{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.717 visninger | Oprettet:

Vintersejlads i motorbåd med påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har i sommer købt en Ørnvik 650 med ny 115 HK Mercury, jeg har havneplads og trailer til den.
Planen er at benytte båden til fiskeri hele året, søger lidt rådgivning omkring vinterforhold/frost.
Båden ligger pt. i vandet.
Det er klart at vandtank og det kemiske toilet skal tømmes.
Skal jeg gør noget specielt med motor eller andet?
Jeg håber at vejret gør at jeg kan sejle/fiske 1? dag/tur om måneden, men der kan jo også komme frost i 3 måneder og så går det jo ikke.
Planen er at tage båden op snart og sætte den i vandet når jeg sejler, evt. fiske andre steder, må erkende at Limfjorden ikke er det bedste fiskevand, grøden skulle synke snart så jeg kan trollingfiske, indtil nu har der været alt alt for meget grøde.
Gode råd/kommentarer søges.
/Peter


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vintersejlads i motorbåd med påhængsmotor
  • #1   4. dec 2019 Så længe at vandet kan løbe af vandpumpen/ påhængsmotoren, sku der ikke ske noget ved den. På Grønland sejler de jo også i frostvejr med deres på påhængsmotor..



  • #2   4. dec 2019 Evt kontakt din forhandler og hør hvad han anbefaler ift til din motor..


    profilbillede
  • Mogens F
    Mogens F Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #3   5. dec 2019 Er det frostvejr, og du kommer hjem efter sejlads, skal du lade benet være nede i vandet, da du ellers risikerer du river din impeller i stykker, da der ofte står en lille smule vand i pumpehuset, so better safe than sorry😄

  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 33
    #4   6. dec 2019 Som trailerbåd gør jeg ikke andet end at sørge for at motorbenet er nede så vand kan rende ud, jeg sejler også året rundt.

  • #5   14. dec 2019 Alt efter motor model kan dine karburatore godt blive så kolde at benzinen fryser. På vores 60hk mercury blev vi nød til at ligge med tomgang et godt stykke tid inden vi sejlede af, så karburatorene fik lidt temp. Senere fik vi køle strålen op forbi med kobberrør. Vi fiskede hele året..

  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 33
    #6   14. dec 2019 Jeg bruger bare karburatorsprit i benzin

  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #7   14. dec 2019 #5
    er du sikker på benzinen frøs til is, for så vil du jo slet ikke kunne starte .. smiley


    #3
    du kan sagtens hæve motor op, man skal bare sænke den under vand lidt tid inden man starter så er evt. is væk.. et råd jeg fik af en gammel fisker.


  • #8   14. dec 2019 Ja hvis du sejler med god speed med kold brændstof og kold luft og karburatore der ikke er lune enten af køl vand eller motor varmen, så bliver benzin nærmest til krystaller.

  • #9   14. dec 2019 Hej,

    Tak for kommentarer, jeg følger rådene.
    Umiddelbart er der vel ikke karburatoris problemer med en ny 4T maskine som jeg har.

    /Peter Z


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #10   14. dec 2019 så er det karburator is som trådstarter skriver ovenfor, det har intet med frossen benzin at gøre, men fugt fra din indsugnings luft der bliver til is i dine venturier.


Kommentér på:
Vintersejlads i motorbåd med påhængsmotor

Annonce