{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.915 visninger | Oprettet:

Nicolai L
Nicolai L
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

propel tager ikke ordenligt fat. {{forumTopicSubject}}

Hej...
Har et problem med min påhængsmotor (mariner 9.9 2 takt)
Når jeg sejler ca halv gas, og gir den lidt mere lyder det som om motoren bare stiger I omdrejninger uden der sker noget med farten. kan det evt være det gumminav I skruen?
ved fra tidligere ejer han har haft ramt bunden, men intet synligt at se på skruen?
Vh nicolai

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  propel tager ikke ordenligt fat.
  • #3   4. okt 2014 Inden du OVERHOVED drejer propellen... så tag for guds skyld tændrørs hætten af...

• #4   4. okt 2014 Kim S det er da et lorte råd... når man drejer skruen gereres der spænding på spolen og hvis denne ikke ledes væk kan man risikere at brænde tændspolerne af. hvis den tages af skal den groundes. motoren starter ikke pga en kompression hvis det er det du er bange for slet ikke hvis der ikke er bensin tilsluttet smiley

• #5   4. okt 2014 Ja men steffen .... du drejer da bare som du vil, det er dine finger.
    For du er jo helt sikker på at den ikke starter, hvis det skaber spændning i spolen når du drejer propel, er der strøm, strøm skaber gnist, gnist starter motor, .....
    Men det er jo lige meget, for der er jo ingen benzin.. heller ikke evt en lille rest... ja ja drej du bare...... ved ikke om du kender det........ heller sikker end sorry..... og kan man ikke tage ledningerne af spolen evt lige så sikkert ik..... så inden du råber om om lorte råd.... heller sikker...........

• Nicolai L
    Nicolai L Tilmeldt:
    okt 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #8   4. okt 2014 tror nærmere at motor er for langebenet, men det skulle den vel ikke slippe vandet for?
    for tidligere ejer sagde det var et problem der var kommet efter den havde stødt på bunden, men intet syndligt på propellen, men vil prøve at pille det af og se hvad der er sket smiley tak for hjælpen indtil videre smiley

• #9   4. okt 2014 tror næppe den vil starte, men jeg ville dog noget hellerer brænde 2 spoler til 2000 kr end have blændet fingerne da de ikke rigtig kan erstattes

• #10   4. okt 2014 Det er allerede skrevet af Jens S
    Hvis du ikke har linen på dødemandsknappen så starter den ikke.
    For sådan en har alle vel på deres maskiner?

• #11   4. okt 2014 havde det samme problem og der hjalp det at sænke motoren til trods for at kavitationspladen sad i den rigtige højde. men check gumminavet først inden du saver i din båd smiley

• #12   4. okt 2014 rolig nu sømand, se lige smileyen efter det jeg skrev. smiley
    det jeg mente var bare at, når man rådgiver lige bør tænke på, at dem i den anden ende måske ikke forstår risikoen for at ødelægge grejet. og så kunne de jo lige så godt have sendt den til marine mekaniker fra start af.

dødemandsknap=rigtig god ide smiley

Til det spørgsmål om jeg tror om en 9,9 2takt kan starte på resterne i svømmerhuset vil jeg sige at det kommer an på en hel del ting, men hvis den lige har været startet, og huset er fyldt, så kan den!(hvis du hiver i snoren) men nu gik spørsmålet jo ikke på at rive propellen 10 omgange rundt med megakraft.

Hvis vi skal lave den 100% sikre livrem og seler (og lidt for professionelle løsning), så tag skruen af sæt den i skruestik, brug et værktøj der passer i navet og drej med en momentnøgle. der findes data på hvor mange kræfter der skal til før den slipper. indstil nøglen en del under denne værdi, og se om den slipper skru så stille og roligt op til du ligger ret tæt på. men hvem gider dette cirkus med special værktøj osv istedet for at prøve en anden skrue

fortsat god aften

• #13   5. okt 2014 Du behøver ikke at dreje på noget som helst.

Hvis der er vulkaniseringen som er sluppet, så kan du ikke dreje den afligevel med hånden, så den slipper..

Husk på, at den begynder først at slippe ved halv gas, når modstanden i vandet bliver for stor, og der genererer motoren jo allerede en hel masse hestekræfter, og dem kan du ikke eftergøre, ved at dreje propellen rundt med håndkraft.

Det er 99% sikkert, at det er vulkaniseringen den er galt med, så køb du dig en ny propel, hvis du da ikke har mulighed for at låne en passende propel, og først prøve om motoren ikke virker som den skal, men den...

• #15   5. okt 2014 Du kan også tegne en streg henover propel og hub.
    Sejl en tur eller giv den noget gas i gear i en stor tønde.
    Kig så efter om stregen står snor lige som du tegnede den, eller om den er skredet i gummiet.

• Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #17   9. okt 2014 smiley Med alle de intl svar tør man næsten ikke svare,tag skruen af og test den på filebænken den skal jo af alligevel.K&B

• pedersen
    pedersen Tilmeldt:
    jun 2011

Følger: 1 Svar: 1
    #18   9. okt 2014 Kan ikke repareres ny skrue er nødvendig smiley

• #19   9. okt 2014 jeg havde samme problem

da jeg lige skulle have skruen af, for at give den lidt propel fedt
    da jeg så satte den på igen og skulle sejle gjorde den det samme som din
    og ved du hvad fejlen var . det var nemlig møtrik der ikke var spændt godt nok
    jeg gav den lige en kvart omgang mere. og vupti så kørte det.
    prøv lige at spænde den en lille smule . og tjekke det

• #21   10. okt 2014 Jeg tror at problemet i dit tilfælde er at båden når sin max fart. og da du sandsynlig vis ikke er oppe at plane. sker der det, lidt afhængig af skrov design, at båder nærmest hænger i vandet. Det er ikke sikkert at du kommer op at plane med den motor, selvom du sætter en skrue på med større stigning.
    Du kan læse om dette i forskellige bøger om båd design hvor nogle både er designet som ikke planende, hvor der sker dette som du nævner. Det opleves som om båden bare graver sig ned i vandet, uden at farten øges.
    vis os nogle billeder af dit skiv, så vi kan se om det er en færge eller et badekar du har motoren monteret på. smiley
    mvh Thomas

• Lasse R
    Lasse R Tilmeldt:
    feb 2016

Følger: 1 Svar: 1
    #22   6. feb 2016 Hey min motor gør det samme. Yamaha 25 hk 1997.. Jeg har lige monteret sprit ny propel men den gør det endnu. Det er en langbenet og den sidder bare på en lile gummibåd så forstår det slet ikke.. Sidder der mere gummi inde i motoren som på propellen??. Hjælp hjælp hjælp.. 😰

Kommentér på:
propel tager ikke ordenligt fat.

Annonce