{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.939 visninger | Oprettet:

Daniel N
Daniel N
Emner: 2 Svar: 4

2 takts påhængsmotor eller 4 takts påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er førstegangskøber på speedbåd.

Hvad er plus minus ved disse to type motorer hver især?

Jeg har fundet en båd med en mercury 115 hk v6'er 2 takts årgang 2000.
Er dette en god motor eller skal man gå efter en 4 takts?

Jeg har fået at vide om 2 takts at de støjer mere og har det svært med at blive kørt får let, de skal have nogle omdrejninger så de ikke soder til. Men positivt omkring denne type er at de er billigere at servicere og reparerer på?

Nogen der har noget god erfaring/viden om disse to slags motorer?

Venligst Daniel smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2 takts påhængsmotor eller 4 takts påhængsmotor
  • #1   9. feb 2015 Lige nu har jeg en 125 hk mercury 2 takt 2003 den syntes jeg ikke støjer meget mere en firtaktsmotor ved jævn fart...men når den får noget gas siger den mere...syntes der er meget mere træk i 2 takt's motoren kontra 4 T det der med at de soder mere ...ja måske.....jeg har ikke oplevet det inu og vi kan nok tøffe rundt en hel dag uden problemer..men den får da også noget gas til tider..og vi skal ikke så mange år tilbage hvor der bare var 2 T motor..ja ok der var Honda 7.5 hk...der sejlede alle med 2 T også dem der brugte båden til troling..og en 4 T har jo flere sliddele en en T 2 så den er lidt dyere at holde ved lige..jeg er lidt spændt på og se
    Om en 4 T motor fra dags dato holder lige så længe som en gammel evenrude/mercury/Johnson fra 70'erne....mon men det er en smag sag. Så pøj pøj.

• #2   10. feb 2015 Jeg har altid været glad for 2 takts maskiner. da jeg syns de gir en et bedre spark i røven når man skal ud af vandet smiley og jeg kan godt leve med at di larmer lidt mere og bruger noget mere benzin smiley

Men en 4 takter går da mere jævnt smiley

• #4   11. feb 2015 Hvis man ligger og troller ved tomgangshastighed i mange timer, vil jeg klart foretrække 4T, primært pga af stanken fra en 2T og pga larmen. Ved en 4T i tomgang er det sladrestrålen der larmer mest.

Til vandsjov, vil jeg til enhver tid vælge en 2 T pga det meget kraftigere bundtræk. En 4T er sku kedelig i optrækket, men genial til hyggeture/transport og så er der en væsentlig forskel på benzin forbruget ved at vælge en 4T.

• #6   11. feb 2015 Jeg har haft en evenrude 130 hk 4 T 2010 den var betydelig mere sløv en den mercury 125 hk 2T jeg har nu...jo en 4 T er godt nok noget mere billig at sejle med,men jeg mener heller ikke at det hele skal gå op ( hvad det koster at sejle en tur) bare man har det sjovt...ellers var det måske en ide at finde en ande hobby smiley jeg har trollet
    Med en ældre 200hk mercury for flere år siden 1992...det gik sku meget fint den fik noget gas inden vi gik i havn og så var den klar til næste tur..men ja en 4T går godt og det er da også muligt at jeg skal have en igen...men ikke lige nu.. smiley

• #7   12. feb 2015 Alene stanken fra en gammel totakter kunne få mig til at vælge en 4T hvis den skal bruges til fiskeri/trolling.

Jeg ved ikke hvor meget og eller lidt en Etec eller TLDI lugter, det må være en mellemting mellem gammeldags og 4T, olietilførslen er trods alt reguleret efter ydelse.

Jeg synes det er en væsentlig forskel om en dags fisketur koster 300,- eller 600,- i benzin, specielt hvis man har en uges ferie ;o)

mvh Frank
    mvh Frank

• #8   12. feb 2015 Det med lugten...det vender man sig til...og det er ikke altid at vinden er ind over båden....den gamle båd jeg hade var en bayliner 7.4 L V8 der røg der næmt 1500kr på en dag..vi brugte 5000kr på en uge... smiley men vi hade det skide sjovt...så om der ryger 500 kr på en dag med den jeg har nu er småpenge smiley men det er dyrt at lege smiley

Kommentér på:
2 takts påhængsmotor eller 4 takts påhængsmotor

Annonce