{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.124 visninger | Oprettet:

Valg af båd {{forumTopicSubject}}

Kære eksperter

Først og fremmest ønskes I en glædelig jul og et godt nytår.
Man får altid en god diskussion her på siden.
Jeg har en Bandholm 24 med en 15 HK Marine på bagsmækken.. Sejler ofte alene. Min hustru vil gerne med men savner lidt mere comfort. Jeg har overvejet en LM26. Men min betænkning er, at jeg kommer til at mangle den rigtige sejlerglæde, rorets susen, nærheden til vandet, vind i håret, regnens pisken mod min kind.. Måske vil en LM26 også rulle mere i vandet; en Bandholm 24 ligger støt, uanset vind og strøm. I havnemanøvre er den uovertruffen med påhængsmaskinen, kan dreje på en femøre. Og så er der altid plads til en Bandholm 24. Mærker også en vis form for respekt, når jeg ene og 78 år stævner ind i en havn - alle er parate til at hjælpe. Jeg kan tumle hende alene. - Men kære venner. Hvad skal jeg? Måske I kan give mig et råd, måske en sejlbåd som kan opfylde lidt af fruens ønsker. Men mit krav er, jeg kan sejle skibet alene. Alternativet er, at skifte konen ud. Men det orker jeg ikke og i øvrigt holder jeg meget af hende.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Valg af båd
  • #1   19. dec 2019 LM 26 er da et fint bud, den sejler udemærket for sejl, nok ligeså godt som en Bandholm 24. Der er også rorpind i cockpittet, så den kan styres som en "rigtig kølbåd". Går ud fra i ønsker lukket styrehus i forbindelse med ruffet, uden styrehus findes LM 81 og LM 260 Mermaide, begge minder meget om LM 26. For motor, specielt i bølger, går en sejlbåd med indenbordsmotor noget bedre end med udenbords, ved havnemanøvre for du mere stop kraft, men ja det med at dreje hele motoren mister du så. Det er virkelig taler for at have påhængsmotor, er anskaffelsesprisen ved motorskift.

    En Bandholm 28 kunne måske være noget, pladsen om læ er noget bedre end i 24eren ,og køjerne er markant bedre at ligge i, specielt hvis man er over 170 cm høj.


  • #2   21. dec 2019 Kære Morten

    Tak for Din meget præcise besvarelse. Du og dine ønskes en glædelig jul og et godt nyt år.


Kommentér på:
Valg af båd

Annonce