{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.984 visninger | Oprettet:

Lasse L
Lasse L
Tilmeldt:
28. dec 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Skrog på selvbyggerbåd {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg går med tankerne om at bygge en mindre båd. Jeg har tænkt mig at bygge den med krydsfiner, polyester og glasfiber.
Båden kommer til at minde om en jon boat.
Jeg vil gerne lave den så let som muligt, og vil derfor bruge så tynde plader som muligt.
Transom = 2*18mm - bottom = 8mm - sides = 4mm efterfulgt af 3-4 lag glasfiber udvendig (450g pr. m2 mat)

Se tegning:
Vandrette overflader til at gå, stå og sidde på bliver 8mm understøttet af skelet og flamingo.

Med disse lidt tynde materialer, bør jeg så være nervøs for om den kan holde til 9.9 evt 15 hk.
Mvh.




Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Skrog på selvbyggerbåd
  • #1   28. dec 2019 Ikke for at være lyseslukker, men hvorfor bygge selv, Der findes mange brugte både til billige penge, og dem kan du så bygge lidt om indvendig.
    Og hvis det er vægten der er det vigtige for dig så er der jo alu både.

    https://www.guloggratis.dk/sport/baade/annonce/erhverv/39832856-aquarib-jolle-alu

    https://www.guloggratis.dk/sport/baade/jolle/annonce/erhverv/41331756-kimple-alujolle

    https://www.guloggratis.dk/sport/baade/jolle/annonce/erhverv/39429740-jolle-aquarib-3000

    Det løber hurtigt op i 10-15000 kr i materialer for et selvbygger projekt.

    Og med det materiale forbrug du beskriver så tror jeg at du får svært ved at holde vægten under 120kg.

    Og så kommer der tidsforbruget oveni. Og så ender du op med en jolle der i bedste fald kan indbringe 3-5000,- den dag du bliver træt af at sejle eller du ønsker noget der er større.
    Jeg ville lige tænke med om et par ekstra gange, inden jeg ville hoppe ud i et sådant tidskrævende projekt.


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 33
    #2   28. dec 2019 Hvis du bruger skumkerne 7 stedet for krydsfiner og flettet måtte i stedet for hugget glasfiber samt krydsfiner i agter spejl, vil du få en let og stærk båd, men det render stærkt i materiale og tid

  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 33
    #3   28. dec 2019 Hvis du vil have en lille let båd, så har jeg en billig 12fods limbo til salg som sejler godt med den 9.9 og er rimelig Quick med en 15hk

  • Lasse L
    Lasse L Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #4   28. dec 2019 Hej Thomas #1
    Jeg har i forvejen en linder 440 fishing som jeg har sejlet i de sidste 9 år, jeg fisker meget og jeg er rigtig glad for min båd.
    Men jeg har længe gået og tænkt på et byggeprojekt, og det er ikke fordi jeg ikke har tænkt over tingene, mht. tid, pris, vægt osv.
    Lige præcis vægten kan jeg ikke forstå hvor de 120kg kommer fra?
    Med mine materialer for kun båden, uden moter rammer jeg rundt regnet 80kg. Og jeg tror jeg kan gøre det lettere 🤔 hvis jeg kan gå ned i tykkelse på pladerne i dækket, de er trods alt næsten fuldt understøttet, evt også mindre tykkelse bundplade. 2500mm ville også kunne gøre det i længden og dermed spare mig for et par kilo
    Med det er jeg snart nede omkring 65kg.
    Men jeg bliver i tvivl om at båden simpelthen ikke bliver stiv nok til at kunne klare en motor på min. 9.9hk
    Selve projektet er for min egen interesses skyld smiley
    Men tak for dit svar.

    Henrik H. #2
    Tak for dit svar, det er helt sikkert noget jeg vil tjekke op på.
    Med hensyn til din limbo, så siger jeg tak for tilbuddet, men jeg har en linder i forvejen smiley

    Bortset fra det tror i så at selve konstruktionen og materialerne kan holde til en evt 15hk motor?




