4.717 visninger
|
Oprettet:
Forbrug, diesel 28 fod båd. {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Jeg vil til og have min første båd. så jeg kan nyde sommeren med familien.
Jeg kigger efter motorbåde på 25-30 fod. Ca 3500 kg. 2000-2006.
Hvor langt skal jeg regne med at sådan en sejler pr. Liter ved 15-20 knop. ?
De fleste af bådene jeg kigger på har enten. Mercruiser eller Volvo Penta Diesel. 200-260 hk.
Håber i kan hjælpe
mar 2020
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 11
Har godt kigget på den side, men jeg ved ikke om det passer mht bådens vægt og størrelse. ?
Hvis din bruger 25 l. Så vil en lign det jeg søger nok bruge ca. 30 liter i timen, eller jeg er helt galt på den .? 😁
Ps. Tak for hjælpen
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.074
Ved topfart, som du yderst sjældent vil sejle, skal du forvente en tredobling af dieselforbruget.
Når du snakker Mercruiser og diesel, så skal du være opmærksom på, at de har leveret flere uheldige "skabninger" til bådfolket....På mange områder.
Volvo Penta er sikkert noget bedre, men gængse reservedelspriserne stikker helt af i mange tilfælde, ellers kan de være udgået, og kan ikke skaffes andre steder....
Diesel er fint, men overveje nøje, om det er det rigtige valg for dig.
mar 2020
Mht. mercruiser diesel, er det så fordi der er mange fejl på motoren (uholdbar) ?
Og jeg tænker stadig at jeg vil have diesel, da V8 benzin nok sluger det 2 x så meget brændstof og det er de færreste steder man kan tanke 😁
mar 2020
Mange tak 😁
Vil en 200-240 hk diesel være fint til den størrelse båd ?
mar 2020
Ja det kan jeg godt se, man kan jo altid være uheldig. Bare det ikke er kendte ‘børnesygdomme’.
Og tak for svar, og hjælpen 😁
maj 2008
Både VM og BMW motorerne har altid haft problemer med kølingen på den bagerste cylinderrække - du kan prøve at søge under "trouble shooting Mercruiser diesel"...Der vil komme en del hits op.
Varmeveksleren på alle tre motortyper har vist svagheder, hvor de til tider flækker i konstruktionen. En ny varmeveksler er svær at skaffe, både hos Mercruiser, men også i brugt udgave. Kan den skaffes fabriksny, skal du forvente en pris på ca. 25K + moms...
Søvandspumpen er ligeledes en svaghed på dieselmotorerne fra Mercruiser.
Generelt er reservedelene til Mercruiser og Volvo Penta dieselmotorer er væsentlig dyrere affære end til de mere populære benzinmotorer. En fordobling eller mere af priserne på gængse reservedele er ikke unormalt....
Jeg tror ikke, at du vil opleve "børnesygdomme" på motorer, der er i den alder du søger, men nok nærmere, at kvaliteten på de leverede OEM reservedele "bare ikke er bedre end den nu er". Det kan du i princippet godt kalde for "børnesygdomme", men tilsyneladene reagerer, hverken Mercruiser eller Volvo Penta på nødvendigheden af en opdatering af en potentiel reservedel....
mar 2020
Tak for svar 😁
Men med en Volvo penta diesel fra 2000 og efter, så burde jeg få en ok motor ?
maj 2008
Du er ude i, at kigge efter en båd / motor, der er 20 år gammel, og snart har sølvbryllup...? Hvad forventer du egentlig? Uanset fabrikat, så er det ikke navnet på ventildækslet der fortæller om motorens pålidelighed fremadrettet.....
Historien om, at det er en een ejers, få timer, altid serviceret osv. er som oftest ganske og aldeles udokumenterbart...desværre. Det kan give et billede af, at der er passet på motoren, men problemfri sejllads kan ingen garantere for.
