det skaber spændning i spolen når du drejer propel, er der strøm, strøm skaber gnist, gnist starter motor, .....
Men det er jo lige meget, for der er jo ingen benzin.. heller ikke evt en lille rest... ja ja drej du bare...... ved ikke om du kender det........ heller sikker end sorry..... og kan man ikke tage ledningerne af spolen evt lige så sikkert ik..... så inden du råber om om lorte råd.... heller sikker...........
okt 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
for tidligere ejer sagde det var et problem der var kommet efter den havde stødt på bunden, men intet syndligt på propellen, men vil prøve at pille det af og se hvad der er sket
maj 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Både: 2 Emner: 27 Svar: 1.074
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Hvis du ikke har linen på dødemandsknappen så starter den ikke.
For sådan en har alle vel på deres maskiner?
dec 2007
Følger: 1 Både: 3 Emner: 2 Svar: 19
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
det jeg mente var bare at, når man rådgiver lige bør tænke på, at dem i den anden ende måske ikke forstår risikoen for at ødelægge grejet. og så kunne de jo lige så godt have sendt den til marine mekaniker fra start af.
dødemandsknap=rigtig god ide
Til det spørgsmål om jeg tror om en 9,9 2takt kan starte på resterne i svømmerhuset vil jeg sige at det kommer an på en hel del ting, men hvis den lige har været startet, og huset er fyldt, så kan den!(hvis du hiver i snoren) men nu gik spørsmålet jo ikke på at rive propellen 10 omgange rundt med megakraft.
Hvis vi skal lave den 100% sikre livrem og seler (og lidt for professionelle løsning), så tag skruen af sæt den i skruestik, brug et værktøj der passer i navet og drej med en momentnøgle. der findes data på hvor mange kræfter der skal til før den slipper. indstil nøglen en del under denne værdi, og se om den slipper skru så stille og roligt op til du ligger ret tæt på. men hvem gider dette cirkus med special værktøj osv istedet for at prøve en anden skrue
fortsat god aften
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 795
Hvis der er vulkaniseringen som er sluppet, så kan du ikke dreje den afligevel med hånden, så den slipper..
Husk på, at den begynder først at slippe ved halv gas, når modstanden i vandet bliver for stor, og der genererer motoren jo allerede en hel masse hestekræfter, og dem kan du ikke eftergøre, ved at dreje propellen rundt med håndkraft.
Det er 99% sikkert, at det er vulkaniseringen den er galt med, så køb du dig en ny propel, hvis du da ikke har mulighed for at låne en passende propel, og først prøve om motoren ikke virker som den skal, men den...
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Sejl en tur eller giv den noget gas i gear i en stor tønde.
Kig så efter om stregen står snor lige som du tegnede den, eller om den er skredet i gummiet.
jan 2014
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
jun 2011
Følger: 1 Svar: 1
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 39
da jeg lige skulle have skruen af, for at give den lidt propel fedt
da jeg så satte den på igen og skulle sejle gjorde den det samme som din
og ved du hvad fejlen var . det var nemlig møtrik der ikke var spændt godt nok
jeg gav den lige en kvart omgang mere. og vupti så kørte det.
prøv lige at spænde den en lille smule . og tjekke det
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Du kan læse om dette i forskellige bøger om båd design hvor nogle både er designet som ikke planende, hvor der sker dette som du nævner. Det opleves som om båden bare graver sig ned i vandet, uden at farten øges.
vis os nogle billeder af dit skiv, så vi kan se om det er en færge eller et badekar du har motoren monteret på.
mvh Thomas
feb 2016
Følger: 1 Svar: 1
propel tager ikke ordenligt fat.