  • #5   28. dec 2019 Fed "lille" opgave, hvis du springer ud i det så må du lave en foto serie om hele bygge opgaven, kunne være at andre så selv vil prøve, især hvis der er en god beskrivelse både af de gode oplevelser og især ups oplevelser som helt sikkert vil komme = du lære og især .. andre lære ! ! !
    Tror også at jeg vil bruge flettet fiber til at beklæde med, og helt sikkert en god plade på hækken, som virkelig bliver sat efter ALLE kunstens regler, så skal den nok tage en motor... og ja det kommer til at koste sved tåre og penge, men bare det at kunne sige DEN HAR JEG BYGGET... ja det er altså fedt.
    Der er lige lidt malurt ! ! kan du have en forsikring på sådan en hjemmebyg ? ? da der jo skal være en sådan, hvis du sejler andre steder end i din egen privat sø ! ! ja undskyld.. men vil fandmer være surt at bruge relativt mange penge og så ikke kunne bruge den, og knold og tot ER på vandet, og de vil nok også være der mere i fremtiden....


  • Lasse L
    Lasse L Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #6   28. dec 2019 Hej Kim S. #5
    Tak for dit svar 👌 jeg ved at det kan lade sig gøre at få forsikring på, men det kan vidst nok også være lidt bøvlet at få.
    Og jeg skal nok lave en lille foto session af projektet smiley
    Nu har jeg tjekket de forskellige glasfiber måtter. Der er jo forskel på strukturen i måtterne samt vægten. Og når i skriver flettet? Så tænker jeg at det må være den som i fagsproget bliver kaldt (mat) altså hvor fibrene går på kryds og tværs i alle retninger? Det er hvert fald den jeg fandt frem til skulle være bedst og nemmest for en begynder.
    Kan du evt smide et link med en flettet måtte?
    smiley


  • #7   28. dec 2019 Og lige en anden ting, når man skal arbejde med polyester, til så store projekter. Så skal du have en friskluftsmaske. De dampe der udvikles fra så store overflader, er ikke for sjov.
    Jeg bruger selv en maske som forsynes med frisk luft udefra når jeg laver mindre opgaver. Tro ikke at du kan undvære sådannt udstyr, og en lille maske over næse og mund med et tvivlsomt kemi filter fra Biltema er ikke nok. Man skal have samme maske og luft system som en autolakere bruger.
    Jeg fandt en brugt maske med et batteridrevet blæsermotor på. Den har jeg så sat en længere slange på, så jeg kan få luft ude fra. Der findes også nogle som skal forsynes fra en kompressor men så skal der nogle specielle filtre på.

    Og ja vægten på de 120 kg var en grov beregning baseret på at hvis man folder dit projekt ud til en flad flade vuderede jeg at den måtte være 2,5 x 4 meter. Og fordi du vil lægge fire lag glasfiber bliver den ca 4mm tyk derpå forventer jeg at du vil påføre noget gelcoate udvendig og indvendig og der ville jeg sige at det må være +2 x 1mm dvs at din konstruktion nu er ca 6mm tyk.
    Regnestykket er nu:
    2,5 x 4 = 10kvm
    Estimeret forbrug af poliester og gelcoate regnes i decimeter 25 x 40 x 0,06= 60L (1L = 1dm^3)
    Vægtfylden af poliester er ca 1,38kg/dm^3
    Dvs at konstruktionen for selve skrovet uden træ eller andet bygge materiale nu er på ca 60 x 1,38 =82,8 kg.
    Så fordi du skriver træ finner af forskellige dimensioner som skrog vurderede jeg at dette træ måtte veje ca 25kg
    Så nu er jeg på 82,8 + 25 = 107,8kg
    Og nu vil du sikkert også bygger noget at sidde på, og lave nogle hulrum, så derfor rundede jeg op til 120kg.
    Kg løber hurtig stærkt.

    Hvis man skal med i vægt så skal du af med træet, og være meget påpasselig med hvor tyk du laver konstruktionerne på forskellige steder i båden. Af med træet kan man hvis man laver en form så man kan støbe båden i. Det er også et stort arbejde, men giver en ren glasfiberbåd uden træ.
    Jeg havde engang en bog der beskrev lidt om fiber tykkelserne forskellige steder på en båd. så det vil være en god ide at få fat i en sådan bog.
    Prøv et leve nogle laminerings prøver på en flad flade med den fiber du vil anvende. Sådan for at få en fornemmelse af hvor tyk din konstruktion bliver med 3 eller 4 lag.
    Mener også at man ikke bare skal anvende flettet måtte over det hele, men en kombination vil være bedst. Den flettede måtte kan også være lidt vanskeligere at få rundt i hjørnerne. Og sørg for at have gode rundinger overalt, da fiberen ikke er glad for at have skarpe kanter at skulle rundt om. Igen prøv at lave nogle prøver på en træklods for at få fornemmelsen af hvordan det reagere. Pak evt træet eller prøve formen ind i noget alufolie, så kan man få prøven af træet. Det er altså ikke helt så medgørlig som man skulle tro.
    Find evt. nogle bøger på nettet omkring emnet.


