{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.271 visninger | Oprettet:

Erfaringer med 4.3l V6 mercruiser (saltvandskølet) {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har fundet drømmebåden i Norge, en searay 200 overnighter med en 4.3l mercruiser V6 (omkring 200hk)Men er lidt bekymret for vedligeholdelsesomk og driftsomkostninger forbundet med sådan en motor. Nogle der har erfaringer med denne motor og/eller vedligeholdelsesomk. Jeg påtænker mig at den skal transporteres med kran hvert år fra et stativ.
(Jeg er orienteret omkring import told/moms og ce godkendelse).

Mange tak på forhånd.

Gerne for og imod denne motor, da jeg kommer fra en Nordan 18 med påhængsmotor.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med 4.3l V6 mercruiser (saltvandskølet)
  • Jacob F
    Jacob F Tilmeldt:
    apr 2016

    Følgere: 1 Svar: 36
    #1   2. jun 2020 Hej. Jeg solgte min båd i januar, og havde den i 3 år. Også 4.3 mercruiser, båden var fra 2001 og havde fået skiftet knæ inden jeg købte den. Den sejlede / startede hver gang og jeg havde ingen omkostninger ud over almindelig service hver efterår / vinter. Forbruget vil jeg skyde til 15 - 20l pr time ved almindelig sejlads (op og plane) det var en 20 fods båd. Så jeg var mere end tilfreds👍😁



  • #2   3. jun 2020 Jeg synes ikke du bør være bekymret. Jeg har erfaring med 7,4l omc, og den fyldte hele motoren med vand, da udstødningen gik en dag på fuld fart hjem. Så tjek albue/knæ. Man bør kunne høre hvis udstødningen er tyndslidt (tæret) ved slå lidt på knæet med en skruetrækker. Nu skriver du ikke hvor gammel den er...regn med at udstødningen holder 8-10 år. Men ja, der skal da bruges lidt penge hvergang den skal på land. Du er nødt til at være handyman, hvis ikke du er parat til at betale en marinemekaniker. Et tjek af motor/båd inden køb vil være at foretrække. Held og lykke med det.

  • #3   4. jun 2020 Kun så lidt Jacob? Har læst mig lidt frem til 30-40 liter i timen ved Cruise fart. Men tak for et brugbart svar! Jeg kan se mange fordele ved en daycruiser med solseng bagpå. Synes bare en båd ser mere eksklusiv sådan, selvom båden er fra 1995 smiley

  • #4   4. jun 2020 Det er rigtigt Lars, jeg er heldigvis gode venner med en del båd entusiaster og en bilmekaniker. det er ikke fordi hænderne er helt vildt godt skruet på, men der er ihvertfald hjælp at hente diverse steder. Havde allerede læst det med udstødningen og at en ferskvandskølet motor måske er bedre. smiley

  • Jacob F
    Jacob F Tilmeldt:
    apr 2016

    Følgere: 1 Svar: 36
    #6   4. jun 2020 Jeg tror forbruget er meget forskelligt fra båd til båd. Jeg var positiv overrasket over forbruget. Jeg havde en highfive propel monteret, så jeg kunne plane ved ca 2600 omdrejninger.

    Men igen, hvor mange timer sejler man på en sommer? Hvor mange af timerne er i tomgang?

    Vi plejede at have 50 - 60 motor timer på en sommer, og min umiddelbare mavefornemmelse er at vi brugte 5-7.000.- på brændstof.


  • #8   4. jun 2020 Ved ikke så meget om det, er der andre motorer man bør kigge efter? Er en 3.0 135hk mere økonomisk? smiley

  • Jacob F
    Jacob F Tilmeldt:
    apr 2016

    Følgere: 1 Svar: 36
    #10   5. jun 2020 Efter min mening er 3.0 alt for lille, der er intet overskud i den. Rent forbrug mæssigt tror jeg det er det samme. Den som jeg kender med 3.0 Er længe om at komme op og plane, og de går tit afsted med næsten fuldskrald. 3.0 larmer også mere end 4.3. Vores var ligeglad om vi var 2,3 eller 8 i båden;)
    Jeg ville personligt ALDRIG vælge 3.0....


  • #11   5. jun 2020 Okay Jacob, jeg må lige kigge på det. Det mest benzin forbruget der bekymrer mig haha. (Su)

  • #12   7. jun 2020 Der rigtig mange både med 5.7 l V8 OMC drev osv. men der er forbruget vel helt ude i hampen

  • #14   7. jun 2020 Det jo lige det, man skal bare lige gøre op med sig selv hvor meget man vil sejle. Om man vil på dagsture eller sejle længere væk. smiley

  • #15   7. jun 2020 Hvilken båd har du Morten?

  • #17   8. jun 2020 Lækker båd Morten! Det er sådan min drømmebåd ser ud! Den kommer vel en dag :-).

  • #19   8. jun 2020 En dieselmotor er vel også meget mere økonomisk? Har kig på en skabsplast 660 til en yderst skarp pris, med en 98hk motor topfart :25-26 knob.

  • #21   9. jun 2020 Hvorfor dyrere Morten?

  • #23   9. jun 2020 Argh på den måde, troede du snakkede vedligeholdelsesomk.

  • #25   9. jun 2020 Det er derhen af! Elsker især sådan en lille badebro bagpå! Hvordan ser dit brændstofforbrug ud med den diesel motor der? Tænker hvor langt du kan sejle fra Kolding på tanken?:-)

    profilbillede
Kommentér på:
Erfaringer med 4.3l V6 mercruiser (saltvandskølet)

Annonce