{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.717 visninger | Oprettet:

Forbrug, diesel 28 fod båd. {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.
Jeg vil til og have min første båd. så jeg kan nyde sommeren med familien.
Jeg kigger efter motorbåde på 25-30 fod. Ca 3500 kg. 2000-2006.

Hvor langt skal jeg regne med at sådan en sejler pr. Liter ved 15-20 knop. ?

De fleste af bådene jeg kigger på har enten. Mercruiser eller Volvo Penta Diesel. 200-260 hk.

Håber i kan hjælpe


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forbrug, diesel 28 fod båd.
  • #3   4. mar 2020 Morten R.
    Har godt kigget på den side, men jeg ved ikke om det passer mht bådens vægt og størrelse. ?
    Hvis din bruger 25 l. Så vil en lign det jeg søger nok bruge ca. 30 liter i timen, eller jeg er helt galt på den .? 😁
    Ps. Tak for hjælpen


  • #4   5. mar 2020 Forvent et dieselforbrug på ca. 1,2 til 1.5 liter pr. sømil ved marchfart og sejlklarvægt.

    Ved topfart, som du yderst sjældent vil sejle, skal du forvente en tredobling af dieselforbruget.

    Når du snakker Mercruiser og diesel, så skal du være opmærksom på, at de har leveret flere uheldige "skabninger" til bådfolket....På mange områder.

    Volvo Penta er sikkert noget bedre, men gængse reservedelspriserne stikker helt af i mange tilfælde, ellers kan de være udgået, og kan ikke skaffes andre steder....

    Diesel er fint, men overveje nøje, om det er det rigtige valg for dig.



  • #5   5. mar 2020 Rambo.
    Mht. mercruiser diesel, er det så fordi der er mange fejl på motoren (uholdbar) ?
    Og jeg tænker stadig at jeg vil have diesel, da V8 benzin nok sluger det 2 x så meget brændstof og det er de færreste steder man kan tanke 😁


  • #7   5. mar 2020 Morten R.
    Mange tak 😁
    Vil en 200-240 hk diesel være fint til den størrelse båd ?


  • #9   5. mar 2020 Morten R.
    Ja det kan jeg godt se, man kan jo altid være uheldig. Bare det ikke er kendte ‘børnesygdomme’.
    Og tak for svar, og hjælpen 😁


  • #10   6. mar 2020 Jo, Mercruiser har benyttet motorkonstruktioner fra både VM, BMW og Cummins, og med blandede resultater.

    Både VM og BMW motorerne har altid haft problemer med kølingen på den bagerste cylinderrække - du kan prøve at søge under "trouble shooting Mercruiser diesel"...Der vil komme en del hits op.

    Varmeveksleren på alle tre motortyper har vist svagheder, hvor de til tider flækker i konstruktionen. En ny varmeveksler er svær at skaffe, både hos Mercruiser, men også i brugt udgave. Kan den skaffes fabriksny, skal du forvente en pris på ca. 25K + moms...

    Søvandspumpen er ligeledes en svaghed på dieselmotorerne fra Mercruiser.

    Generelt er reservedelene til Mercruiser og Volvo Penta dieselmotorer er væsentlig dyrere affære end til de mere populære benzinmotorer. En fordobling eller mere af priserne på gængse reservedele er ikke unormalt....

    Jeg tror ikke, at du vil opleve "børnesygdomme" på motorer, der er i den alder du søger, men nok nærmere, at kvaliteten på de leverede OEM reservedele "bare ikke er bedre end den nu er". Det kan du i princippet godt kalde for "børnesygdomme", men tilsyneladene reagerer, hverken Mercruiser eller Volvo Penta på nødvendigheden af en opdatering af en potentiel reservedel....



  • #11   6. mar 2020 Rambo.
    Tak for svar 😁
    Men med en Volvo penta diesel fra 2000 og efter, så burde jeg få en ok motor ?


  • #12   6. mar 2020 "Hmmm, med en Mercedes diesel fra årgang 2000, så burde man få en god motor?"

    Du er ude i, at kigge efter en båd / motor, der er 20 år gammel, og snart har sølvbryllup...? Hvad forventer du egentlig? Uanset fabrikat, så er det ikke navnet på ventildækslet der fortæller om motorens pålidelighed fremadrettet.....

    Historien om, at det er en een ejers, få timer, altid serviceret osv. er som oftest ganske og aldeles udokumenterbart...desværre. Det kan give et billede af, at der er passet på motoren, men problemfri sejllads kan ingen garantere for.

    Med ælde motorer, som dem du kigger på, så skal du være forberedt på, at reservedele udgår, og ikke kan skaffes længere...Det ses tit med Volvo Penta, og desværre også med Mercruiser. Reservedele til bil- og bådmotorer er to vidt forskellige verdner.....beklager.