Med ælde motorer, som dem du kigger på, så skal du være forberedt på, at reservedele udgår, og ikke kan skaffes længere...Det ses tit med Volvo Penta, og desværre også med Mercruiser. Reservedele til bil- og bådmotorer er to vidt forskellige verdner.....beklager.
mar 2020
Men så er man vel i samme problem om det er diesel eller benzin mht. reservedele på en ældre motor ? 😁
maj 2008
maj 2008
Motorens indsprøjtningssystem har som udgangspunkt ikke nogen relation til levetiden på en motor. I mange tilfælde, er motorens levetid et udtryk for, hvor god kvalitet, de indvendige dele er produceret efter, og ikke mindst, om motoren er med eller uden trykladning.
Som udgangspunkt er det som oftest sådan, at jo mere pint en motor er, jo kortere levetid.
mar 2020
Mange tak, jeg kigger på livet løs efter den ‘rigtige’ båd. Vil jo helst have en så ny som muligt. Med diesel og 25-28 fod. Men budgettet begrænser jo lidt med ca 300.000. Men mon ikke jeg bliver forelsket i en, en dag B)B)
jan 2016
Følger: 18 Følgere: 28 Både: 1 Emner: 1 Svar: 148
maj 2008
Perkins motorer bruges sjældent til bådsektoren ( lystbåde ), hvor der skal sejles hurtigt og planende. Disse motorer er udviklet til industriel drift til landbrugsmaskiner osv.
Der findes bådejere, som har udskiftet deres motor(er) fra Volvo til Perkins fx i Coronet bådene. Det er et oplagt motorskifte.
Lystbåde med benzinmotorer indenbords oplever sjældent, at de bliver slidt op, men at de tærer op, eller der løber vand ind i cylindrene, fordi en motordel er gennemtæret.
Jeg har endnu ikke set en benzinmotor fra Mercruiser eller Volvo Penta der er slidt op, som jeg fx har med lastvognsmotorer fra min tid hos IVECO - her var renoveringer ikke ualmindelige efter 750000 km exportkørsel.....
Det korte af det lange er, at jeg ville være varsom med at vælge dieselmotorer enten fra Mercruiser eller Volvo Penta, når vi snakker den størrelse, som trådstarteren forespørger på...
maj 2008
YANMAR 350HK motoren kender jeg ikke, men det er sikkert isenkram, som mange af de andre motorer de laver, men reservedelspriserne.....puha, der skal du vinde mere end i Eurojackpot, for at være med...
Er du sikker på, at det ikke er en 3.6 liter motor du har med 180HK.....?
Cummins 4.2 liter med 320HK har traditionel rotorpumpe og dysser, som vi kender det fra de gamle taxaer igennem tiden....
maj 2008
Anodesæt til YANMAR ZT370 drev koster kun 2500,- kr. incl. moms. Til Mercruiser BRAVO drevet koster det 399,- kr...
Er du sikker på, at din motor er en Cummins og ikke VM blok? Prøv at send motornummeret, så skal jeg se efter i journalerne....
Cummins motorer kom vist først ind i Mercruiser programmet fra omkring 2005/2006, så vidt jeg husker. Her er der tale om 6 cylindrede rækkemotorer, der aflæste VM og BMW konstriktionerne...
maj 2008
Konstriktionen er en italiener fra VM MOTORI.
Timetallet fortæller ikke nødvendigvis, hvor god stand motoren er i. Hvis det er 9000 sejltimer i træk, så er det ubetinget bedre end det samme antal timer fordelt over 15 år...
maj 2008
https://www.mercruiserparts.com/d4-2l-200-ld-vm-254-i-l6-0l344381-thru
Der har været recall på motorens kølesystem, fordi det bagerste topstykke brændte varmt, grundet manglende køling.
mar 2020
Det er helt ok 😁👍
Mht båden, så er det ikke lige min stil. Men pænt af dig og tænke på mig 😁😁👍
Forbrug, diesel 28 fod båd.