{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.870 visninger | Oprettet:

Dueligheds bevis.. {{forumTopicSubject}}

Hey.. der er noget med der er en formel for udregning af, om en båd er så stor så man skal have beviset..

Noget med bådlængde * bådlængde * motor størrelse..

Er der nogen der kender den formel? eller som kan fortælle mig hvor stor en båd skal være før man skal have beviset..?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dueligheds bevis..
  • #1   26. dec 2006 Hvornår skal man så have det speedbådscertifikat, der officielt hedder ”Prøve for visse motordrevne fritidsfartøjer med en bruttotonage under 20 (speedbåde)”(ikke underligt det i daglig tale hedder ”speedbådsprøven”). Det skal man, når:

--Bruttotonagen er under 20, hvilket fortæller noget om bådens størrelse.

--Fartøjet er planende, hvilket betyder det løfter sig ud af vandet med forenden.

--Skroglængden er mindst 4 m.

Fremdrivningseffekten i kW er minimum lig med eller større end kvadratet på skroglængden plus 3, hvor 1 kW svarer til 1,36 hk. Det kræver vist et eksempel:

En påhængsmotor på 40 hk har en effekt på 40 : 1,36 kW = 29,4 kW. Den sætter vi på en 4,5 m lang båd, hvilket giver (4,5 x 4,5) + 3 = 23,3. Da 29,4 er større end 23,3 kræves certifikat.

Hvis båden derimod er 5,2 m lang, er (5,2 x 5,2) + 3 = 30,0, som er større end de 29,4 i effekt, skal man ikke have certifikat. Forklaringen er at en større båd med samme motor, ikke kan sejle så stærkt.

Alle 4 punkter skal i øvrigt være opfyldt, før der kræves certifikat. Så hvis du har en motorbåd eller tænker på at købe en, kan du nu selv regne ud, om du skal have et speedbådscertifikat for at måtte sejle med den.

• #2   26. dec 2006 det er egentlig åndsvagt at der ikke skaL bevis til både under 4 meter, men der jo så mange regler man ikke forstår

• #3   26. dec 2006 Ja for der er sgu mange både under 4 meter der racer derud a. Både halv og hel planene.

• #4   26. dec 2006 jeg vil mene at man burde tage beviset, bare få at få lidt viden om regler og lign når man er på vandet.
    jeg har taget seedbåds kørekortet til ca en tusse
    og er igang med duligheds beviset, mest for så kan jeg låne leje en sejlbåd i ny og næ.

• #5   27. dec 2006 Jeg syns også det er en rigtig god ting. (Dog har jeg lige sejlet et år uden) men tager det snarest muligt. Man kan altså lave mange ulykker derude og uden kortet er man altså på bar bund

• #6   27. dec 2006 Duelighedsbevis er da bare et bevis til navigering, Du skal have det grønne bevis (speedbådscertifikat), og derefter kan du tage det blå bevis (duelighedsbevis), og hvis man så vil fortsætte kan man tage (yachtskipper) som man skal bruge hvis man vil sejle skibe på op til 80fod.

• #7   27. dec 2006 er båden under 4 meter må der max sidde en 25hk motor på ellers kræver det et bevis.
    populært sagt må du sejle alt med 25 hk.
    men tænk lige på en limbo 12 . jerry .crasy one og en 3m ribbåd med 25 hk..... Happy days....

• #8   27. dec 2006 min gamle jolle se min profil.
    den gik 30 knop (gps) med 25 hk
    og den krævede ikke speedbådskørekort

• #9   27. dec 2006 jan.....har du noget lovtekst, har intet kunne finde hverken hos søfartsstyrelsen eller andetsteds der indikerer at både under 4 meter ikke er fritaget for reglerne og speedbådscertificat?

• #10   27. dec 2006 okey.. men hvad hvis det er en 20 fod og altså 6 m stor båd.. hvorpå der sidder en 25 hk på..
    Må jeg så sejle den uden nogen form for bevis?

Og båden er ingen speedbåd..

• #11   27. dec 2006 Hej Steffen prøv at læs den tekst jeg har skrevet der står det med de 4 meter

• #12   27. dec 2006 Aaah Anders.. Havde sørme lige misset dit indlæg..

regne regne regne...

Jep, jeg behøver ikke noget tegn/ bevis..

Men mon ikke det er smartest at tage det alligevel..

Men tak for svarene.. har været til STOR hjælp..

