{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.475 visninger | Oprettet:

Rasmus W
Rasmus W
Tilmeldt:
28. okt 2006
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

Stålskrue på speedbåd? {{forumTopicSubject}}

Hej alle her på baadgalleriet. Jeg er lige blevet lykkelig ejer af en Ryds styrepultbåd med 60HK Mariner (billeder kommer). Mit spørgsmål er flg.:

Forhandleren nævnte, at det er værd at overveje at invistere i en stålskrue. Så kunne jeg sejle et par knob (skulle pt sejle ca 34) hurtigere end den skrue fabrikken monterer.

Er dette sandt? og hvis ja, -er der andre fordele ved stålskruer?

Er der nogen der har et link til hvor de har gode priser på sådanne skruer?

Ved ikke om emnet har været oppe før, men håber nogen der vil svare...

Vh.
Rasmus W


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Stålskrue på speedbåd?
  • #1   29. okt 2006 Hej du kan prøve at tjekke www.dba.dk der er ofte brugte stålskruer til salg til en billigere penge end hvis du skal ud og købe en helt ny. Stål skruer er ofte dyre. Men hvis du finder et sted hvor de er til en rimelig pris må du gerne give lyd.

  • #2   29. okt 2006 Ja, det er rigtig at du kan vinde et par knob og evt. få lidt bedre brændstoføkonomi ved en stålpropel.
    Meen... overvej det lige, for en ny koster vel ca. 6000 kroner.
    Stålskuer skærer bedre igennem vandet, og hvor alu-propeller har tendens til at "flexe" er stål meget stærkere og mere stabilt. Til gengæld er der ikke noget der "gir efter" hvis du rammer en sten.


  • Rasmus W
    Rasmus W Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #3   29. okt 2006 Tak Anders og Morten!

    Kan godt se det er rimeligt pepret hvis det koster 6kilo.

    Jeg er efterfølgende kommet til at tænke på, at der nogen som kan trimme deres båd så meget, at motoren sprøjter et 10 meter højt "vandbjerg" efter båden (ser super fedt ud;) - har det noget at gøre med skruen???


  • #4   29. okt 2006 Rasmus->
    Er det mit billede du tænker på? smiley
    Det har mest noget at gøre med hvor højt motoren er trimmet, men propellen skal jo self. stadig have greb i vandet.
    Nogle propeller er slet ikke bygget til at bryde overfladen og taber nemt grebet. Andre er bygget til kun at sejle med 1½ blad i vandet af gangen (cleaver- og chopper propeller)


  • Rasmus W
    Rasmus W Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #5   30. okt 2006 Tak for svaret Nicolaj! Jeg kan godt se at det er noget af en mundfuld, hvis jeg skal til at sætte mig ind i denne propel-verden smiley

    Jeg tror da vist bare jeg holder mig til standartpropellen til at starte med...

    Tak for de kloge svar!


  • Rasmus W
    Rasmus W Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #6   30. okt 2006 Det må du meget gerne - lyder rigtig godt!! Ja jeg er lidt grøn inden for mortorviden, så det bliver spændende med ny viden.

    Kan du mon svare på om jeg i min Ryds (478 GT) vil kunne spøjte sådan et "vandbjerg" efter båden? Jeg havde engang en mindre styrpultbåd med 40 HK, og der kunne det slet ikke lade så gøre (motoren brølede bare og alt fremdrift stoppede når jeg trimmede den for højt.) -Har det noget med HK eller propel at gøre?


  • #7   30. okt 2006 glæder mig til den propel guide

  • Rasmus W
    Rasmus W Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #8   30. okt 2006 Nicolaj og Mark....! -Hvor er det fedt at i gider at ligge sådan noget op! Jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste som kan lære noget om propeller...

    Tusinde tak begge to!


  • Rasmus W
    Rasmus W Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #9   30. okt 2006 Ja i kan tro i skal få billeder! Jeg skal bare lige have den hjem først, -skal hentes i tyskland i slutningen af december.... Indtil da må jeg nøjes med modelfoto.

Kommentér på:
Stålskrue på speedbåd?

Annonce