835 visninger
|
Oprettet:
Brandslukker / brændstofalarm {{forumTopicSubject}}
Hej sejler-folkens😎
Er der nogen af jer der har erfaring med hvilken brandslukker der egner sig bedst til en motorbåd der er med benzindrevet indbordsmotor.
Jeg tænker både på sikkerhed og en der måske ikke skader motor, ledninger mv
Jeg ved der findes
kulsyre slukker ( vist nok god til El ? )
pulver slukker ( billige )
Er der nogen af jer der ved om man kan få en benzinlækage-alarm / benzinlugte-alarm ?
( tænker noget i stil med en kulilte alarm sådan een kender jeg til )
Ser frem til at høre jeres erfaringer☺️
Mvh Morten
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 121 Både: 1 Emner: 9 Svar: 332
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 20 Både: 2 Emner: 1 Svar: 23
En kulsyreslukker (også kaldt CO2-slukker) egner sig til at slukke brande af brandklasse B, C og E. Brandslukkeren leder ikke elektricitet og egner sig derfor godt til brug ved El-tavler og større elektriske installationer, som f.eks. ladestationer.
Ren slukningsproces
Det aktive slukningsmiddel er, som navnet indikerer, kuldioxid (CO2), der er ca. 50% tungere end atmosfærisk luft, og skaber en ”kulsyresne” ved fordampning i fri luft. Kulsyresneen fortrænger med dens vægt kortvarigt den atmosfæriske luft fra brandstedet og slukker på den måde branden. Det betyder, at den er ineffektiv til udendørs brug, hvor der konstant vil være tilførsel af ilt. Kulsyresneen har en minustemperatur på under 70 °C og må derfor aldrig rettes mod andre personer.
Kulsyreslukker som supplerende brandbeskyttelse
En kulsyreslukker egner sig kun til at slukke brande i væsker, gasser eller brande forårsaget af el, og kan f.eks. ikke slukke brande af klasse A (træ, papir og pap) Derfor bør kulsyreslukkere aldrig være den eneste type brandslukker ombord
Serviceeftersyn & Trykprøvning
En kulsyreslukker skal vedligeholdes ifølge dansk lovgivning med serviceeftersyn en gang om året og trykprøvning hvert tiende år
Man kan også få en slukker som aktiveres ved at man trækker en split ud og kaster den ned i motorrummet og derefter lukker ned til rummet. Alle ombordværende person skal være væk, da denne "æder" ilten efter ganske kort tid, men så er ilden også slukket.
Pulverslukker er udemærket, men har den ulempe at den "ødelægger" motoren. Der forestår ihverfald et kæmpe arbejde bagefter med vask og rengøring.
De små 112 sprayflasker har jeg set demonstreret og de virker lovende. Har selv købt 4 stk og har endvidere 2 pulverslukkere i min båd samt et par ekstra engangs slukkere. Alle sidder lidt rundt omkring. Husk forøvrigt også at købe et brandtæppe som kan bruges i rigtig mange tilfælde med småbrande.
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 197
den ødelægger alt.... den æder dine elinstallationer/elektronik uanset hvor godt du gør rent...
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 20 Både: 2 Emner: 1 Svar: 23
Brandslukker / brændstofalarm