  • #13   6. mar 2020 Rambo.
    Men så er man vel i samme problem om det er diesel eller benzin mht. reservedele på en ældre motor ? 😁


  • #14   6. mar 2020 nej, langt fra....

  • #16   6. mar 2020

    Motorens indsprøjtningssystem har som udgangspunkt ikke nogen relation til levetiden på en motor. I mange tilfælde, er motorens levetid et udtryk for, hvor god kvalitet, de indvendige dele er produceret efter, og ikke mindst, om motoren er med eller uden trykladning.

    Som udgangspunkt er det som oftest sådan, at jo mere pint en motor er, jo kortere levetid.



  • #17   6. mar 2020 Morten R.
    Mange tak, jeg kigger på livet løs efter den ‘rigtige’ båd. Vil jo helst have en så ny som muligt. Med diesel og 25-28 fod. Men budgettet begrænser jo lidt med ca 300.000. Men mon ikke jeg bliver forelsket i en, en dag B)B)


  • #18   6. mar 2020 Dieselmotorer er vel generelt noget mere sejlivede, end benzin, Min Perkins v8 . 510 , fik dog allerede en overhaling, da den havde kobberbryllup. Nu har den lige haft smaragdbryllup. smiley Uden at have været åbnet siden.

  • #19   6. mar 2020 Erfaringsmæssigt viser det sig, at mange dieselmotorer har længere levetid end benzinmotorer, men i den sidste ende afhænger det af brugsmønster, håndtering, service og vedligeholdelse - naturligvis også, hvordan kavliteten er af motorens metalliske dele.

    Perkins motorer bruges sjældent til bådsektoren ( lystbåde ), hvor der skal sejles hurtigt og planende. Disse motorer er udviklet til industriel drift til landbrugsmaskiner osv.
    Der findes bådejere, som har udskiftet deres motor(er) fra Volvo til Perkins fx i Coronet bådene. Det er et oplagt motorskifte.

    Lystbåde med benzinmotorer indenbords oplever sjældent, at de bliver slidt op, men at de tærer op, eller der løber vand ind i cylindrene, fordi en motordel er gennemtæret.
    Jeg har endnu ikke set en benzinmotor fra Mercruiser eller Volvo Penta der er slidt op, som jeg fx har med lastvognsmotorer fra min tid hos IVECO - her var renoveringer ikke ualmindelige efter 750000 km exportkørsel.....

    Det korte af det lange er, at jeg ville være varsom med at vælge dieselmotorer enten fra Mercruiser eller Volvo Penta, når vi snakker den størrelse, som trådstarteren forespørger på...










  • #21   6. mar 2020 YANMAR er motorer, der som Perkins oftest er industrimotorer fx i bobcats, lystbåde og industrieller motorer.

    YANMAR 350HK motoren kender jeg ikke, men det er sikkert isenkram, som mange af de andre motorer de laver, men reservedelspriserne.....puha, der skal du vinde mere end i Eurojackpot, for at være med...

    Er du sikker på, at det ikke er en 3.6 liter motor du har med 180HK.....?

    Cummins 4.2 liter med 320HK har traditionel rotorpumpe og dysser, som vi kender det fra de gamle taxaer igennem tiden....


  • #24   7. mar 2020 YANMAR ZT370 er en udemærket, men det kræver en båd af en vis værdig, for at sætte den motor i båden....400K er mange penge.

    Anodesæt til YANMAR ZT370 drev koster kun 2500,- kr. incl. moms. Til Mercruiser BRAVO drevet koster det 399,- kr...

    Er du sikker på, at din motor er en Cummins og ikke VM blok? Prøv at send motornummeret, så skal jeg se efter i journalerne....

    Cummins motorer kom vist først ind i Mercruiser programmet fra omkring 2005/2006, så vidt jeg husker. Her er der tale om 6 cylindrede rækkemotorer, der aflæste VM og BMW konstriktionerne...


  • #26   7. mar 2020 Der kan du bare se...:)
    Konstriktionen er en italiener fra VM MOTORI.

    Timetallet fortæller ikke nødvendigvis, hvor god stand motoren er i. Hvis det er 9000 sejltimer i træk, så er det ubetinget bedre end det samme antal timer fordelt over 15 år...




  • #27   7. mar 2020 Her er din motor:
    https://www.mercruiserparts.com/d4-2l-200-ld-vm-254-i-l6-0l344381-thru

    Der har været recall på motorens kølesystem, fordi det bagerste topstykke brændte varmt, grundet manglende køling.


  • #30   8. mar 2020 Morten R.
    Det er helt ok 😁👍
    Mht båden, så er det ikke lige min stil. Men pænt af dig og tænke på mig 😁😁👍


Kommentér på:
Forbrug, diesel 28 fod båd.

Annonce