• #13   28. dec 2006 står det med at en båd med mere end 25hk på under 4 meter kræver certifikat nogen steder?

• #14   28. dec 2006 er båden under 4 meter må der max sidde en 25hk motor på ellers kræver det et bevis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• #15   28. dec 2006 Bekendtgørelse nr. 232 af 22. marts 2006 om uddannelseskrav m.v. til førere af visse motordrevne fritidsfartøjer med en skroglængde under 15 meter (Speedbådsfører-bekendtgørelsen)
    I medfør af § 18, stk. 2, og § 27, stk. 2, i lov nr. 15 af 13. januar 1997 om skibes besætning, fastsættes:

§ 1. Bekendtgørelsen finder anvendelse for førere af planende fritidsfartøjer med en skroglængde under 15 meter og med skroglængde og fremdrivningseffekt som anført i bilaget til bekendtgørelsen.
    --------------------------------------------------------------------
    Stk. 2. Bekendtgørelsen finder tillige anvendelse for førere af planende fritidsfartøjer med en skroglængde under 4 meter og en fremdrivningseffekt på 19 kW eller derover.
    --------------------------------------------------------------------
    Stk. 3. Fartøjets længde i meter er skroglængden overalt målt i henhold til fritidsbådsdirektivet1 efter den relevante harmoniserede standard. Eksterne ror, eksterne drev og påhængsmotorer, badeplatforme, bovspryd, fenderlister og lignende måles ikke med.

Stk. 4. Ved planende fartøjer forstås et fartøj uden egentlig køl med ren V-formet bund eller med flad bund i den agterste tredjedel, eller fartøjer, der er bygget på en sådan måde, at skroget ved en vis hastighed løftes delvist ud af vandet. I tvivlstilfælde afgør Søfartsstyrelsen, om et fartøj er omfattet af denne bekendtgørelse.

§ 2. Førere af fartøjer som nævnt i § 1 skal

1) være fyldt 16 år, og

2) have bestået en af Søfartsstyrelsen fastsat prøve i sejlads med sådanne fartøjer og have erhvervet bevis herfor.

Stk. 2. Personer, der som minimum har bestået duelighedsprøve i sejlads for fritidssejlere og erhvervet bevis herfor, anses for at opfylde kravet i stk. 1, nr. 2.

Stk. 3. Søfartsstyrelsen kan under særlige omstændigheder fritage for den i stk. 1, nr. 2, anførte prøve. Fritagelse for prøven kan dog kun gives, når vedkommende dokumenterer på anden måde at have erhvervet sig tilstrækkelig teoretisk og praktisk kendskab til sejlads med fartøjer omfattet af bekendtgørelsen.

§ 3. Føreren skal under sejladsen have det i § 2 krævede bevis hos sig, og på forlangende vise det til politiet eller Søfartsstyrelsen.

§ 4. Kommuner, amtskommuner eller andre myndigheder, der har bemyndigelse til at fastsætte regulativer for åer, søer, vandløb og lignende beskyttede farvande, kan efter ansøgning til Søfartsstyrelsen få tilladelse til, at sejlads med de i § 1 nævnte fritidsfartøjer i de områder, som hører under myndighedens ansvar, bliver fritaget helt eller delvist for bekendtgørelsens bestemmelser.

§ 5. Overtrædelse af § 2, stk. 1, og § 3 straffes med bøde.

§ 6. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 2006.

Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 185 af 26. marts 1999 om uddannelseskrav m.v. til førere af visse motordrevne fritidsfartøjer med en bruttotonnage under 20 ophæves.

Søfartsstyrelsen, den 22. marts 2006

Andreas Nordseth

/Kurt Skytte

Bilag 1

• #16   28. dec 2006 fint... men vil det nu sige at man skal have speedbådskortet med.....det fik jeg ellers at vide af censor, da jeg tog certificatet, ikke var nødvendigt

• #17   28. dec 2006 det har jeg også hørt.
    men det står sort på hvidt, så ja det skal med.

§ 3. Føreren skal under sejladsen have det i § 2 krævede bevis hos sig, og på forlangende vise det til politiet eller Søfartsstyrelsen

• #18   28. dec 2006 ja så må jeg se om jeg kan finde det, rigtig fint med noget lovtekst.
    fandt du det på søfartsstyrelsens side synes jeg har ledt der, men måske ikke grundigt nok.. TAK rart med noget på skrift

Kommentér på:
Dueligheds bevis..

Annonce