{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.436 visninger | Oprettet:

Balsatræ vådt/råddent/Blødt {{forumTopicSubject}}

Hej med jer bådebygger😎

Dækket og kahyttag mv på mange ældre både er bygget med 2 lag glasfiber hvor der er balsatræ imellem for at give styrke, til når der bliver gået på båden. Gennem tiden har de fleste både fået lavet en masse småhuller til f.eks håndlister og gennemføringer fra ledninger mv.
Dette resulterer sig ofte i en masse bløde steder på dækket p.g.a balsatræet er blevet gennemblødt af vand og måske råddent fordi hullerne ikke har været tætnet nok😳

Jeg har både prøvet den lidt nemme løsning med af lave en lille vange af hårdttræ og sætte en støbekrydsfiner fast neden under, bore en masse huller og så blæse noget brøndskum ind mellem glasfiberen og denne støbekrydsfiner. Det har faktisk givet et ok resultat ( dækket på båden er stadig hård her efter 12 år; men det er selvfølgelig ikke en smart løsning hvis der stadig er risiko for at vand kan komme ind og skummen så bliver fugtig/gennemblødt )

Jeg har også prøvet at skære det ene lag glasfiber ud, skrabe alt det gamle balsatræ væk. Lime sådan nogle divinycell plader fast med Epoxy/Polyester , og til sidst det udskåret glasfiber stykke limes tilbage, og dette bliver også super stærkt. Laver man det nedefra kan det jo slet ikke ses; men det er lidt noget møg når det løber med polyester ned af armen )

Hvordan mener I at man både nemmest og mest korrekt for styrken igen på dækket.

Hvad har I af erfaringer ?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Balsatræ vådt/råddent/Blødt
  • #1   3. jul 2020 Hej
    Nu var det ikke balsatræ men noget andet hårdt træ på vores, men lagene havdet sluppet hinanden der hvor der var vand pga. utætheder.
    Jeg skar det øverste lag af og lavede et nyt lag med epoxy men først borede jeg nogle huller i træet og fyldte det hele op med epoxy og til sidst 7 lag fiber ca. plus det opskåret der kunne bruges.
    i dag er der isiteek på smiley


Kommentér på:
Balsatræ vådt/råddent/Blødt

Annonce