  • #8   28. dec 2019 Jeg har selv arbejdet i glasfiber og lavet forskellige forme hvori jeg har støbt mindre dele til min båd. se evt. fra billede 12,,, som viser en form bygget op i træ og andre ting, som jeg har spartlet og slebet, spartlet og slebet, og spartlet og slebet,,,,,, indtil formen var på plads. Derefter vokset med specielle voks mange gange. Formen blev så først malet med gelcoate 2-3 gange indtil jeg mente at have en rimelig tykkelse ca. 1mm. når det så var geleret at påføre glasfiber og poliester indtil den ønskede tykkelse var opnået. Lad emnet sidde i formen i mindst 24timer. Hvis man tager den ud for tidligt kan emnet blive deform da poliesteren krymber under hærdeprocessen. Så det er bedst at holde det i formen indtil det er gennem hærdet. Nok derfor mange bygger et træskellet som der beklædes med fiber, da træet er med til at holde formen.

    https://www.baadgalleri.dk/galleri/14372-maxum_2000_xc_limited_edition

    Og når jeg påstår at det er et projekt der trækker tænder ud, og man til sidst føler at det ikke er så sjovt. Og at good Old Gammelnok nok alligevel havde en pointe i at købe noget der var noget mere færdig. Sådan havde jeg det med mit projekt, og det er sku ikke noget jeg vil råde nogen til at springe ud i. Man skal vælge sine kampe med omhu. Det skal altså være noget helt specielt hvis man skal bruge tiden på noget sådant.
    Og respekt for din drøm, men det minder for meget om en jolle eller båd. Som man kan købe billigere, end det du kommer til at betale for materialerne alene.
    Se billeder fra mit projekt som jeg brugte 2 år på, man har jo også et arbejde og en familie der bør passes smiley
    https://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/diverse-baad/14566-renovering_af_maxum_2000xc


  • #9   28. dec 2019 Og ja lige en ting mere, det er at hvis man ikke bruger friskluftsmaske. Men bare går i gang, så kan man godt lugte kemikalierne i starten. Men man mister lugtesansen efter et stykke tid, og så kan man ikke lugte en skid. Og det er her det bliver farligt, for nu er kemikalierne der jo stadig, men du lugter det ikke, sååååeee man ved ikke at man står i en høj koncentration af polyester og hærder dampe. Kun hvis kæresten eller en anden kommer ind i samme rum vil de reagere med den stramme lugt der er. Og det er ikke sundt. Husker noget med at der var nogle arbejdsskadesager mellem arbejdstilsynet og vindmølle fabrikanterne en overgang. Og det var noget med at man optog det igennem hudden selv om de havde åndedrætsværn på, så det er altså noget fælt stads.

  • #10   28. dec 2019 Ja og han blir sku ved,, smiley , Men jeg formoder at du har et opvarmet værksted du kan stå i for hvis der ikke er 18-20 grader hærder det sku ikke,,, smiley .

  • #13   5. jan 2020 Jeg har selv en drøm om at bygge min egen båd en dag.... troede det var denne vinter, men et husprojekt havde åbenbart højere prioritet smiley

    Min favorit er Tangvalds utility pram. Designeren Thomas Tangvald var søn af en berømt norsk bådbygger og verdensomsejler. Både faderen og Thomas er desværre gået bort på det hav de elskede, men bådplanerne kan stadig findes - f eks her https://bateau.com/free/t3-free-plans.pdf

    Tag et kig på planerne, de er ret detaljerede. Vægten er beregnet til 37kg og den måler 3,6 x 1,2m... et ganske spændende alternativ til f.eks en kano synes jeg


Kommentér på:
Skrog på selvbyggerbåd

Annonce