{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.428 visninger | Oprettet:

Skridmønster på dækket {{forumTopicSubject}}

Hej😊

Jeg skal slibe mit dæk; men synes det skridmønster der er på det originale dæk vanskeliggøre det en lille smule.

Jeg har en idé om at prøve at slibe med en slibesvamp, roterende stålbørste, roterende nylon-Snor eller sandblæsning. Jeg vil nemlig prøve at bevare det originale skrid mønster der er i gelcoaten.

Derefter vil jeg male dækket på med 2 komponent
Malinger. Jeg Håber ikke at male skridmønstret væk med den nye maling. Skulle dette ske, ved jeg at hempel laver nogle perler/sand man kan tilsætte malingen. Kiwigrib virker også som en rigtig fin løsning.

1 : er der nogen der har erfaring med at slibe på sådan et skridmønster uden at slibe det væk?

2 : Er der nogen der har erfaring med, og man maler skridmønsteret væk / gør det for glat, når man maler det over med den nye maling?

På forhånd tak med venlig hilsen Morten


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Skridmønster på dækket
  • #1   21. feb 2020 Hej Henrik, vil du male dit dæk fordi det trænger til nyt liv - kan du måske overveje at polerer det op? Hvis du vælger at slibe og male på ny laver hempel nogle anti slip kugler du kan blande i top coaten. Jeg skulle give min dørk nyt liv med lak og blandede vasket sand i 2 lag lak og gav det 2 lag mere. Det virker hammer godt og er virkelig skridsikkert.

  • #2   21. feb 2020 Hej Henrik,
    Hvis du gerne vil beholde din mønsterede overflade, vil jeg rense overfladen ren ved polering med noget lakrens (uden voks) først. Så vil jeg give det en let slibning med noget fint vandslibe papir. Og du behøver ikke at komme helt ned i bunden af mønsteret, bare mønsteret er rent. Det er jo de højeste punkter der bliver belastet. for derefter at sprøjte male det.

    Biltema har noget der hedder metal polish, mener ikke det indeholder voks. og er et kopiprodukt af det der hedder Autosol.
    https://www.biltema.dk/bilpleje/lakpleje/bilpolish/metalpolish-2000033092
    Ellers har de en lakrens som skulle være god.
    https://www.biltema.dk/bilpleje/lakpleje/lakrens/lakrens-premium-2000037697
    Det kan jo være at det er nok at få det renset og poleret uden maling, som Rune foreslår.


  • #3   28. feb 2020 Jeg har malet med Kiwi grib. Det er bare perfekt. Vandbaseret og holder i mange år. Det er let at påføre og kan kalde på i de felter man ønsker. Mal det evt der hvor der er felter nu.
    Jeg er meget glad for det.


  • #4   29. feb 2020 Hej Alle.

    Mange tak for jeres svar.

    Jeg vælger at male på ny, p.g.a. dækket er i meget dårlig stand med sprækker huller m.v.
    Det er repareret med "west epoxy"

    Jeg har så idag prøvet og slibe på det orginale skrid mønster der er i gelcoaten;
    men hold da op, det tåler ikke meget slibning før det faktisk er væk.

    Jeg vælger derfor nu at slibe det helt bort.

    Maler dækket op med Hempel´s light-primer og polybest/polyGloss.
    Vil så afgrænse med malertape der hvor skridmønster igen ønskes.

    Her er jeg så lidt i tvivl om at bruge løsningen med enten :

    1 : Hempels anti slip pearls tilsat polybest/polyGloss

    eller

    2 : den meget berømte Kiwigrib, det lyder vildt at den virker så godt og er slidstærk taget i betragtning af den er 1 komponent og vandbasseret

    M.v.h. Morten


Kommentér på:
Skridmønster på dækket

Annonce