{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
704 visninger | Oprettet:

Brandslukker / brændstofalarm {{forumTopicSubject}}

Hej sejler-folkens😎

Er der nogen af jer der har erfaring med hvilken brandslukker der egner sig bedst til en motorbåd der er med benzindrevet indbordsmotor.
Jeg tænker både på sikkerhed og en der måske ikke skader motor, ledninger mv
Jeg ved der findes
kulsyre slukker ( vist nok god til El ? )
pulver slukker ( billige )

Er der nogen af jer der ved om man kan få en benzinlækage-alarm / benzinlugte-alarm ?
( tænker noget i stil med en kulilte alarm sådan een kender jeg til )

Ser frem til at høre jeres erfaringer☺️
Mvh Morten


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Brandslukker / brændstofalarm
  • #3   4. jul 2020 Denne kan slukke brand i alt

    profilbillede
  • #5   5. jul 2020 Co2 er god til større elektriske installationer men også væsker.

    En kulsyreslukker (også kaldt CO2-slukker) egner sig til at slukke brande af brandklasse B, C og E. Brandslukkeren leder ikke elektricitet og egner sig derfor godt til brug ved El-tavler og større elektriske installationer, som f.eks. ladestationer.

    Ren slukningsproces
    Det aktive slukningsmiddel er, som navnet indikerer, kuldioxid (CO2), der er ca. 50% tungere end atmosfærisk luft, og skaber en ”kulsyresne” ved fordampning i fri luft. Kulsyresneen fortrænger med dens vægt kortvarigt den atmosfæriske luft fra brandstedet og slukker på den måde branden. Det betyder, at den er ineffektiv til udendørs brug, hvor der konstant vil være tilførsel af ilt. Kulsyresneen har en minustemperatur på under 70 °C og må derfor aldrig rettes mod andre personer.

    Kulsyreslukker som supplerende brandbeskyttelse
    En kulsyreslukker egner sig kun til at slukke brande i væsker, gasser eller brande forårsaget af el, og kan f.eks. ikke slukke brande af klasse A (træ, papir og pap) Derfor bør kulsyreslukkere aldrig være den eneste type brandslukker ombord
    Serviceeftersyn & Trykprøvning
    En kulsyreslukker skal vedligeholdes ifølge dansk lovgivning med serviceeftersyn en gang om året og trykprøvning hvert tiende år

    Man kan også få en slukker som aktiveres ved at man trækker en split ud og kaster den ned i motorrummet og derefter lukker ned til rummet. Alle ombordværende person skal være væk, da denne "æder" ilten efter ganske kort tid, men så er ilden også slukket.

    Pulverslukker er udemærket, men har den ulempe at den "ødelægger" motoren. Der forestår ihverfald et kæmpe arbejde bagefter med vask og rengøring.
    De små 112 sprayflasker har jeg set demonstreret og de virker lovende. Har selv købt 4 stk og har endvidere 2 pulverslukkere i min båd samt et par ekstra engangs slukkere. Alle sidder lidt rundt omkring. Husk forøvrigt også at købe et brandtæppe som kan bruges i rigtig mange tilfælde med småbrande. smiley


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #7   5. jul 2020 Pulverslukker er udemærket, men har den ulempe at den "ødelægger" motoren. Der forestår ihverfald et kæmpe arbejde bagefter med vask og rengøring.

    den ødelægger alt.... den æder dine elinstallationer/elektronik uanset hvor godt du gør rent...


  • #8   5. jul 2020 Du har ret i at pulverslukker ikke er førstevalg, men det skal ikke afholde en fra at bruge den hvis man ikke har andet. Den er ødelæggende for det meste, men er det et spørgsmål om at slukke ild i brændstof tilførelsen så kan skaden begrænses, men igen - Alternativer findes og bør selvfølgelig benyttes

Kommentér på:
Brandslukker / brændstofalarm

Annonce